Ētika biznesā



Ētika biznesā.
Secinājumi.
Izmantotā literatūra.
3) garantēt firmas vai profesijas godu un labu reputāciju sabiedrībā.
Šim nolūkam, ievērojot biznesa kā īpašas sabiedriskas parādības un noteiktas biznesa nozares specifiku, firmas un profesionālās asociācijas izstrādā savus profesionālās ētikas kodeksus. To ievērošana tiek uzskatīta par svarīgu profesionālās piemērotības pazīmi. Šie kodeksi kalpo kā ceļvedis praktiskajā darbībā. To nepieciešamība ir izskaidrojama ar to lielo ietekmi, ko bizness, kas brīvā tirgus ekonomikas apstākļos, veido sabiedrības ekonomiskās dzīves pamatu, atstāj uz valsts sociālo, politisko un kultūras dzīvi, kā arī starptautiskajām attiecībām. Tiem ir arī tīri praktiska nozīme biznesā efektivitātes paaugstināšanā. Šo kodeksu ētiskais saturs veidojas, savienojoties vispārcilvēciskajām morāles normām, kā arī kristīgās ētikas vērtībām.
Tagad gribu minēt dažas ētikas normas, kas savā darbībā jāievēro visiem, kas strādā biznesā –
1. Izturies ar cieņu pret visiem visos saskarsmes līmeņos. Cieņa ir jāparāda ne tikai augstākstāvošajiem, bet arī pret padotajiem. Cieni arī citu domas. Pacenties saprast, kāpēc viņi domā tieši tā un ne citādi. Izdari arī pienācīgu cieņu pret varu un tās institūcijām, jo arī tas ir sekmīgas uzņēmējdarbības nosacījums. Cieni likumus.
3. Saudzīgi izturies pret savas firmas un profesijas labo slavu. Izvairies no aktivitātēm, kas diskreditē firmu vai profesiju. Nekaitē arī radniecisku firmu un profesiju labajai slavai un reputācijai.
4. Esi godīgs. Nepieļauj firmā favorītismu. Visi darbinieki ir jāvērtē vienīgi pēc viņu profesionālajām īpašībām, pēc viņu profesionālās kompetences. Ideāls profesionālis ir godīgs un tikumisks cilvēks.
7. Ievēro konfidencialitāti un, proti, vienmēr un visur saglabāt savas firmas un profesijas noslēpumus. Neizpaud arī savu klientu noslēpumus, ja viņi tev tos uztici.
8. Marketingā un reklāmā precīzi atspoguļo preču un pakalpojumu cenas, negodīga tirdzniecība grauj principus, uz kuriem balstās sabiedrība.
9. Augstu vērtē cilvēku dzīvību un viņu tiesības. To apliecināšana ir svarīga visās jomās. Cieni arī savu kolēģu un klientu tiesības.
10. Atlicini laiku atpūtai, jo tā ir nepieciešams nosacījums efektīvam darbam. Firmai ir jārūpējas par savu darbinieku atpūtu, jo tas ir izdevīgi. Tas nes peļņu.