ISO 9001 - 2000



ISO organizācijas vēsture.
Vispārīgs apraksts.
Standarts ISO 9001 2000.
Kvalitātes vadības 8 principi.
Kvalitātes izmaksas.
Secinājumi.
Izmantotā literatūra. 12Ievads.
Lai organizijās uzlabotu produktu un pakalpojumu kvalitāti, tiek izstrādāti standarti, izstrādātas sertifikātu sistēmas un attīstīti kvalitātes veicinoši pasākumi. Taču lielākā daļa šo pasākumu izvirza prasības „kam jābūt”, bet nonosaka kā to panākt un kā uztirēt vadības kvalitāti.
Kopš tika iztrādāti ISO 9000 standartu sērija, liela daļa organizāciju ir pievērsušie, lai dabūtu šo kvalitātes sistēmas sertifikātu. ISO sertifikāts pasaulē skaitās viens no prestižākajiem un tiek pieprasīts praktiski visur, kur sākas runas par lieliem pasūtījumiem un drošu servisu.
Kvalitātes standarti dod drošību ne tiaki organizācijas vadībai un darbiniekiem, par saviem sniegtajiem pakalpojumiem vai ražotajai produkcijai, bet arī pakalpojuma un produkcijas pircējiem, kā arī sadarbības partneriem un ārvalstu investoriem. ISO 9001 2000 standars ir drošība visam. Lai ievietsu šo standartu ir jācenšas uzlabot savu darbību. Visiem organizācijas darbiniekiem, gan augstākajai vadībai, gan zemākā līmeņa darbiniekiem ir jāiesaistās kvalitātes sitēmas ieviešanā.
Lai varētu uzināt, kas ir standarts ISO 9001 2000 un kā vieglāt ir ieviest šo stadndartu savā organizācijā, darbā tika izpētīts, pasākumi kādi ir jāveic, lai varētu ieviest šo standartu. Kā arī tika izpētītas izmaksās un kā tās veidojas. 1. ISO organizācijas vēsture
ISO sertifikāts pasaulē skaitās viens no prestižākajiem un tiek pieprasīts praktiski visur, kur sākas runas par lieliem pasūtījumiem un drošu servisu. ISO standartizācijas organizācija ir radījusi kvalitātes sistēmasstandartus, kas plašāk pazīstams kā ISO 9000 standartu sērija. [1]
ISO 9000 standartus izstrādājuši pārstāvji no 90 valstīm jau 1987. gadā un kļuvuši par nacionālajiem standartiem vairākās valstīs, to skaitā arī Latvijā. Latvijā tie ir pieņemti kā Latvijas nacionālie standarti ar nosaukumu LVS EN ISO 9000. Pasaulē tos kā identiskus nacionālos standartus ir pieņēmušas vairāk nekā 60 valstis, bet Japāna, Ķīna un Venecuēla tos apstiprinājušas kā ekcalentus nacionālajiem standartiem. Eiropas Savienībā ISO 9000 standarti ir akceptēti kā garants vienotajam tirgum. [1]
ISO 9000 sērijas standarti publicēti 1987. gadā. Kopš tā laika tie ir divas reizes pārskatīti. Otrā redakcija stājās spēkā 1994. gadā, bet trešā 2000. gadā. Standartu saimē iekļauti kvalitātes sistēmu veidošanas un vadīšanas jēdzieni, principi un norādījumi. Tie aptver saskaņotu kvalitātes nodrošināšanas metodoloģiju, ērti ieviešamu visā tautsaimniecībā. Jāatzīst tomēr, ka 1987. un 1994. gada standartu versija lielāku uzsvaru liek uz uzņēmumiem, kas ražo materiālu produktu, apgrūtinot sistēmas realizāciju pakalpojumu sfērā, sabiedrisko organizāciju, izglītības un valsts sektorā.
ISO 9000 sērijas standartus var pielietot visu veidu organizācijas neatkarīgi no to lieluma un darbības veida. Tas var palīdzēt gan uz produktu, gan uz pakalpojumu orientētām organizācijām sasniegt visā pasaulē atzītus kvalitātes standartus.
Daudzie ISO 9000 sērijas standarti šobrīd ir apkopoti 4 saskaņotos kvalitātes vadības sistēmas standartos un tie ir: