Izcilie matemātiķi



Pitagors ( ~ 570 –.
Ē.
Ievads.
Arhimēds ( 287 –.
Fransuā Vjets ( 1540 –.
Izaks Ņūtons ( 1643 –.
Aleksejs Krilovs ( 1863 –.
Bernhards Rīmanis. ( 1826 –.
Latviešu matemātiķi pēc Latvijas neatkarības atgūšanas.
Secinājumi.
Izmantotā literatūra.
Anotācija Krievu valodā.
Uzskata, ka Pitagors esot pierādījis teorēmu par trijstūru iekšējo leņķu summu, atrisinājis konstrukcijas uzdevumu par dotajam daudzstūrim vienliela un līdzīga daudzstūra konstruēšanu, norādījis kvadrātvienādojuma ģeometriskās atrisināšanas paņēmienus, konstruējis visus 5 regulāros daudzskaldņus.
Pitagors viens no pirmajiem uzskatīja, ka Zeme ir lode, kas atrodas Visuma centrā, ka Saulei, Mēnesim un planētām piemīt īpašas kustības, kas atšķiras no nekustīgo zvaigžņu diennakts kustības. Pitagora skola sasniedz izcilus rezultātus matemātikā, taču pakāpeniski kļuva par reakcionārās vergturu aristrokrātijas pēdējo ideoloģisko cietoksni.Tāpēc demokrātisko vergturu grupējums ierosināja skolu sagraut. Un pienāca liktenīgā sunda, kad apvienotiem spēkiem progresīvie aristokrāti, amatnieki, tirgotāji, rakstveži un karavīri sāka uzbrukumu Krotonas skolai. Pitagors atradās aizstāvju pulkā unvaronīgi cīnijās par saviem ideāliem. Te palīdzēja arī vecā zinātnieka gudrība un fiziskais spēks. Taču pārspēks bija milzīgs un skola tika izpostīta. Pats Pitagors krita kaujā.
Leģenda un maldi ir aizmirsti, paliek patiesā matemātika. Paliek cieņa pret zinātnieku, kas cilvēka domas rītausmā spēja dot tik daudz nozīmīgu atklājumu.
Mūsu visu cilvēces eksistēšana pastāv tikai uz cilvēku attīstību, fizikas un matemātikas jomā, jo neviena nozare bez matemātiskiem aprēķiniem nevar pastāvēt. Mmatemātika un tās vēsture iet kopsolī. Šodien katrs skolēns un viņa vecāki zin Pitagora, Ņutona vārdu. Tie ir pasaules slavenākie matemātiķu vārdi un šodien priekš mums tā ir matemātikas attīstības vēsture. Skolas stundu laikā matemātikas vēsturē nav iespējams iedziļināties. Tāpēc lai šo problēmu risinātu, izvirzīts tika uzdevums iepazīties ar matemātikas attīstības vēsturi un matemātiķiem.
Par matemātiku un matemātiķiem rakstām, jo gribam vairāk iepazīt matemātiku, kā arī
matemātiķus, kas ir veidojuši matemātiku kā zinātni. Darba mērķis ir palielināt zināšanas par matemātiku, kā arī vēlamies to labāk izprast, iedziļināties un uzzināt par tās vēsturi.Vēlējāmies uzzināt par matemātikas pirmsākumiem.
Mēs gribējām izsekot matemātikas attīstībai starp gadsimtiem, gribējām uzzināt kā attīstījās zinātne un tehnika uz matemātiskās attīstības pamatiem.
Cilvēcei klāt nāca elektronika un tās visas attīstības pamatfunkcijas ( kalkulātori, tālvadības pultis, datortehnika un viss, kas saistīts ar fizikas un matemātikas kopelementiem).
I.Ņūtons piedzima 1643. gada 4. janvārī Dienvidanglijā, Linkolnšīnas grāfistē, Vūlstorpas ciemā, lauksaimnieka ģimenē. Jau pirms zēna piedzimšanas nomira viņa tēvs. Topošais ģēnijs ieradās pasaulē tik sīvs un vārgs, ka piederīgie centās viņu pēc iespējas ātrāk nokristīt, jo bija par cerība, ka zēns paliks dzīvs. Taču sīkais puisēns izdzīvoja un pasteidzoties notikumiem priekšā, jāpiebilst – sasniedza 84 gadu vecumu.
Māte pēc trīs gadiem apprecējās otrreiz un tādēļ ģimenes materiālie apstākļi uzlabojās. Radās iespējas arīdēla labākai izglītošanai. Tāpēc arī pēc lauku skolas Izaks divpadsmiy gadu vecumā nokļuva pilsētas skolā Grantēmā. Grantēnas skolā galvenie priekšmeti bija svētie raksti, Bībekes vēsture. Bez tam Ņūtons apguva arī senās grieķu, latīņu un senebrēju valodas. Maz šī skola deva matemātikas jomā – Ņūtons iepazinās tikai ar aritmētiku un ģeometrijas sākumiem. Brīvajā laikā zēns aizrāvās ar dažādu mehānismu izgatavošanu. Viņš izgatavoja dzirnaviņas, kuras grieza ieslodzīta pele, ūdens pulksteni un saules pulksteni.
- Microsoft Word 18 KB
- Latviešu
- 12 lapas (2900 vārdi)
- Universitāte
-