Baterijas: elektroenerģijas glabāšana modernajā pasaulē

9,5- 3 atsauksmes

Kā cinka oglēs baterijā notiek elektriskā lādiņa pārdalīšana.
Par Akumulatoriem un Baterijām.
Pielikums.
LĪguma parakstĪšanas datums.
Bīstamo atkritumu apsaimniekošanas noteikumi.

Kas ir baterija un kā tā darbojas?

Baterijā ķīmiskā reakcijā tiek atdalīti pozitīvie elektriskie lādiņi no negatīvajiem. Baterija sastāv no diviem atšķirīgiem strāvas vadītājiem un elektrolīta - šķidruma, kas satur elektriski lādētas daļiņas. Elektrolītiem pieder arī kartupelis, ābols, citrons, cilvēka ķermenis, krāna ūdens. Tas nozīmē, ka bateriju var izgatavot arī no netradicionāliem materiāliem.

Elektriskās strāvas iegūšanai plaši izmanto dažādas baterijas un akumulatorus.

Baterijas un akumulatori ir strāvas avoti, kuros strāva rodas no ķīmiskām reakcijām. Baterijas no akumulatoriem atšķiras tikai ar to, ka baterijas ir neatjaunojams strāvas avots, bet akumulatori- atjaunojams. Tos var vairāk kārt izlādēt un atkal uzlādēt ar speciāliem lādētājiem, ko nevar darīt ar baterijām.

Strāvas avota rašanās

1792.g. itāļu fiziķis A. Volta atklāja, ka ievietojot vāji skābā ūdenī cinka un vara stienīti, var iegūt elektrisko strāvu. Tā pirmo strāvas avotu izveidoja 18. gadsimta beigās itāļu zinātnieks Alesandro Volta. Voltas elements sastāvēja vara (Cu) un cinka (Zn) plāksnītēm, kas bija iegremdētas sērskābes H2SO4 šķīdumā. Mūsdienās Voltas elementus vairs neizmanto, jo tie nedarbojas ilgstoši.

Kā cinka-oglēs baterijā notiek elektriskā lādiņa pārdalīšana

Kad cinka stienīti (pa kreisi) iegremdē skābā vidē, tas sāk šķīst. Cinka atoms, atraujoties no cinka stienīša, atstāj tajā divus savus elektronus. Atomu, kam pozitīvo lādiņu skaits nav vienāds ar negatīvo lādiņu skaitu sauc par jonu. Stienītis uzlādējas negatīvi. Saslēdzot cinka stienīti ar ogles elektrodu ar metāla vadu, elektroni skrien uz ogli, jo tur elektronu trūkst, bet šķidrumā uz ogli skrien pozitīvie cinka joni, jo to tur trūkst. Elektroni, beržoties gar lampiņas kvēldiega daļiņām, uzkarsē to līdz baltkvēlei un lampiņa sāk spīdēt.

Saskaņā ar dabas likumu daļiņas vienmēr pārvietojas no vietas, kur to ir daudz uz vietu, kur to ir maz.

Par Akumulatoriem un Baterijām

Baterijas ir ļoti plaši izmantoti enerģijas avoti. Baterijas izmanto dažādās pārnēsājamās ierīcēs, piem. kabatas lukturīšos, mūzikas atskaņotājos, rokas pulksteņos utt. Toties akumulatorus izmanto daudz plašāk sākot no mobilajiem telefoniem, portatīvajiem datoriem un pat automašīnām. Tieši mobilajos telefonos tiek izmantoti visdažādāko veidu akumulatori.

Mūsdienās mobilajiem telefoniem izmanto trīs veidu ķīmiskā sastāva akumulatorus: niķeļa metāla- hibrīda (Ni- MH), litija jonu (Li- Ion) un litija polimēru (Li- Pol). Vēl ir arī niķeļa- kadmija (Ni- Cd) akumulatori, kurus mūsdienās praktiski vairs neizmanto. Mūsdienās gandrīz visiem mobilajiem telefoniem izmanto litija- jonu un litija- polimēru akumulatorus, pārējo tipu akumulatorus var atrast tikai vecāku modeļu telefonos.

No visiem akumulatoriem Ni- Cd ir visvecākais, to lietoja pirmajos mobilajos telefonos, kuri svēra vairāk par kilogramu un darbojās tikai astoņas stundas. Bet Ni- Cd akumulatoriem ir arī labā puse piem. to ražošanas izmaksas ir stipri zemākas nekā citiem akumulatoriem un to kalpošanas laiks pareizi to lietojot arī ir ilgāks. Ni- Cd akumulatoru galvenā problēma neskaitot īso telefonu darbības laiku ir to kaitīgums videi un tas ir galvenais iemesls kāpēc tos vairs neražo.

Pēc Ni- Cd nāca Ni- MH akumulatori, kuri parādījās deviņdesmito gadu sākumā. Ni- MH akumulatoru spriegums ir tāds pats kā Ni- Cd, taču to ietilpība ir vismaz par 30% lielāka, kas attiecīgi palielina telefona darbības ilgumu. Ni- MH kalpošanas ilgums gan ir īsāks nekā Ni- Cd, toties Ni- MH akumulatori ir nekaitīgāki videi, jo tajos ir krietni mazāks toksisko savienojumu daudzums. Pašizmaksas ziņā Ni- MH

ir nākamā izdevīgākā izvēle pēc Ni- Cd akumulatora, tomēr pēdējo gadu laikā Ni- MH tehnoloģija zaudējusi aktualitāti, jo kritusies Li- ion un Li- Pol pašizmaksa.

Li- ion tehnoloģijas akumulatori kļuva pieejami deviņdesmitajos gados, drīz pēc Ni- MH akumulatoriem. Li- ion akumulatori ir ievērojami vieglāki par līdzīga izmēra Ni-MH akumulatoriem, nodrošina augstu enerģijas blīvumu un tikai nedaudz atpaliek no Li- Pol akumulatoriem. Li-ion pašizmaksa ir augstāka nekā Ni-MH akumulatoriem. Li-ion tehnoloģija izmanto šķidru elektrolītu, tāpēc šādi akumulatori ir potenciāli uguns un sprādzienbīstami un vienmēr satur drošinātāju. Atšķirībā no citiem akumulatoriem Li- ion elementi nav nopērkami atsevišķi, bet tikai gatavā akumulatorā, kas apgādāts ar aizsargķēdi un drošinātāju. Šī aizsardzība nepieciešama lai Li- ion akumulatorus padarītu drošus un plašai lietošanai piemērotus. Akumulatora bojājuma gadījumā jāuzmanās no elektrolīta nonākšanas saskarē ar ādu, jo īpaši- ar acīm. Akumulatoru nekādā gadījumā nedrīkst izjaukt vai uzlādēt ar tam nepiemērotām ierīcēm. Nereti presē parādās ziņas par uzsprāgušiem akumulatoriem, kas lietotājiem radījuši savainojumus. Visticamāk, runa ir par apšaubāmas izcelsmes Li- ion akumulatoriem, kuru ražošanas tehnoloģija bijusi tālu no apmierinošas vai kuros taupības nolūkā nav iebūvēti drošinātāji.

Li- pol akumulatori ir Li- ion tehnoloģijas atvasinājums, kas kļūst arvien populārāki. Li- pol akumulatoriem raksturīgs augsts enerģijas blīvums, liela izturība un drošība, turklāt to pašizmaksa ir teorētiski zemāka nekā Li- ion, kas tiem nodrošina labas nākotnes izredzes. Li- pol tehnoloģijas pamatā ir cieta elektrolīta izmantošana. Tā kā akumulatorā nav sķidruma, tam ir zema ugunsbīstamība pat tad ja apvalkā radies plīsums. Li- pol akumulatoriem ir ļoti augsta enerģijas kapacitāte, neliels svars un zema pašizlāde.

