Mārketings uzņēmumā

9- 3 atsauksmes

UzŅĒmums sia sinhro.
CilvĒka loma uzŅĒmumĀ.
MĀrketinga pasĀkumu komplekss.
Produkta cenas noteikšana.
MĒrĶtirgus nodrošinĀjums ar produktiem.
Produkta virzĪšana tirgū.
Tirgus izpĒte un mĀrketinga iespĒju noteikšana.
PircĒju rĪcĪbas analĪze.
Attēls Par kuriem pakalpojumiem Jūs esat informēti ? autores.
Attēls Vai Jūs apmierina patreizējā remontā pieteikšanās kārtība ? autores.
Attēls Respondentu dzimums autores.
attēls Respondentu automašīnu markas autores.
attēls Respondentu automašīnu vecums autores.
Aptaujas rezultĀtu apkopojums.
Pielikums.

IEVADS

Mārketings jeb tirgzinība ir nozare, kas nav radusies zinātnieku laboratorijās vai profesoru kabinetos - tā ir zinātne, kura radusies un visstraujāk attīstījusies tieši iepriekšējā gadsimta laikā un kā tās rašanās cēloņi vispirms jau minami vispārēja ekonomiskā aktivitāte un tai sekojošā preču un pakalpojumu pārprodukcija, konkurences saasināšanās un komunikāciju sistēmas attīstība. Ir jau aizgājuši pagātnē tie laiki, kad mārketings tika uztverts kā neizbēgams ļaunums, kuram tika novirzīts vismazākais budžets un neperspektīvākie kadri uzņēmumā. Šobrīd tirgzinība vairumā kompāniju jau ir novietojusies līdzvērtīgā līmenī ar pārējām uzņēmuma pārvaldes funkcijām. Bet tik un tā tas ir nepietiekami. Uzvarēs tas, kas to sapratīs pirmais.[8]

Mārketinga uzdevums ir pēc iespējas labāk piedāvāt tirgū savas preces vai pakalpojumus, nodrošināt lielākus pārdošanas apjomus, apgūt jaunas tirgus nišas. Mārketinga komplekss (miks) ir vadīšanas pasākumu kopums, kuru veic organizācijas, lai panāktu vēlamo pircēju attieksmi pret piedāvātajiem produktiem. Mārketinga pasākumu komplekss sastāv no četriem pamatelementiem: produkts, cena, sadale un izvietojums, virzīšana tirgū.[2,100 – 101]

Kā jebkura firma, uzsākot un plānojot savu darbību, tā arī sabiedrība ar ierobežotu atbildību (tālāk tekstā SIA) “Sinhro - C” savas darbības uzsākšanas posmā un arī tālākā attīstības gaitā nepārtraukti jāsaskaras ar mārketinga problēmām. Ir nepieciešama rūpīga un daudzpusēja tirgus, pieprasījuma un vajadzību izpēte, kā arī jāvirza uzņēmuma darbība uz šīm atklātajām jaunajām vajadzībām. Tajā pašā laikā ir jāskatās uz esošo tirgus pieprasījumu, piedāvājumu un vajadzību apmierināšanu.

Studiju darba mērķis ir izpētīt un analizēt mārketinga pasākumu kompleksa pielietojumu vairumtirdzniecībā un mazumtirdzniecībā SIA “Sinhro – C”.

Šī studiju darba uzdevumi ir:

apkopot materiālus par uzņēmuma vēsturi un darbību;

analizēt vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības darbību uzņēmumā;

sīkāk izpētīt uzņēmuma reklāmas pasākumus;

aptaujāt uzņēmuma klientus un veikt aptaujas anketu apkopojumu.

1. UZŅĒMUMS SIA SINHRO - C

1.1. UZŅĒMUMA RAKSTUROJUMS

“Sinhro – C” ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kura atrodas Cēsis, Valmieras ielā 17a, un pastāv jau 10 gadus. Tā dibināta 1994. gada 26. oktobrī.

Uzņēmuma galvenie darbības veidi ir automašīnu tehniskā apkope un remonts, auto rezerves daļu vairum un mazumtirdzniecība un jaunu un lietotu automašīnu tirdzniecība. Šo gadu laikā ir notikusi ievērojama uzņēmuma attīstība.

