14. gadsimta mūzika: attīstība un iezīmes

9- 3 atsauksmes

Konspekts. 14. gadsimta mūzika: attīstība un iezīmes.

Mūzika radusies, atdarinot dabā dzirdētas skaņas. Tā kļuva par cilvēka darba, kulta paražu, izklaidēšanās, karagājienu neatņemamu sastāvdaļu. Mūzika bija saistīta ar darba, dejas, poēzijas ritmiku. Pakāpeniski mūzika veidojās par patstāvīgu mākslas veidu. Jau verdzības un agrā feodālisma laikā radās profesionālā garīgā mūzika. Attīstījās arī tautas un laicīgā mūzika, ko radīja tautas dziesminieki (minnezengeri, skomorohi, trubadūri). Renesanses laikmetā (14. – 16.gs.) attīstījās vokālā sadzīves muzicēšana.

Sākot ar renesanses laikmetu, kas aptver 14. – 16.gs., Rietumeritopas zemēs feodālisma kultūra sāka pārveidoties buržuāziskajā kultūrā izraisot intensīvu mūzikas attīstību. Mūzikai daļēji atbrīvojoties no baznīcas un galma rituālu apkalpošanas, aizvien vairāk izcēlās tās estētiskās un izzinošās funkcijas. Humānisma ideoloģijas ietekmē mūzikā izvirzījās individuālie faktori – komponista personības vaibsti, viņa radošā izdoma, cilvēciskās jūtas un pārdzīvojumi. Ievērojamu komponistu daiļradē izveidojās krāšņa un bagāta skaņu mākslas valoda, kas radīja priekšnosacījumus harmoniski pilnskanīgai vokālai daudzbalsībai, kura kļuva par galveno mūzikas formāciju visā renesanses laikmetā.

Renesanses laikmetā radās dažādi laicīgās mūzikas žanri, galvenokārt vienkāršas vairākbalsīgas dziesmas. Itālijā tādas bija villanellas, frotolas, kačijas, ballatas, tautas sadzīvē izplatījās laudas – himniska rakstura garīgas dziesmas. Spānijā laicīgās dziesmas bija romances, Francijā – šansoni. Stila ziņā izsmalcināti madrigāli no Itālijas izplatījās arī citās Eiropas zemēs. Patstāvīgu māksliniecisku vērtību ieguva baznīcas mūzikas žanri – mesa, motete. Garīgajā mūzikā pieauga tautas mākslas ietekme, īpaši zemēs kur bija izraisījusies antikatoliskā reformācijas kustība: husītu himnas Čehijā, hugenotu psalmi Francijā, protestantu korāļi Vācijā.

Krasi pieauga skaņu mākslas cienītāju skaits. Sadzīvē uzplauka gan vokālā muzicēšana, gan arī atsevišķu instrumentu, īpaši lautas spēle. Joprojām attīstījās ērģeļu spēle.

Jaunā progresīvā mūzikas virziena idejas pirmo reizi sistematizēja franču kompanists, dzejnieks humānists, matemātiķis Filips de Vitrī (1291 – 1361) savā traktātā “Ars nova” (“Jaunā māksla”), kas tika publicēts Parīzē ap 1320. gadu. Revidējot viduslaiku sholastiskās dogmas, te tika izvirzīti jauni, dzirdes iespaidos pamatoti uzskati par skaņu izmantošanas principiem mūzikas darbos. Atzīstot tercas un sekstas par konsonējošiem intervāliem, pieļaujot skaņu hromatisku paaugstināšanu vai pazemināšanu, paplašinot kompozīcijās izmantojamo metrisko attiecību sistēmu, radās iespēja mūzikas dabisko likumsakarību dziļākai izpratnei.

  • Microsoft Word 12 KB
  • Latviešu
  • 4 lapas (1134 vārdi)
  • Universitāte
  • Saniitis
  • 14. gadsimta mūzika: attīstība un iezīmes
    9 - 3 balsojums(-i)
Skatīt pilnu darbu
14. gadsimta mūzika: attīstība un iezīmes. (Augusts 27, 2009). https://gudrinieks.lv/14-gadsimta-muzika-attistiba-un-iezimes/ Pārskatīts 08:03, Maijs 23 2025
DARBA DATI
4 lapas (1134 vārdi)
Valoda: Latviešu
Microsoft Word 12 KB
Līmenis: Universitāte
Skatīt pilnu darbu
ATSAUKSMES
JānisSkolotājs2023 03 12
Mūsdienu bibliotēka – tā es nosauktu. Vislabāk sapratāt mūsu laikmeta iezīmi – visu iegūt ātri. Vienkārši lieliski.
MartaSkolotāja2021 08 17
Ļoti priecājos, ka ir tāda mājaslapa, kas palīdz strādājot pirmsskolas skolotājai, sniedzot daudz dažādas informācijas un idejas svētku rīkošanai bērnudārzā.
OliversStudents2020 04 28
Bez šaubām, tas ir izglābšana, kad, ja nevari saprast, kā izdarīt darbu, paņem paraugu no šejienes un veido savu.
×