Cenu veidošanās principi



Mēs visi darbojamies mikroekonomikas vidē – gan iepērkoties veikalā, gan maksājot komunālos maksājumus, gan piedāvājot savu darbu darba tirgū. Svarīgi ir izprast, kā veidojas atlīdzības lielums par to vai citu preci vai pakalpojumu.
Cena ir naudas vienībās izteikta atlīdzība par precēm vai pakalpojumiem, ko maksā pircējs. Parasti tā tiek attiecināta uz daudzuma vai svara vienību. Saistībā ar cenu noteikšanu jeb uzņēmuma cenu politiku, cena var būt atlīdzība, ko uzņēmums prasa no pārējiem tirgus dalībniekiem par piedāvātajiem produktiem vai, ja ir runa par uzņēmumu kā piepra¬sītāju, ko trešie prasa par saviem produktiem. Šī naudas summa tādējādi vēl nav kļuvusi par savstarpējās vienošanās objektu starp piedāvātāju un pieprasītāju. Gluži pretēji, tā ir vienpusīgs uzņēmuma plānots iemaksas vai izmaksas apjoms, kuram nav jāsakrīt ar vēlāk līgumā apstiprināto cenu.
Pirmkārt, cena informē patērētāju par to, cik naudas viņam ir nepieciešams, lai iegādātos kādu preci vai pakalpojumu. Savukārt ražotāju cenas informē par iespējamām resursu iegādes izmaksām; tas dod iespēju noteikt sagaidāmo ienākumu no preču realizācijas. Cenas informē ražotāju arī par patērētāju gatavību maksāt par piegādātām precēm tirgū.
Ekonomikā pieprasījums ir tirgus funkcionēšanas elements. Ar to saprot cilvēku vēlēšanos un gatavību iegūt lietošanā noteiktu preci vai pakalpojumu. Pieprasījums ir noteikta veida preču daudzums, kuru patērētāji vēlas un ir spējīgi nopirkt par noteiktu cenu noteiktā laika periodā. Pieprasījuma līkne ir lejupslīdoša. Tā atspoguļo negatīvu sakarību starp preces cenu un piedāvājuma apjomu: augsta cena ierobežo patēriņu, bet, cenai pazeminoties, ja citi apstākļi paliek nemainīgi, tiek pirkts vairāk. Šo cēloņsakarību ekonomisti sauc par pieprasījuma likumu. Pieprasījuma likums – par iespējami zemāku cenu, pircējs grib un spēj nopirkt lielāku preces daudzumu, nekā par augstāku cenu. Pazeminoties kādas preces cenai, cilvēki vēlas pirkt šīs preces vairāk, nekā tad, kad cenas ir augstas.
Cena ir galvenais faktors, kas nosaka pieprasījuma apjomu tirgū. Taču reālā dzīvē darbojas ļoti daudz ārpus cenas faktori, kas izmaina pieprasījumu.
Jānorāda, ka ir svarīga terminu pieprasījums, pieprasījuma izmaiņas un pieprasījuma apjoma izmaiņas – pareiza izpratne.
- Microsoft Word 11 KB
- Latviešu
- 4 lapas (1197 vārdi)
- Universitāte
-