Donatello: renesanses tēlniecības aizsācējs



Vīrišķību pauž arī Sv. Miķeļa baznīcas nišai veidotais Svētā Jura tēls (1416) slaids un stalts jauneklis. Ja gotiskās skulptūras katedrāļu portālos (skulpturāli veidota ieeja ēkā) rindojās stingras un svinīgas kā būtnes no citas pasaules, tad Donatello radītais Sv. Juris ar abām kājām stingri un apņēmīgi stāv uz zemes. Viņa vaibstos nav ne miņas no viduslaiku vienkāršam cilvēkam neaizsniedzamā stinguma un svētuma tie ir spraiga spēka pilni. Viegli sarauktā piere liecina, ka Sv. Juris nelolo rožainas ilūzijas, bet mierīgā, garīgu spēku raksturojošā sejas izteiksme pauž spēcīgu rakstura stingrību, kas nepazīst atkāpšanos šķēršļu priekšā. Pie kakla nevērīgi sasietais apmetnis brīvi krīt pār muguru. Sv. Juris stāv, abām rokām atbalstījies uz lielo, piecstūraino vairogu ar krustu vidū. Tā vien šķiet, ka viņš vērotu ienaidnieka tuvošanos un apsvērtu tā spēkus, lai spētu samēroties ar tiem. Statuja ir slavena joprojām kā nepārspēts jaunekļa degsmes un drosmes attēlojums.
Savā laikā Dāvida statuja atradās Mediči dzimtas pils iekšējā pagalmā un greznoja tur esošo strūklaku. Mūsdienās Dāvida statujas vairākas variācijas var aplūkot vai nu Florences katedrālē, vai Nacionālajā vai Bardžello tēlniecības muzejā Florencē.
Līdzās minētajiem darbiem Donatello darinājis vēl daudzus citus plastiskos veidojumus, kuros saskatāma antīkajās studijās atklāta dabiskuma veidošana un dzirkstījošs dzīvesprieks. Tādas ir Florences katedrālei darinātās un frīzes (ornamentāli dekoratīva josla) veidā kārtotās ciļņu kompozīcijas (1433 1439) ar dejojošām figūriņām. līdzīgus motīvus tēlnieks izmantojis arī Prato katedrāles ciļņu kompozīcijās.