Kā mācīties mācīties

9- 1 atsauksmes

Kas ir zināšanas.
Kļūsti gudrāks neko nedarot.
„ ” „+”.
Ja nemāc slinkums , tad var veikt laika patēriņa analīzi.
Spiedoši īsā laikā ir iespējams rast labus risinājumus.
KĀ lasĪt efektĪvĀk.
Khek , mums svarīga tēma ( aktīva ) lekciju klausīšanās.
Gatavošanās eksāmenam.
Iekalšana nemācies , pirms neesi sapratusi / is.
Svarīgi.
Prezentācija.

Kā Mācīties mācīties? 

Izvilkumi no C kursa (vadīja gudrs cilvēks- Juris Roberts Kalniņš):

Svarīgs priekšnosacījums ir izgulēties. Kā minimums ir jāguļ 6 stundas un ne vairāk par 8-9 stundām. Ja iespējams ir jāguļ 2x diennaktī.

Smadzeņu izkustināšana:

No rīta ir ne tikai jāizvingrina ķermenis, bet arī smadzenes. Iespējamie vingrinājumi ir skaitīšana no, piemēram, 200 pa 7 uz leju, 20 upju, ēdienu nosaukšana, lasīšana ačgārni, rakstīšana no labās uz kreiso pusi u.c.

Mācīšanās ietekmējošie faktori:

Motivācija, vide, atmiņa un spēja koncentrēties, uzmanība, laika plānošana un organizēšana, lasītprasme.

Ir svarīgi vielu saprast, nevis vienkārši iekalt!

Bērnišķība ir jāievieš atpakaļ, jo bērns nepagurdams izzina pasauli, vēlas mācīties, neapstājas pie pirmajām neveiksmēm, nebaidās pateikt NĒ, viņu neaptur atteikums un par viņu unikalitāti liecina fakts, ka 5 gadu vecumā 98% bērnu ir radoši, bet starp pieaugušajiem tikai 2% ir radoši.

Motivācija mācīties:

Motivācija rodas darot- vajag tikai piesēsties un sākt darīt. Ir arī svarīgi saprast, kāpēc es kaut ko daru, kāpēc es nāku uz šo vai citu lekciju un, kas ir tas, ko es vēlos no tās iegūt.

Studiju vide:

Ja iespējams ir uz galda jātur pozitīvi stimulatori- kāda bilde, kas tev atsauc atmiņā kaut ko jauku, vai kas cits, kas tevi uzmundrina.

Darba vietai ir jābūt pietiekami lielai un vienai noteiktai, ja iespējams.

Materiāliem ir jābūt ērti pieejamiem.

Ja nepieciešams, pieliec pie durvīm zīmīti “lūdzu netraucēt!”

Use it or lose it! Smadzenēs neironi savā starpā veido saites, kas nostiprinās atkārtošanas procesā. Un nevelti teiciens “Atkārtošana ir zināšanu māte” ir labs teiciens.

Kreisā un Labā smadzeņu puslode:

Kreisā- analītiskaLabā- globāla

1.verbāla1.Vizuāla

2.secība2.Gadījuma raksturs

3.informāciju apstrādā secīgi3.Variē informācijas apstrādi

4.atsaucas uz loģiku4.Atsaucas uz emocijām

5.atceras vārdus5.Atceras sejas

6.plāno uz priekšu6.Darbojas impulsīvi

7.punktuāls7.Mazāk punktuāls

35% cilvēku (liela daļa pasniedzēju) runā koncepcijās, grib vispārējas teorijas, bet 65% cilvēku (darba vadītāji, meistari) grib piemērus.

Ja cilvēks nesaprot viņš var kļūt agresīvs.

Nevar iegūt nedarot!

Attīsti ieradumu sekmīgi mācīties:

Panākumu atslēga:

1.Prioritāšu noteikšana

2.Laika plānošana

3.Savu resursu pārvaldīšana (apziņa par to, ko tu spēj un nespēj utt.)

Esi gatavs kaut ko mainīt. No rītiem stimulē pats sevi ar smaidu. Nepārtraukti izaicini sevi.

Ir mūzika, kas stimulē kā mācīšanos, tā arī miegu: super learning (60 sitieni minūtē) mūzika un easy sleep.

Ja naktī pirms aizmigšanas esi pārņemts ar domām, kas traucē gulēt- dari kaut ko, kas liek smadzenēm saspringt, piemēram, cel skaitļus kvadrātā, kubā  562=(50+6)2

Atmiņa:

Sensorāīslaicīgā (RAM) ilglaicīgā (CD)

Atmiņa sāk bojāties pēc 20 gadu vecuma. Nervu šūnas rodas, ja smadzenes piepūlas. Krustvārdu mīklas palīdz uzlabot atmiņu un atmiņa ir jātrenē, lai tā neatrofētos.

Treniņam: katru dienu vienu mēnesi iemācies 4 jaunas rindiņas, vai 1 Bībeles pantu 

Strukturizācija: iedomājies, ka domas ir sakārtotas pa lādītēm, ar birkām un tad pirms mācīšanās dod pavēli vielai iet uz vienu vai otru folderīti.

Materiāla sadalīšana mazākās vienībās: smadzenēm ir vieglāk uztvert informāciju un to saglabāt, ja tā ir sadalīta 5-6 daļās.

Var atcerēties, balstoties uz asociācijām, izskatu utt., vai arī saliekot kādā noteiktā secībā, stāstiņā, kontekstā- asociatīvā atmiņa.

Kas ir zināšanas?

Zināšanas ir tas, kas palicis atmiņā, pēc tam, kad viss konkrētais, ko esam mācījušies ir aizmirsies.

Ir jābeidz pēdējā mirkļa mācīšanās!!!!

Stumšanas un izstumšanas likums:

Ir svarīgi atkārtot uzdoto vielu un saprast galveno, jo neatkārtojot prātā paliek tikai drazas+ kaut kāda prakse  nonākot darbā ir jāzina galvenais (tas, kas ir aizmirsts :p) un tāpēc daudzi sāk mācīties no jauna ar saprātu!

Kļūsti gudrāks neko nedarot:

Mācies 1 priekšmetu 1h un tad sāc mācīties kādu citu, neradniecīgu priekšmetu un tikmēr zemapziņa turpinās apstrādāt iepriekšējo mācību priekšmetu un tu kļūsi gudrāks neko nedarot.

Atkārtošana ir zināšanu māte:

1.pēc 24h

2.pēc 2 nedēļām

3.pēc 1 mēneša

Katras mācību dienas beigās velti +- 10 minūtes lekciju pierakstu pārskatīšanai, tad nedēļas beigās vēlreiz pārlūko jaunapgūto materiālu, veltot tam 5 minūtes un, visbeidzot, mēneša beigās veltī vielas pārskatīšanai nieka 2-4 minūtes.

Mīts!- jo vairāk atkārto, jo labāk. Pietiek atkārtot 1x dienā.

[!!] Smadzeņu darbība ir atkarīga no tā, kā jūtas organisms (tavs ēšanas režīms, gulēšana/negulēšana, pašsajūta un veselība ietekmē smadzeņu darbību).

Uzsākot jaunu dienu:

Nosaki 3 prioritātes un ne vairāk, kā arī iemācies pateikt NĒ, nekļūsti par pakalpiņu citiem.

PROBLĒMA: Novilcināšana!

Mēs bieži vien novilcinām nepatīkamas lietas- referātu, diplomdarbu, tulkojumu utt. Iekšējā balss saka, ka vēl ir laiks, bet patiesībā laiku godam neviens neizmanto+ vēl meklē ieganstu.

Risinājums:

Kā sākt darīt?