SIA “Sinhro – C” servisam uzsākot darbību, auto remonta pakalpojumu sfēra krasi mainījās. Arvien vairāk Latvijā ieplūstot Rietumeiropas automašīnām, trūka kvalificētu auto servisa darbinieku un servisu, kas varētu nodrošināt šo automašīnu jaunu rezerves daļu piegādi un kvalificētu auto remontu. Tā bija brīva tirgus niša, kurā tehniski izglītoti, uzņēmīgi cilvēki, kuri bija gatavi mācīties, apgūt jauno, varēja brīvi ieiet auto remonta pakalpojumu tirgū. SIA “Sinhro-C” pulcēja šādus darbiniekus, iekārtoja nelielu auto servisu, nodrošināja rezerves daļu piegādi. Neilgā laikā, serviss ieguva klientu uzticību, pieprasījums pēc SIA “Sinhro – C“ servisa pakalpojumiem strauji pieauga. Tādējādi serviss tika noslogots caurmērā par 90 - 95 procentiem. Servisa vadība, izvērtējot servisa pieprasījuma pieauguma tendences, veica jauna, daudz lielāka un modernāka servisa izbūvi. Uzņēmums jaunajās telpās strādā jau 8 gadus.

Pakalpojumu un tirdzniecības apgrozījuma ziņā, SIA “Sinhro – C” ir līderis Cēsu pilsētā un rajonā starp analogas darbības uzņēmumiem. Firmas apgrozījums 10 gadu laikā ir pieaudzis vairāk kā 10 reizes. Cēsu pilsētā un tās tuvākajā apkārtnē darbojas vairāk nekā 10 autoservisi. Uzņēmuma SIA “Sinhro – C” galvenā priekšrocība ir tā, ka preces var nopirkt arī vairumpircēji ar ievērojamām atlaidēm. Šo pakalpojumu izmanto vietējie autoservisi un veikali, degvielas uzpildes stacijas. Līdz ar to firmas konkurenti reizē ir arī firmas klienti.

Cēsis ir mazpilsēta un galvenā biznesa sfēra ir tirdzniecība. Katru gadu tieši auto rezerves daļu un servisa pakalpojumu jomā ienāk jauni konkurenti. Tas rada ne mazums problēmu. Pēdējā gada laikā par apmēram 10 procentiem ir samazinājušies SIA “Sinhro –C” ienākumi. Tāpēc tiek analizēta situācija uzņēmumā un salīdzināta ar konkurentu darbību, pētīts pieprasījums pēc dažādiem iespējamiem jauniem pakalpojumu veidiem, pieprasījums auto tirdzniecības tirgū, noteikta piemērota darbības stratēģija - tā uzņēmuma darbībā nepārtraukti tiek pielietoti mārketinga elementi. Nākošajā attēlā 1.1. varam redzēt uzņēmuma tirdzniecības apgrozījumu salīdzinājumā ar pagājušo gadu.

1.1. attēls Uzņēmuma tirdzniecības apgrozījums salīdzinot 2003. un 2004. gadu (latos) [6]

SIA “Sinhro – C” jau sen plānoja paplašināt savu darbību. 2003. gada pavasarī nāca piedāvājums nopirkt jau gatavas servisa un auto rezerves daļu veikala telpas Smiltenē. Smiltenē, salīdzinājumā ar Cēsīm nav tik lielas konkurences šajā jomā. Ir pakalpojumu veidi, kuri SIA “Sinhro – C” Smiltenes filiālē ir šajā pilsētā vienīgie. Tie ir: riteņu ģeometrijas stends, auto mazgātava un profesionāls riepu montēšanas, balansēšanas un remonta aprīkojums. Smiltenes filiāle sāka darboties 2003. gada 1. jūlijā, un ir jau pierādījusi, ka tai ir svarīga loma firmas attīstībā. Attēlā 1.2. varam redzēt Smiltenes filiāles preču apgrozījumu 2004. gada pirmajos deviņos mēnešos. Smiltenes filiālē tāpat, kā Cēsu uzņēmumā gada sākumā ir zemāks apgrozījums. Tas varētu būt skaidrojams ar ziemas sākumā izdarītiem lielākiem tēriņiem (riepas, akumulatori), kā arī Ziemassvētku un Jaunā gada svinēšanu. Pārdošanas apjoms savu kulmināciju sasniedz vasaras vidū. Pēc tam atkal seko kritums, kas varētu būt skaidrojums ar skolas mācību gada sākumu.

1.2. attēls Smiltenes filiāles preču apgrozījums no 2004. gada janvāra līdz septembrim [6]

1.2.UZŅĒMUMA ATRAŠANĀS VIETA

Svarīgs nosacījums uzņēmuma atrašanās vietas izvēlē ir ērta piebraukšana un pietiekoša teritorija automašīnu izvietošanai, kuras atstātas remontam. Uzņēmuma atrašanās vietu iebraucējiem reklamē firmas tīģera attēls, un konkrētas norādes kas izvietotas ceļā uz uzņēmumu. No šā gada pavasara ir jauna iebrauktuve uz uzņēmuma teritoriju. Iepriekš, lai nokļūtu uzņēmuma teritorijā bija jāšķērso divu citu uzņēmumu teritorijas, kas radīja sarežģījumus visām pusēm. Tagad uz SIA “Sinhro – C” uzņēmumu var nokļūt tieši no Valmieras ielas. Līdz ar to klientiem ir vieglāk nokļūt uzņēmuma teritorijā.

