Angļu klasicisms kokapstrādē



Kokamatnicības attīstība Latvijā.
Mēbeles apraksts.
XVIII.gadsimta beigu klasicisms- tā ir lielās mēbeļu simtgades nodeva antīkajām mākslinieciskajām formām. Francijā , kur jauno stilu sauc par Ludviķa XVI. Visi iepriekšējie aptver visu baroka periodu no vis agrākā līdz rokoko.
Periodizācijai'pēc karaļiem' ir ļoti nosacīts raksturs. Piemēram , nepareizi būtu apzīmēt klasicisma robežas ar Ludviķa XV nāvi (1774.)un 1789. gadu. Līdzīga veida periodizācija vēl mazāk attaisnojas citās valstīs. Apskatāmajā laika periodā Francijā vi bagātākie pasūtītāji un mecenāti vēl ar vien bija karaliskā ģimene un galma aristokrātija. Galma ietekme jūtama visās mākslas jomās , arī mākslinieciskās mēbelēs. Rokoko ar savu neīstenumu , manierīgumu , pārlieku dekoratīvismu nevarēja ilgi noturēties , neskatoties uz meistaru talantīgumu , kuri pārstāvēja šo stilu. Tūlīt pēc uzplaukuma , kas attiecas uz gadsimta vidu , stils parāda noguruma pazīmes , atkārtošanos , tā piekritēju rindas ātri sarūk.
Presē , kas jūtīgi reaģē uz gaumes maiņu , parādās raksti ar asiem uzbrukumiem rokoko stilam un aicinājumi pēc racionālas mākslas.
Šiem notikumiem bija sava priekšvēsture ; izrakumi Herhulānā (1738.) un Pomoejā , kā arī vēsturnieka Vinkelma un citu zinātnieku darbi radīja jaunu intereses vilni par antīko mākslu.
Sākumā , parādoties arhitektūrā , klasicisma formas pakāpeniski iespiežas arī lietišķajā mākslā , tajā skaitā arī mēbelēs. Kaprīzi izteiktās formas un dinamiskais ornaments rokoko stilā sāk nomierināties jau 1760. gadu
Šeit arī sākas jaunais stils , kas sasniedz pilnīgu briedumu Ludviķa XVI. (1774. - 1789.) laikā. Nomainoties stiliem vienmēr ir pārejas etaps , kura laikā vecais kādu laiku sadzīvo ar jauno.
Šāds etaps ir sevišķi neizbēgams , gadījumos , kad mainās tādi pretēji stili kā rokoko un klasicisms.
Ne uzreiz tika izsauktas piemēram rokoko izliektās līnija; tiesa gan , tagad tās iegūst lielāku plastiku un harmonē ar antīkajiem ornamentālajiem motīviem. Pārejas formas , kas nes sevī divu stilu saplūšanu un cīņu , dažreiz vairāk interesanti , nekā stila ziņā tīrie paraugi.
Klasicisms , pieteica sevi jau Ludviķa XV. laikā - piemēram - Dubarī kundzei celtā pils arhitektūrā un interjerā.
Jaunās mākslas virziena aizgādne bija arī karaļa favorīte - visu varenā Pompadūras kundze. Viņas sabiedrībā ietilpa tā laika redzamākie mākslinieki , kuri vērīgi sekoja izrakumiem Romā. Par godu šai ievērojamai sievietei vēl viņas dzīves laikā dažas jaunā mēbeļu formas tiek nosauktas 'a la Pompadour'. Jaunais stils - 'a la grecgue' (antīkajā , grieķu stilā ) izplatās ar modes ātrumu. Iekarojot arhitektūru , tas iekļūst interjerā , mēbelēs , mājsaimniecības priekšmetos , dekoratīvajos priekšmetos, apģērbā , frizūrās. Dubarī kundze arī savāca ap...
- Microsoft Word 21 KB
- Latviešu
- 15 lapas (4554 vārdi)
- Universitāte
-