1.Svārsta likums:

„-” „+”

Lai sāktu darīt kādu nepatīkamu darbu- 2 minūtes cītīgi strādā, tad 1 minūti atpūties un visbeidzot ķeries klāt. Vai arī tu vari sākt bārties un dusmoties uz darāmo darbu (svārsts sasvērsies ļoti uz negatīvo pusi un tad viņam nekas cits neatliks, kā svērties uz labo) un tad nu voilá- tā lieta aizies1

2.Šveices siers:

[!] Lielus un nepatīkamus darbus dari pamazām- pa druskai vien. 

BUBULIS/PILDĀMAIS UZDEVUMS, piemēram, diplomdarbs:

Velti tam 1 minūti. Atver Microsoft Word un uzraksti nosaukumu. Viss! Vēlāk atveru Internetu un sameklē 5 linkus, kur tu varētu meklēt informāciju. Viss! Sāk veidoties pozitīvas emocijas. Darot aizmirstas, ka tas darbs bija bubulis un rodas, beidzot, vēlme darbu pabeigt.

Ja nemāc slinkums, tad var veikt laika patēriņa analīzi:

Nr.datumslaiksKo darījuKas traucējaKo darīt, lai neatkārtojas

1.7.05.8:00-10:15Biju b-kānetsNeiet pie datora, bet sēdēt b-kas 1.stāvā

2....

Kas man nepieciešams pilnai laimei:

1.noteikts laiks plānošanai (piemēram, vakarā)

2.darāmo lietu saraksts

3.noteiktas prioritātes

4.darba svarīguma apzināšanās

5.sāc darbu arī pie lietām, kuru termiņš ir, piemēram, pēc 2 nedēļām.

Spiedoši īsā laikā ir iespējams rast labus risinājumus.

Kā pateikt NĒ!?

•paldies par lielo uzticēšanos, tas man ir pagodinājums, bet es diemžēl laika ziņā to nevaru pavilkt

•nesaki es padomāšu, jo tā tu dod cerību

•nemānies ar lietām, kas saistītas ar veselību

•nē, šobrīd ne

KĀ LASĪT EFEKTĪVĀK?

Lasot neizrunā vārdus, bet gan lasi ar acīm!

Lasot grāmatas ir jābūt koncepcijai- „gribu izlasīt pašu būtiskāko, īsā laikā...”

DIFERENCIĀLĀ LASĪŠANA:

Teksta saprašana. Atslēgas vārdu atrašana.

SQ3R

S- survey

Q-question

R-read

R-recite(atkārto)

R-review(izskatīt)

1.nesākam lasīt grāmatu no sākuma, jo var izrādīties, ka to nevajag

2.jautājam- pārveido virsrakstus jautājumos un rodi uz tiem īsas atbildes

3.lasām- vai es izprotu izlasīto. Ilgi nesēdi pie nesaprotamām lietām.

4.atkārto- atkārtošana notiek tad, kad reproducēju informāciju. Atstāstot kādam uzdoto vielu, tu atrodi vietas, kuras nesaproti. Ir jāatstāsta neieskatoties grāmatā.

[!]Izglītošanās notiek tad, kad informācija tiek izdota uz āru.

Informācija (teksts grāmatā):

1.iepazīstas ar informācijudomā

2.atcerēties definīcijuatceras

3.atklāj saitesdomā

4.saprot problēmudomā

5.risina un noglabāatceras

6.pārskata domā

[!] Definīcijas un pamatjēdzieni ir jāatceras, jo ar izpratni par vielu vien nepietiek.

Informācijas saņemšanas brīdī:

1.iepazīsties ar tekstu un apdomā

2.izraksti, atzīmē definīcijas un atceries

3.atklāj loģiskās saites un apdomā

4.saproti, kur klūpi, kur ir problēma un apdomā

5.atrisini problēmu un atceries risinājumu

6.vēlreiz visu pārskati

Khek, mums svarīga tēma-(aktīva) lekciju klausīšanās

Lekcija ir dzīvs priekšnesums un dažreiz arī emocionāls kontakts.

