Donatello
Milzīgu ietekmi ne vien uz Itālijas, bet arī uz visas Eiropas
Donatello (Donatello; īst. v. Donato di Nikolo di Beto Bardi; ap
apveltīts ar ļoti daudzpusīgu talantu un interesēm un bija īsts novators
meistaru darbus un, balstīdamies uz dabas studijām, Donatello pirmais
(gotikas tēlniecībā skulptūras bija it kā pastieptas un stāvēja uz
klasiskie paveidi: jātnieka statuja (kondotjera Gatamelatas piemineklis
Florencē, 1433), skulpturālais portrets. Donatello izveidoja arī pirmo
mākslā atlēja bronzas statuju. Viņš intensīvi piedalījās lineārās
un izmantoja to savos sižetiskajos ciļņos.
Donatello savdabīgais talants atklājās jau viņa pirmajos darbos, kurus
viņš no 1415. - 1417. gadam darināja Florences Sv. Miķeļa (Or San
statujas.
Marka statuja (1412). Apustulis Marks atveidots kā apmetnī tērpies
lūpām un drūmu, gandrīz draudīgu skatienu. Kreisajā rokā apustulis tur
zvejnieks, varbūt arī tādēļ Donatello tēlam piešķīris lielu fizisku
spēku, kas izpaužas spēcīgās, muskuļotās rokās un atlētiskajā augumā.
Vīrišķību pauž arī Sv. Miķeļa baznīcas nišai veidotais Svētā Jura tēls
portālos (skulpturāli veidota ieeja ēkā) rindojās stingras un svinīgas
kā būtnes no citas pasaules, tad Donatello radītais Sv. Juris ar abām
kājām stingri un apņēmīgi stāv uz zemes. Viņa vaibstos nav ne miņas no
ir spraiga spēka pilni. Viegli sarauktā piere liecina, ka Sv. Juris
izteiksme pauž spēcīgu rakstura stingrību, kas nepazīst atkāpšanos
muguru. Sv. Juris stāv, abām rokām atbalstījies uz lielo, piecstūraino
vairogu ar krustu vidū. Tā vien šķiet, ka viņš vērotu ienaidnieka
tuvošanos un apsvērtu tā spēkus, lai spētu samēroties ar tiem. Statuja
attēlojums.
Renesanses gara ideālus vēl vairāk iemieso Donatello radītā slavenā
skulptūru sērija, un attēloja Vecās Derības patriarhu Dāvidu jaunībā.
Pēc Vecās Derības leģendas Dāvids bija gans, kas uzvarējis milzi Goliātu
brīdī, kad cīņa beigusies un jaunais gans mierīgi apcer savu uzvaru.
pārtraukuma. Dāvida tēlu lieliski var salīdzināt ar antīkajā laikmetā
neievērot lielas atšķirības. Kaut arī Dāvida stūrainais jauna zēna
paraugiem, tomēr kopējā tēla harmonija, dabiskās proporcijas un ķermeņa
izpēti.
Savā laikā Dāvida statuja atradās Mediči dzimtas pils iekšējā pagalmā un
variācijas var aplūkot vai nu Florences katedrālē, vai Nacionālajā vai
Donatello darinājis arī pirmo renesanses laicīgo pieminekli - kondotjera
savas uzbūves pauž līdzību ar Senās Romas Marka Aurēlija statuju, bet
Statuja ir reizē vienkārša un monumentāla, valdonīga un mazliet paskarba
Gatamelata savā valdonīgajā stājā pauž nevis uzpūtīgu dižciltīgumu vai
skarbumu, nelokāmību un godprātību, lepnumu. Jātnieka Gatamelatas
tiek uzskatīta par vienu no pilsētas ievērojamākajiem pieminekļiem.
Līdzās minētajiem darbiem Donatello darinājis vēl daudzus citus
dabiskuma veidošana un dzirkstījošs dzīvesprieks. Tādas ir Florences
kārtotās ciļņu kompozīcijas (1433-1439) ar dejojošām figūriņām. līdzīgus
motīvus tēlnieks izmantojis arī Prato katedrāles ciļņu kompozīcijās