Nedaudz savādāk risināts jautājums iekārtojot tirdzniecības laukumu lietotajām automašīnām. Šeit kā mērķpircējs tiek izcelts kājāmgājējs, tāpēc laukums ir ērti sasniedzams un ieraugāms arī kājāmgājējiem, jo atrodas pie vienas no galvenajām pilsētas ielām. Arī šo tirdzniecības vietu ātrāk ieraudzīt palīdz reklāmas uz laukuma apžogojuma. Autobraucējiem, kas izvēlējušies jaunas automašīnas iegādi, ir nodrošināta piebraukšana un brīva transportlīdzekļa novietošana pie nožogojuma. Arī pie firmas veikala – servisa Smiltenē ir ērta piebraukšana un stāvlaukums, kā arī viegli atrast, jo atrodas centrālās ielas malā.

1.3.CILVĒKA LOMA UZŅĒMUMĀ

Tā kā SIA “Sinhro – C” nodarbojas ar automašīnu rezerves daļu vairum un mazumtirdzniecību, autoremonta servisu un lietotu automašīnu tirdzniecību, kā arī piekabju nomu, uzņēmuma darbība vistiešākajā veidā ikdienā ir saistīta ar pircēju vai pakalpojuma ņēmēju. Tāpēc firmas kvalitatīvai darbībai kā viens no svarīgākiem virzošajiem spēkiem ir cilvēks. No tirgzinības viedokļa un uzņēmuma darbības specifikas cilvēkus varam iedalīti trīs grupās:

I.Uzņēmuma kolektīvs (īpašnieki un darbinieki);

II.Piegādātāji (vairum/mazumtirgotāji);

III.Patērētāji (vairum/mazumpircēji).[1,135]

Ideāla situācija, kas paver uzņēmumam lielas perspektīvas, veidojas tad, ja uzņēmuma īpašnieki un vadītāji konstruē mārketingu un no tā sekojošās aktivitātes (reklāma, tirdzniecības veicināšana, utt.), nevis tikai kā tikai vienu uzņēmuma vadības sistēmu funkciju līdztekus ražošanai, finansēm un personālam, bet gan atvēl mārketingam noteicošo lomu uzņēmuma darbības plānošanā un rezultātu kontrolē. Būtībā mārketingam ir jābūt integrētam visās uzņēmuma iekšējās un ārējās aktivitātēs, ikviens lēmums un risinājums jānovērtē arī mārketinga skatījumā. [8]

Uzņēmuma vadītājam ir jācenšas pieņemt labākos darbiniekus. Jo labāk apmaksāts, augstāk kvalificēts darbaspēks, jo lielākas dividendes firma saņems nākotnē. Galvenais – vadītājam ir jāspēj motivēt citus darbam, jāpanāk, lai darbinieki viņu atzītu un klausītos viņā. Kvalitatīvs serviss veikalā un remontzonā ar zinošiem, izglītotiem, darbu mīlošiem un spējīgiem pieņemt lēmumus augstas kvalifikācijas profesionāļiem, radīs patīkamu mikrovidi kolektīvā un saskarsmē ar pircēju. Nepieciešams, lai darbotos visa komanda, nevis tikai daži. Patīkami, laipni darbinieki uzņēmumā radīs patērētāju atsaucību un ietekmēs viņu lēmumu izvēlēties mūsu uznēmuma pakalpojumus atkārtoti.