Par akumulatoriem

Transporta līdzekļu akumulatori pēc savas būtības ir baterijas. Tomēr kad tiek runāts par bateriju izmēriem un pielietojuma mērķiem, tad tiek nošķirtas pārnēsājamās, industriālās un transporta līdzekļu baterijas. Transporta līdzekļu akumulatorus (batrerijas) pieskaita pie sekundārajām baterijām, jo tos var atkārtoti uzlādēt un lietot vairākkārt. Akumulatori tiek parasti izmantoti, lai iedarbinātu un apgaismotu transporta līdzekli. Industriālās baterijas ir lielas un tiek izmantotas industriāliem mērķiem.

Akumulatori kā jebkuras baterijas satur smagos metālus – kadmiju, niķeli, dzīvsudrabu, varu un citus, kas uzkrājas kaulos. Svins var izraisīt anēmiju, bet visbīstamākais no visiem metāliem cilvēka veselībai ir tieši kadmijs, kurš uzkrājas nierēs un matos. [1.]

Saules baterija

Saules baterija - pusvadītāju fotoelektriskais ģenerators Saules starojuma enerģijas tiešai pārvēršanai elektriskajā enerģijā. Saules gaismas vietā var lietot arī citas izcelsmes elektromagnētisko starojumu ar līdzīgu viļņa garumu (gaismu).

Saules baterija sastāv no silīcija, kadmija sulfīda vai gallija arsenīda fotoelementiem, kuri būtībā ir lielas pusvadītāju fotodiodes ar lielu p-n pārejas laukumu. Lai arī no gallija arsenīda var izgatavot saules baterijas ar visaugstāko lietderības koeficientu, tās sanāk ārkārtīgi (vairākus tūkstošus reižu) dārgākas par silīcija saules baterijām. Lielāko daļu saules bateriju ražo no silīcija. Ir vairākas tehnoloģijas.

1.No monokristāliskā silīcija. Šī tehnoloģija tika izstrādāta visātrāk. Šādas saules baterijas sanāk relatīvi dārgas, jo tur ir nepieciešams ļoti tīrs monokristāliskas silīcijs un ražošans apstākļi līdzīgi kā mikroshēmu ražošanā, taču šajām saules baterijām ir relatīvi labs lietderības koeficients.

2.No polikristāliskā silīcija. Šī tehnoloģija tika izstrādāta vēlāk, te ir mazākas ražošanas izmaksas, jo nav nepieciešami silīcija monokristāli, taču efektivitāte ir mazāka. Pie šīs grupas parasti pieskaita arī saules baterijas kuru struktūru veido uz stikla, nogulsnējot silīciju no gāzveida izejvielām. [2.]

Parastās un neliela apjoma tehniskās apkopes baterijas

Parastajām baterijām, kurām nav nepieciešama tehniskā apkope, noteiktos apstākļos, piemēram, pārāk lielas sakaršanas gadījumā vai regulatora darbatteices gadījumā nepieciešams ūdens, turpretim neliela apjoma tehniskās apkopes baterijas nepieļauj spējas izmaiņas.

Jaunākā John Deere bateriju līnija

Jaunā John Deere bateriju līnija atrisina abas minētās problēmas. Tajā apvienotas labākās parasto bateriju un neliela apjoma tehniskās apkopes bateriju īpašības, izgatavojot pozitīvo plati no svina un antimona sakausējuma, bet negatīvo plati no svina un kalcija sakausējuma.

Pielikums.

LĪGUMS PAR BĪSTAMO ATKRITUMU APSAIMNIEKOŠANU

 BAO:

 AS "BAO"

 LR VR Nr. 40003320069

 PVN reģ. Nr. LV40003320069

 Norēķinu konts: Hansabanka HABALV22

 LV85HABA0551010750161

 KLIENTS:

SIA „.......................”

LR VR Nr.

PVN reģ. Nr.

Norēķinu konts:

 JURIDISKĀ UN FAKTISKĀ ADRESE:

  Mūkusalas iela 33

Rīga, LV-1004

 ADRESE:

 KONTAKTI:

Kontaktpersona: Ainārs Dzerkals

Tel. 7612259

 Fakss: 7614945

 E-pasts: bao@bao.lv bao@bao.lv

 KONTAKTI:

 Kontaktpersona:

Tel.:

Fakss:

 E-pasts:

 MAKSĀŠANAS NOTEIKUMI:

____________________

PAKALPOJUMA SNIEGŠANAS VIETAS:

 ABONĒŠANAS MAKSA:

nav

 ĪPAŠI NOTEIKUMI:

Nolietotās baterijas nodot tikai

AS ”BAO” darbiniekam

Šis līgums starp BAO un Klientu tiek noslēgts saskaņā ar BAO standarta noteikumiem, kas

ir  minēti šī dokumenta tālākajā tekstā, un attiecas uz visu BAO pakalpojumu sniegšanu,

jebkurā laikā un vietā. Klienta pārstāvis, parakstot šo līgumu, apliecina, ka ir  iepazinies

un pilnībā sapratis šos komercdarbības standarta noteikumus un Pielikumos  minēto

informāciju un Klients apņemas tos pildīt. Ja Klienta pārstāvis nav tiesīgs pārstāvēt  Klientu jebkāda iemesla dēļ, bet ir parakstījis šo dokumentu Klienta vārdā, tad šī persona  atbild personīgi par BAO zaudējumiem, kas radušies vai varētu rasties šī iemesla dēļ.

 PILNVAROTĀS PERSONAS PARAKSTS UN  ZĪMOGS:

 PILNVAROTĀS PERSONAS PARAKSTS

UN  ZĪMOGS:

 VĀRDS, UZVĀRDS, AMATA NOSAUKUMS:

  Ainārs Dzerkals

Loģistikas direktors, prokūrists

 VĀRDS, UZVĀRDS, AMATA

NOSAUKUMS:

LĪGUMA PARAKSTĪŠANAS DATUMS:

LĪGUMA PARAKSTĪŠANAS DATUMS:

Pielikumā:

1. BAO komercdarbības standarta noteikumi.

2. BAO pakalpojumu sniegšanas procedūras apraksts.

3. Atkritumu kods.

1. AS BAO komercdarbības standarta noteikumi:

1. Vispārīgie noteikumi

1.1. Šis līgums regulē BAO un Klienta savstarpējās attiecības pakalpojumu sniegšanā.

1.2. Šie noteikumi tiek piemēroti visos gadījumos, kad BAO sniedz pakalpojumus Klientam.

1.3. BAO ir tiesības bez saskaņošanas ar Klientu sniegt informāciju pašvaldībai, reģionālajām vides pārvaldēm un Nacionālajam Vides veselības centram par Klienta radīto bīstamo atkritumu apjomu un apsaimniekošanas kārtību.

1.4. BAO apņemas pielikt visas pūles un savas tehniskās iespējas, lai sniegtu Klientam pilnvērtīgu bīstamo atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu.

1.5. No šiem noteikumiem atšķirīgi vai papildus noteikumi jebkurā rakstiskā formā, kas saņemti no Klienta (piemēram, kā pasūtījums), nav spēkā.

2. Bīstamo atkritumu apsaimniekošanas noteikumi

2.1. Puses apņemas kopīgi izpildīt likumu „Par piesārņojumu” un „Atkritumu apsaimniekošanas likuma„ noteiktās prasības un apsaimniekot atkritumus, kas atbilstoši MK noteikumiem Nr. 985 no 30.11.2004 „Par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus” klasificējami kā bīstamie atkritumi.

2.2. BAO veic bīstamo atkritumu savākšanu, transportēšanu, pagaidu uzglabāšanu specializētās novietnēs un utilizāciju atbilstoši vides aizsardzības normatīvajām prasībām, saskaņā ar atbilstošo vides aizsardzības institūciju izdotajām atļaujām darbībām ar bīstamajiem atkritumiem.