Kas ir aktīva klausīšanās? Tā ir jautājoša attieksme pret izklāstāmo materiālu.

1.Kāpēc es klausos šo lekciju (motivācija)?

2.Kāpēc šīs ziņas man ir svarīgas?

3.Kā dzirdētais saistās ar to, ko es jau zinu?

4.Ko es nesaprotu?

5.Vai dzirdētajam var piekrist?

Lai lekcijā pavadītais laiks tiktu izmantots lietderīgi:

1.Ir jābūt labā fiziskā formā (izgulējies, paēdis, sportojis etc.)

2.Jāielūkojas pirms lekcijas iepriekšējos lekcijas materiālos.

3.Jānoskaņojas uz aktīvu lekcijas klausīšanos.

4.Pēc iespējas iepriekš jāiepazīstas ar lekcijas galvenajām idejām.

5.Jāsagatavo nepieciešamie lekcijas konspektēšanas rīki

6.Konspektējot lekciju ir jāatrod saprātīgs kompromiss starp kārtīgu un rūpīgu pierakstu un galveno ideju fiksēšanu un izpratni. Rūpīgam pierakstam ir maz jēgas, ja neatliek laika vielas pārdomāšanai.

[!] AKTĪVA LEKCIJAS KLAUSĪŠANĀS NOZĪMĒ MĀCĪŠANOS LEKCIJAS LAIKĀ, nevis rakstveža iemaņu trenēšana. 

Pēc lekcijas:

1.Kamēr atmiņa svaiga, pārraksti pierakstīto materiālu

2.Sameklē atslēgas vārdus

3.Uzzīmē domu karti (papildus info meklēt www.google.com – mind map (tur ir bildes ar to, kas tā tāda ir )

Gatavošanās eksāmenam:

1.Neiekal mācību vielu- jaunais materiāls “izstums” iepriekš apgūto.

2. Sāc visu darīt laikus. Sadali materiālu mazākās vienībās. Atkārto vairakkārt, pārlūkojot vielu.

3. Visu laiku paturi prātā zināšanu koka stumbru- mācīšanās no augšas uz leju, neiegrimstot sīkās detaļas.

4. Variē mācīšanos. Kombinē uzdevumu risināšanu, burtiski iemācāmo vielu iegaumēšanu, atstāstīšanu, jautājumu uzstādīšanupārslēgšanās no viena veida uz citu efektīvi iesaista zemapziņu.

5. Nemācies jaunu vielu/materiālu dienu pirms eksāmena (atrodi laiku vismaz 1x iziet cauri visam materiālam).

Rakstiskie eksāmeni:

1.Laikus ierodies eksāmenā un neraudi, ja neveicas.

2. Izmanto špikeri, bet ne eksāmena laikā.

3. Nesāc uz reiz ar 1.jautājumu, bet izlasi VISUS eksāmena jautājumus.

4. Pārliecinies, vai esi sapratusi/-is visus jautājumus.

5. Atzīmē svarīgākos un grūtākos jautājumusizlasi, pārdomārisini vieglākos (zemapziņa risinās grūtākos)

6. Atbildi tieši uz jautājumu un nelej ūdeni.

7. Eksāmena laikā maini ķermeņa pozīcijas.

Iekalšana: nemācies, pirms neesi sapratusi/-is!

Kursa integrālais plāns- kursa atspoguļojums ar galvenajiem punktiem (skatīt piemēru zemāk)

Svarīgi!

1.Savāc informāciju, apskati biežāk uzdotos jautājumus.

2.Savos materiālos atzīmē bīstamākās vietas, vietas, kuras tev ķeras.

3.Daži dati tomēr ir jāiekaļ.

4.Vismaz 6 stundas ir jāguļ.

Prezentācija:

1.Nevienu slaidu bez zīmējuma

2.Skaidra un pārliecinoša

3.Viens slaids, viena galvenā ideja

4.Teksts- labi salasāms

5.NĒ vienmuļam tekstam, JĀ tekstam ar bildēm, paskaidrojumiem

6.Ar ne vairāk kā 5-6 punktiem, +- 6 rindas

7.Nē LIELIEM BURTIEM

8.Shēmas, zīmējumi

9.Necenties izklāstīt visus sīkumus

10.Beidz referātu laikā (labāk 5 minūtes pirms, nekā 1 minūti pēc)

11.Tevi vērtē pēc tā, kā tu izskaties un kā referē un mazāk- pēc satura

12.Nelasi tekstu no lapiņas, bet pastāsti galveno ideju un domas saviem vārdiem

13.Nemācies tekstu no galvas- galīgi dumi!

14.Izpēti vietu, kur notiks prezentācija un noskaņojies tai

15.Foni- balts ar tumši ziliem burtiem, melns ar baltiem burtiem, bet ne pārāk krāsains. Ņem vērā arī apgaismojumu un pirms prezentācijas pārbaudi, vai var salasīt tekstu.

[!]Cilvēki atceras to, kas labāk izskatījāsvisi grib kaut ko interesantu, jo pasniedzēji ir pārguruši no n-tajām prezentācijām. Augstskolā ievēro to, kas izceļas! Tāpēc smaidi, nomierinies un Be the King/Queen of the day 

Te nu būs vēl kaut kas no maniem krājumiem:

Dari visu ar prieku!

Būtiska loma mācību apguvē ir pareizai personiskās enerģijas sadalei. Lielākais nepareizās enerģijas plūsmas veids rodas apgūstot nemīlamu specialitāti.

Izvēloties pareizo mācību iestādi un pareizo mācību plūsmu, ir garantija saglabāt veselīgu dzīves veidu. Mācības, kas sola izaugsmi un lielu atalgojumu, bet tomēr mūs maz interesē, prasa papildus slodzi. To var atļauties studenti ar augstu enerģētisko līmeni un vieglām uztveres spējām.

Indivīds ar vidēju uz zemu enerģētiku nespēj sasniegt reālus rezultātus, apgūstot vielu, kas neietilpst viņa interešu lokā. Enerģija tiek novirzīta mūžīgai verdzībai. Ar patiesu interesi meklēta un apgūta informācija rada pareizu enerģijas plūsmu, kā arī pozitīvas emocijas, kas nav mazsvarīgi. Saistoša mācību viela , caur personīgo transformāciju(izpratni, viedokli) pasniegta atpakaļ oponentam, dod reālus rezultātus.

Nevajadzētu uzstādīt sev pārāk augstus mērķus, kuru realizēšanas procesā tu pazaudē savu personību. Nauda nav mērķis, tai jābūt tikai apmaksai par labi padarītu darbu.

VECĀKU MĒRĶI NAV TAVĒJIE. Katrs vēlas būt laimīgs! Diemžēl ne vienmēr jaunieši un viņu vecāki to saprot vienādi. Neīstenojuši savs intereses, vecāki tās labprāt atdāvina savām atvasēm piepildīšanai. Apgūstot neinteresējošu vielu, students nelietderīgi patērē daudz enerģijas. Enerģētisku līdzsvaru rada dabiski apgūta viela, kas tiek uzņemta brīvi, iztirzājot informāciju, apaudzējot to ar faktiem. Draudzējoties ar informācijas laukiem (prese, dators, speciāla literatūra), domubiedriem, padari mācības enerģētiski aktīvas un pēc iespējas vieglāk apgūstamas. Strādājošiem studentiem būtu vērts padomāt par darbu, atšķirīgu no mācībām,- strādāt un mācīties dažādās sfērās. Šāda iespēja rada pārslēgšanos un ērtāku uztveri, vispusību un enerģijas maiņu. Sēdoša darba un mācību rezultātā enerģijas plūsma tiek bloķēta saules pinuma rajonā, un tu jūti enerģijas trūkumi. Uztvere pasliktinās. Nemoki sevi! Izvairies no vides, kurā enerģiju kāds apspiež vai izaicina (diktē, pārmet, pamāca)! Radi ap sevi optimistisku gaisotni!

Iespēju lieku reizi pasmaidīt vai radīt, vizualizējot neesošus elementus. Iedomājies pulksteni ar ausīm; drūma pasniedzēja sejai uzliec brilles, kurām ir margrietiņu forma-priecājies pat to, kā kustas acis zieda vidu. Improvizē! Dažu sekunžu atslābināšanās līdzēs atgūt labo omu un spēju turpināt iesākto. Labestīgi joki ļaus pasmaidīt un uztvert visu brīvākā enerģijas plūsmā.

ENERĢIJAS ATGŪŠANAS VEIDI

•Centies reizi stundā uz trim min. pamainīt ķermeņa un domu stāvokli, kā arī uzņemt informāciju, kura neatbilst dotajai situācijai. (Piemēram pieej pie loga un paskaiti putnus. )

•Ja tevi nomāc kāda doma, no kuras nevari atbrīvoties, koncentrē uzmanību uz elpošanu. Tas ļoti bieži palīdz nomierināties, ieturēt pauzi, neizteikt pārsteidzīgus lēmumus. Domā līdzi savai elpošanai: ieelpoju-izelpoju.

•Aromātu terapijas apvienošana ar tekošu ūdeni.

•Pacelt tonusu organismā var , pārmaiņus nostiepjot vienas, tad otras kājas pēdu uz augšu, tad uz leju. Tad abas kopā nostiepjot un veidojot apli. Šos enerģētiskos vingrinājumus iespējams izpildīt jebkur- sēdus, kā arī guļus stāvoklī.

•MĪLI SEVI!!!! Plānojot laiku, ieprogrammē vienu dienu nedēļā pavadīt dabā svaigā gaisā.

•Neesi pļāpa! Lieka runāšana atņem enerģiju.

•Atturies no šķīstošās kafijas lietošanas.

•Lai enerģija brīvi cirkulētu organismā, nepieļauj pasīvus stāvokļus(slinkumu, bezdarbību), tie enerģiju bloķē.

•Atbrīvojies no liekām emocijām, tās kā tārps saēd dvēseli.

•Organisma nostiprināšanai lieto ne tikai vitamīnus, bet arī veselīgu ēdienu.

KĀ GATAVOTIES EKSĀMENAM?

•Mācieties regulāri.

•Vielu izprast, nevis iezubrīt.

•Labāk pamācieties vairāk nekā paļauties uz to, ka paveiksies ar vieglu eksāmena biļeti.

•Iepriekšējā vakarā pirms eksāmena labāk būtu neko nemācīties.

•Svarīgi ir izgulēties.

•Eksāmena dienā noderēs pastaiga svaigā gaisā, domās atslābināšanās un atpūšanās, kā arī gabaliņš šokolādes smadzeņu darbībai un enerģijai.

KĀ ATVIEGLOT SESIJAS LAIKU?

KĀ VIEGLĀK ATCERĒTIES?

Ja reiz esi kaut ko mācējis vai iemācījies, aizmirst to nevar, lai gan daudzi domā, ka šīs iemaņas zūd. Dažādos eksperimentos atklājies, ka hipnozes laikā var atmiņā atjaunot un atkārtot faktiski visu, kas savulaik apgūts. Tādēļ nevajag uztraukties, ka pirms eksāmeniem visa apgūtā viela no galvas būs izkūpējusi. Vajag tikai nomierināties, un tad jau zināšanas atausīs atmiņā. Protams, pirms tam nedaudz jāpastrādā ar zināšanu nostiprināšanu savos atmiņu plauktos.

Pētījumi liecina, ka pirmā aizmirstas informācija, kas uzņemta nesen, un tikai pēc tam var izzust iepriekš gūtās zinības. Vislielākā iespēja ir aizmirst tikko uzzināto. Pirmās stundas laikā no atmiņas var pazust 60% info, nākamo sešu dienu laikā- vēl 20%. Tas nozīmē, ka atmiņā paliek nieka 20%. Turklāt lielākoties tā ir informācijas mazsvarīgākā daļa.

Lai tā nebūtu, svarīgi ir apgūstamo mācību vielu saprast un padarīt to savām prāta spējām viegli uztveramu.

PADOMI KĀ UZLABOT ATMIŅU...

Neatliec visu mācīšanos uz pēdējo brīdi. Velti tai vairāk laika, lai būtu iespēja uztaisīt pārtraukumu smadzeņu pārkaršanas brīdī un lai atliktu vairāk laika informācijas iegaumēšanai.

Vispirms pārbaudi, vai esi pareizi sapratusi apgūstamo vielu/ informāciju, un tikai tad sāc to likt savos atmiņu plauktos.

Lai kāda būtu informācija-nebeidzami teksti vai skaitļu rindas-, mēģini atrast likumsakarības, proti, to asociēt ar tev viegli atpazīstamām lietām situācijām utt.

Pieej informācijai radoši un praktiski. Izlasot mācību materiālu, izdari savus secinājumus, uzdod jautājumus un reizē arī atbildi. To visu pieraksti uz kādas papīra lapas, pat ,ja zini, ka šie pieraksti nekur nebūs jāiesniedz. Domu izklāsts uz papīra nostiprinās informāciju tavā atmiņā.

Informācijas lielā daudzuma dēļ galva var rasties zināms juceklis, tādēļ centies apgūto sakārtot pa plauktiņiem: vienā-tāda veida, otrā-citāda veida informāciju. Ja jāmācās vairāki mācību priekšmeti, kas turklāt ir ļoti atšķirīgi, labāk tos mācīties sajauktā secībā. Ja stundām mēģināsi iegaumēt līdzīgas lietas, tas padosies krietni sliktāk, nekā pamīšus nodarbojoties ar saturiski dažādām lietām. Piemēram, jāgatavojas latviešu valodas un psiholoģijas eksāmeniem. Tad vienu stundu lasi latviešu valodas pierakstus, bet otru- psiholoģijas.

Ja kāds jautājums ir īpaši svarīgs, meklē par to arī papildus ziņas. Tas neapšaubāmi ļaus tev izcelties uz pārējo klasesbiedru fona. Bet tas nav vienīgais šādas metodes trumpis. Tu labāk iegaumēsi un sapratīsi pašu pamatinformāciju.

Īpaši svarīgos jautājumus labāk mācīties vai nu mācīšanās procesa sākumā, vai beigās, jo tieši šīs daļas mūsu atmiņa uztver vis labāk .

Visbeidzot, mīli sevi un ieturi pauzes garajās mācīšanās stundās! Cilvēka prāts nav bezgalīgi izturīgs, un agri vai vēlu koncentrēšanās spējas var zust. Kad jūti, ka informācija ieplūst nevis tavā atmiņā, bet kaut kur nebūtībā, uz brīdi pārtrauc mācīšanos un padomā par kaut ko, kas nav saistīts ar eksāmeniem!

11 uzdevumi uzmanības koncentrēšanās nostiprināšanai:

1.Paņem grāmatu un saskaiti, cik vārdu ir vienā rindkopā. Pārskaiti, lai pārliecinātos, lai pārliecinātos, ka esi saskaitījusi pareizi. Sāc ar vienu paragrāfu. Kad tas kļūst arvien vieglāk, saskaiti vārdus visā lappusē. Veic skaitīšanu domās, dari to tikai ar acīm, nevelkot ar pirkstu līdzi katram vārdam.

2.Skaiti domās atpakaļ no simts līdz vienam.

3.Skaiti domās no simts līdz vienam, regulāri izlaižot trīs ciparus, t.i., 100, 97, 94, 91 utt.

4.izvēlies kādu iedvesmojošu vārdu vai vienkārši skaņu un klusi domās to kādas piecas minūtes atkārto. Kad domās sāk koncentrēties vieglāk, mēģini sasniegt 10 nepārtrauktas koncentrēšanās minūtes.

5.Paņem kādu augli un apskati to. Koncentrē uz to visu savu uzmanību un pārbaudi to no visām pusēm. Velti tam veselu koncentrēšanās seansu. Nenovirzies no šīm domām. Skaties uz to, bet nedomā par veikalu, kur to nopirki, par tā augšanas apstākļiem, uztura vērtību utt.- tikai un vienīgi par objektu, kas ir tavā priekšā. Tikai skaties uz to, redzi to, sajūti to, pieskaries tam.

6.Šis uzdevums ir līdzīgs iepriekšējam, tikai šajā reizē augli iztēlojies aizvērtām acīm. Pirmās piecas minūtes pildi 5. uzdevumu, tad aizver acis. Centies ieraudzīt un nogaršot augli savā iztēlē. Centies skaidri saskatīt iztēloto objektu. Ja to izdarīt kļūst grūti, atver acis, apskati augli un turpini vingrinājumu.

7.Paņem kādu mazu vienkāršu priekšmetu, piemēram, dakšu, karoti vai glāzi. Koncentrējies uz vienu no šiem objektiem. Apskati šo priekšmetu no visām pusēm, domas neverbalizējot, proti, neietērpjot vārdos.

8.Kad spēj veiksmīgi tikt galā ar minētajiem uzdevumiem, vari pāriet pie šī. Uzzīmē mazu-apmēram 5 cm lielu-ģeometrisku figūru, piemēram, trijstūri vai apli, izkrāso sev vēlamajā krāsā un koncentrējies uz to. Tev jāredz tikai figūra, nekas cits. Centies nedomāt vārdos šī vingrinājuma laikā. Tikai skaties uz sev priekšā esošo figūru. Centies nesasprindzināt acis.

9.Šis uzdevums ir līdzīgs iepriekšējam, tikai šajā gadījumā figura ir jāiztēlojas aizvērtām acīm. Tāpat kā pirmīt, ja ir aizmirsies kā izskatās figūra, atver acis uz pāris sekundēm, tad tās atkal aizver un turpini vingrinājumu.

10.Tas pats, kas 9. uzdevumā, tikai atvērtām acīm.

11.pamēģini vismaz 5 minūtes neko nedomāt. Šo uzdevumu iespējams veikt tikai tad, kad visi pārējie ir veiksmīgi izpildīti. Sekmīgi veikti iepriekšējie uzdevumi sniegs iespēju apklusināt domas.

  • Microsoft Word 19 KB
  • Latviešu
  • 15 lapas (2997 vārdi)
  • Universitāte
  • Kā mācīties mācīties
    9 - 1 balsojums(-i)
Skatīt pilnu darbu
Kā mācīties mācīties. (Maijs 8, 2008). https://gudrinieks.lv/ka-macities-macities/ Pārskatīts 21:50, Jūlijs 7 2025
DARBA DATI
15 lapas (2997 vārdi)
Valoda: Latviešu
Microsoft Word 19 KB
Līmenis: Universitāte
Skatīt pilnu darbu
ATSAUKSMES
JulijaSkolotāja2023 10 31
Jūsu mājaslapā esmu atradis noderīgu informāciju un idejas, lai rosinātu skolēnu mācīšanos stundās.
EvelinaStudente2024 11 04
Lieliska vietne ar daudz noderīgas informācijas mācībām. Paldies, ka esat! Veiksmi jums! Iesaku!
JānisSkolotājs2023 03 12
Mūsdienu bibliotēka – tā es nosauktu. Vislabāk sapratāt mūsu laikmeta iezīmi – visu iegūt ātri. Vienkārši lieliski.
Skatīt pilnu darbu
×