Konfliktisms sabiedrībā: socioloģijas skatījums

9,5- 3 atsauksmes

Patstāvīgais darbs. Konfliktisms sabiedrībā: socioloģijas skatījums.

Konfliktu teorija pamatā ir konflikts,s bas galv.attīstības dzinulis.K.Markss saka,ka visu konfliktu s bā pamatā ir īpašums.Par zemniekiem Markss runāja maz uzskatīja par nebūtisku šķiru. Tas,ka vieniem kaut kas pieder,otriem nekas. Dārendorfs nav iespējams soli pakāpt,neuzkāpjot konfliktam. Cēlonis nav īpašums konfliktam,bet gan vara.Ir pozīcijas,kur varas ir ļoti maz(direktors,klerks),konfliktē vīr. siev., d.dev. d.ņēm. Kad sāk cilvēki apzināties konfliktu,tad sākas šķiru cīņa. Visu galveno attiecību strukturējošais elements ir konflikts. Pamatā ir:*vara; *struktūra. Sociālajās attiecībās klāt ir konflikts.Dārendorfs saka,ka:1)jebkura s ba ir jāskata konfliktu prizmā. Galv. konfl. cēlonis ir vara tās esamība vai neesamība; 2)jebkura s ba ir vērojama vienu sociālo grupu vara pār citām;3)katrā no šīm grupām cilvēkus vieno kopīgas intereses,neatkarīgi no tā, vai viņi apzinās to,vai ne.Šo gr.intereses var būt dažādas,pat pretējas; 4)konflikti starp grupām var saasināties.Saasināšanās notiek,ja vara ir sakoncentrēta ļoti nelielas gr.rokās; tiem,kuriem varas nav,ir atņemta iespēja arī to iegūt; cilvēki nevar brīvi apvienoties dažādas org jās.

Funkcionālisms Parsons sociālo pasauli redz kā matrjošku,tā sastāv no dažādām sistēmām,kuras diktē savus noteikumus. Viņš uzskata,ja sistāme iet kā plkst.,tad tai jātiek galā ar 4 f ju pildīšanu:adaptīvā(jāprot pielāgoties apkārt.videi ekonomika); mērķf ju(nefunkcionē haotiski politika); integratīvā(kārtības nodrošināšanas sistēma sociālie institūti, tiesa,pr ra,policija); latentā jeb sistēmas saglabāšanas(sistēma ir jāatražo,jaunie locekļi jāsocializē sociālie inst. ģimene,skola,masu saziņas līdz.).

5.Simbol.interakcionisms.Pieder pie makroteorijas.Ir:simboliskais interakcionisms jeb simboliskās mijiedarbības teorija (pamatlic.amarikānis Mids; Blūmers).Tās zari fenomenoloģiskā socioloģija; etnometodoloģija; dramaturģiskā pieeja.Kāds amerikānu psihologs veica eksperimentu eksperimenta būtība eksperimentam tika angažēti studenti,brīdināja tos,ka būs jābūt vairākas nedēļas prom no mājām.Nakts sākumā aizveda visu stud.grupu uz armijas kazarmām.Vieni studenti spēlēja cietumniekus,otri uzraugus.Šo eksperimentu vajadzēja priekšlaicīgi pārtraukt,jo cietumsargi sāka patvaļīgi izmantot savu varu.Savukārt starp cietumniekiem valdīja ģedovščina.Saistībā ar simbolisko interakc.jāsaka,ka cilvēks ir sociāli aktīvs.Studenti ir labi situētu vecāku bērni,ar vid.izglītību.Sociālajām normām būtu jābūt apgūtām,bet cilv.var mainīties,jo viss atkarīgs no paša indivīda. Mēs neesam ieprogrammēti kā roboti,viss ir daudz sarežģītāk,mēs kā subjekts esam līdzdalībnieki visās sociālās spēlītēs. Blūmera tēzes,kas atklāj simb.interakc.&mikroteoriju būtību:1)mēs lietojam dažādus priekšmetus,kontaktējamies ar citiem cilv.&rīkojamies dažādās situācijās,balstoties uz jēgu,kādu piešķiram šiem priekšmetiem un situācijām; 2)šī jēga rodas tikai un vienīgi mums kontaktējoties(mijiedarbojoties) ar citiem cilvēkiem.Jēga nepiemīt priekšmetiem&situācijām pašām par sevi un nav arī individuālpsiholoģisks fenomens; 3)šo jēgu jeb nozīmi visu laiku ietekmē apkārtējā s ba š.v.plašākā nozīmē,kā arī konkrētas situācijas&tā var mainīties(indivīds to var pārinterpretēt).

  • Microsoft Word 13 KB
  • Latviešu
  • 6 lapas (1398 vārdi)
  • Universitāte
  • Konfliktisms sabiedrībā: socioloģijas skatījums
    9.5 - 3 balsojums(-i)
Skatīt pilnu darbu
Konfliktisms sabiedrībā: socioloģijas skatījums. (Septembris 21, 2008). https://gudrinieks.lv/konfliktisms-sabiedriba-sociologijas-skatijums/ Pārskatīts 00:36, Maijs 23 2025
DARBA DATI
6 lapas (1398 vārdi)
Valoda: Latviešu
Microsoft Word 13 KB
Līmenis: Universitāte
Skatīt pilnu darbu
ATSAUKSMES
DinaStudente2022 08 27
Paldies par palīdzību, jūsu mājaslapa man palīdzēja rakstot biznesa plānu.
EvelinaStudente2024 11 04
Lieliska vietne ar daudz noderīgas informācijas mācībām. Paldies, ka esat! Veiksmi jums! Iesaku!
MartaSkolotāja2021 08 17
Ļoti priecājos, ka ir tāda mājaslapa, kas palīdz strādājot pirmsskolas skolotājai, sniedzot daudz dažādas informācijas un idejas svētku rīkošanai bērnudārzā.
Skatīt pilnu darbu
×