2.3. Bīstamie atkritumi kļūst par BAO īpašumu brīdi, kad tie tiek iekrauti BAO nozīmētajā transporta līdzeklī. Atkritumi tiek transportēti tikai ar BAO pilnvarotu transportu un tikai ar BAO saskaņotā tarā.

3. Klienta tiesības

Visu neskaidrību gadījumos Klienta pretenzijas tiek izskatītas tikai tad, ja tās ir iesniegtas rakstiski un 48 (četrdesmit astoņu) stundu laikā pēc pakalpojuma sniegšanas brīža.

4. Abpusējas saistības

Abas puses vienojas, ka saskaņā ar šiem noteikumiem:

4.1. neviena no pusēm nedod otrai tiesības izmantot tās (vai jebkura tās Uzņēmuma) tirdzniecības zīmes, tirdzniecības nosaukumus vai citus apzīmējumus jebkādā reklāmā vai publikācijā bez otras puses iepriekšējas rakstiskas piekrišanas;

4.2. visa informācija, ar ko apmainās puses, nav konfidenciāla. Ja kāda no pusēm pieprasa konfidenciālas informācijas sniegšanu, tas tiks darīts parakstot vienošanos par konfidencialitāti;

4.3. katra no pusēm nodod otrai tikai atrunātās atļaujas, licences un tiesības. Nekādas citas atļaujas, licences vai tiesības (ieskaitot licences tiesības uz patentiem) netiek nodotas;

4.4. katra no pusēm var sazināties ar otru ar elektronisko līdzekļu starpniecību, un šāda sazināšanās tiek uzskatīta par izdarītu rakstiski un parakstītu tādā apjomā, kādā to pieļauj piemērojamā likumdošana;

4.5. katra no pusēm dod otrai pusei pienācīgu iespēju izpildīt saistību, pirms ceļ prasību, ka otra puse nav izpildījusi savas saistības;

4.6. neviena no pusēm nav atbildīga par jebkuras saistības neizpildi tādu iemeslu dēļ, kuri ir ārpus tās kontroles.

5. Klienta citas saistības

Klients apņemas:

5.1. veikt bīstamo atkritumu uzkrāšanu tikai noteikta parauga BAO uzstādītajos konteineros un nepieļaut konteineru bojāšanu. Ja konteineri tiek nozaudēti vai bojāti, nepareizi lietojot, tad bojāto konteineru nomaiņu apmaksā Klients;

5.2. nodrošināt bīstamo atkritumu apsaimniekošanu sava uzņēmuma teritorijā atbilstoši likumdošanā noteiktajām prasībām un normām. Klients apņemas veikt bīstamo atkritumu atsevišķu uzkrāšanu tā, lai nenotiktu to sajaukšanās ar piemaisījumiem;

5.3. nepiešķirt vai citādi nodot Klienta tiesības saskaņā ar šo Līgumu, nenodot Klienta pienākumus vai tālāk pārdot jebkuru BAO sniegto pakalpojumu bez BAO iepriekšējas rakstiskas piekrišanas. Jebkurš mēģinājums darīt to nav spēkā;

5.4. nodrošināt BAO pietiekošu, brīvu un drošu piekļūšanu Klienta radītajiem bīstamajiem atkritumiem, lai BAO varētu pildīt savus pienākumus.

6. Līguma stāšanās spēkā un izbeigšana

6.1. Līgums stājas spēkā no līguma parakstīšanas brīža. Līgums ir derīgs 12 mēnešus no tā spēkā stāšanās brīža.

6.2. Līgums var tikt izbeigts viena mēneša laikā, veicot rakstisku paziņojumu uz augstāk minēto faksa numuru vai pasta adresi.

6.3. No šī līguma izrietošās tiesības un pienākumus BAO var nodot jebkurai citai personai un par to tiek paziņots Klientam.

6.4. Ja līdz līguma darbības beigu termiņam nevienai no pusēm nav iebildumu par līguma darbības turpināšanu, tad līgums skaitās pagarināts uz nākošo gadu.

7. Strīdu izskatīšana

7.1. Visi strīdi, kas izriet no šī Līguma, tiek risināti sarunu ceļā, bet ja risinājums nav panākts 30 (trīsdesmit) dienu laikā, tad jebkura no pusēm var griezties tiesā un tiesa strīdu izskata likuma noteiktajā kārtībā.

7.2. Puse, kas tiek atzīta par līguma pārkāpēju un vainīgu, sedz visus, ieskaitot juridiskos, izdevumus, kas radušies pusei, kas pildījusi šo līgumu, saskaņā ar šķīrējtiesasnolēmumu.

2. Pakalpojumu sniegšanas procedūru apraksts.

Pakalpojumu sniegšanas kārtība:

1. BAO klientu dienests pieņem bīstamo atkritumu apsaimniekošanas pieteikumus no Klienta pilnvarotām personām pa telefonu 7612259 darba dienās no plkst. 8.30 līdz 17.00, rakstiski pa faksu 7614945 nepārtraukti visu diennakti vai aizpildot bīstamo atkritumu izvešanas pieteikuma veidlapu mājas lapā www.bao.lv. Bīstamo atkritumu apsaimniekošanas darbi tiek izpildīti pēc BAO sastādīta grafika, bet ne retāk, kā vienu reizi mēnesī.

2. Bīstamo atkritumu transportēšanas dienā, pēc to nosvēršanas un iekraušanas automašīnā, BAO tehniskais darbinieks sastāda aktu. Dokumentu atbilstību faktiskajam stāvoklim ar parakstu apstiprina Klienta pārstāvis.

3. Uzstādītos bateriju konteinerus drīkst iztukšot tikai BAO darbinieks ar attiecīgu apliecību.

4. Konteineri pēc katras iztukšo tiek plombēti.

5. Katra mēneša beigās Klients var pieprasīt darbu izpildes aktus ar precīzu laika, paveikto darbu uzskaiti.

Informāciju par bojājumiem vai citām problēmām BAO klientu dienests pieņem pa tālruņiem 7612259 darba dienās no plkst. 8.30 līdz 17.00, rakstiski pa faksu 7614945 nepārtraukti visu diennakti vai no BAO mājas lapas www.bao.lv.

3 b. pielikums Izlietotās baterijas

Abonēšanas maksa - nav

N.p.k.

Atkritumu nosaukums

Atkritumu klase

Mērvienība

Utilizācijas izmaksas, Ls

1.

Izlietotās sadzīves baterijas

200133

kg

-

  • Microsoft Word 15 KB
  • Latviešu
  • 11 lapas (2148 vārdi)
  • Universitāte
  • Baterijas: elektroenerģijas glabāšana modernajā pasaulē
    9.5 - 3 balsojums(-i)
Skatīt pilnu darbu
Baterijas: elektroenerģijas glabāšana modernajā pasaulē. (Janvāris 19, 2009). https://gudrinieks.lv/baterijas-elektroenergijas-glabasana-modernaja-pasaule/ Pārskatīts 01:50, Jūlijs 8 2025
DARBA DATI
11 lapas (2148 vārdi)
Valoda: Latviešu
Microsoft Word 15 KB
Līmenis: Universitāte
Skatīt pilnu darbu
ATSAUKSMES
DinaStudente2022 08 27
Paldies par palīdzību, jūsu mājaslapa man palīdzēja rakstot biznesa plānu.
JulijaSkolotāja2023 10 31
Jūsu mājaslapā esmu atradis noderīgu informāciju un idejas, lai rosinātu skolēnu mācīšanos stundās.
MarkussPasniedzējs2022 04 24
Uzskatu, ka pati mājaslapas struktūra ir pietiekami informatīva. Tāpēc tās lietošana ir viegla, un tam nav nepieciešams daudz laika.
×