Tā kā SIA “Sinhro – C” Latvijas mērogā ir samērā mazs uzņēmums, svarīga loma ir starpnieku uzņēmumiem. Daudzi pazīstami starpnieku uzņēmumu Latvijā ir izveidojušies kā kopuzņēmumi ar dažādām ārvalstu firmām. SIA “Sinhro – C” šo desmit pastāvēšanas gadu laikā ir izveidojusi ilgstošus sadarbības līgumus ar vairāk nekā 20 starpnieku uzņēmumiem. Lielākie no tiem ir: SIA Ape motors, SIA Auto Rīga, SIA Adam Auto, SIA Autofavorīts, SIA Baltic Auto Parts, SIA ARD Eoltas, SIA Kemi Baltija. SIA Ape motors ir Latvijas – Zviedrijas kopuzņēmums, un ir visplašākā auto rezerves daļu klāsta importētājs, kas nodarbojas tikai ar vairumtirdzniecību. Ar šo uzņēmumu SIA “Sinhro – C” sadarbojas jau visus desmit gadus. Pārsvarā visas mums nepieciešamās rezerves daļas atrodas SIA Ape motors noliktavās. Otrs lielākais sadarbības partneris ir SIA Baltic Auto Parts, kas ir Latvijas – Somijas kopuzņēmums. Jau divus gadus par uzņēmuma stabilu sadarbības partneri ir kļuvusi Vācijas kompānija HANS PRIES. Šis sadarbības līgums tika noslēgts Vācijā, auto izstādē. Ar šīs kompānijas produkciju mūsu uzņēmums bija jau pazīstams ilgāku laiku, tomēr to nācās iepirkt pie starpniekiem. Tagad tiek sakrāts lielāks nepieciešamo rezerves daļu apjoms, un apmēram reizi divos mēnešos izdarīts pasūtījums. Preci no Vācijas mums piegādā SIA Autofavorīts, kas nodarbojas ne tikai ar rezerves daļu importēšanu, bet arī ar kravu pārvadājumiem.

Uzņēmuma tirgzinības stratēģija pārsvarā ir orientēta uz patērētājiem un vairum/mazumpircējiem, uzņēmuma vadītājs pārzina, kā strādā tirdzniecības sistēma kopumā un kā tajā nodarbinātie cilvēki - sākot ar veikala vadītāju un beidzot ar veikala noliktavas darbinieku, nosakot un pārzinot funkcijas, kuras pilda tirdzniecības personāls. Par autoservisa darba organizāciju un šī servisa metožu pilnveidošanas jautājumiem lemj un izsaka savus priekšlikumus uzņēmuma vadītājam, servisa vadītājs.

Tirgzinības stratēģiju galvenais elements ir patērētājs un viņa iespējas lietot preci un pakalpojumus. Pētot patērētāju šajā aspektā, īpaša nozīme tiek piešķirta dažādiem faktoriem - vecumam, ienākuma līmenim, dzimumam utt. Šie faktori ļauj uzņēmuma vadītājam noteikt kādu preci piedāvāt. Pēc mērķa tirgus noskaidrošanas ir nepieciešams dziļāk iepazīties ar patērētāju dzīves veidu, ieradumiem, vērtību analīzi, noteikt patērētāju simpātijas un antipātijas. Tā kā uzņēmuma darbība koncentrēta tādā mazpilsētā, kā Cēsis, kur jau darbojas sešas lielākas firmas un vairāki mazi servisa punkti, mūsu uzņēmums savu tirgus daļu iekaroja kā ESSO un MOBIL eļļu un smērvielu dīleris Vidzemē un OPEL un AUDI, VW firmas rezervju daļu vairum un mazumtirgotājs. Bez OPEL automašīnām Cēsu pilsētā jau savu tirgus segmentu aizņēmuši ŠKODA, FORD, PEUGEOT, MAZDA, VOLVO un CITROEN marku automašīnu tirgotāji. Tā kā OPEL markas automašīnas ir iecienītas ar savu ne pārāk dārgo modeļu un rezerves daļu cenām un kvalitāti, tad ir jau izveidojies patērētāju kontingents, kas iecienījuši tieši šīs markas modeļus. Patērētājs var arī izvēlēties vai veikt bojātās automašīnas remontu kvalificēta darbinieka vadībā, vai iegādāties kvalitatīvu firmas rezerves daļu ar preces garantiju un veikt nepieciešamo remontu pats. Uzņēmuma darbības rezultātā ir jau radies pastāvīgs klientu loks, nodrošinot esošos patērētājus un radot pozitīvas atsauksmes par uzņēmuma darbu - piesaistot potenciālos patērētājus. Mērķa tirgū tiek ietverta potenciālo patērētāju grupa, kas visātrāk pieņem dažādas jaunas izmaiņas un gūst labumu no preces lietošanas. Precīza mērķa tirgus apzināšana ļauj noteikt preces vietu tirgū un nodrošināt maksimālu labumu iegūšanu patērētājam.

SIA “Sinhro – C” ir noslēdzis gandrīz 200 sadarbības līgumus ar dažādiem Latvijas uzņēmumiem. Pārsvarā tie ir no Cēsu pilsētas, rajona un Vidzemes zonas. Tomēr ir uzņēmumi arī no citiem Latvijas novadiem – Latgales, Zemgales un Rīgas. Visbiežāk šie uzņēmumi par mūsu klientiem ir kļuvuši nopērkot automašīnu. No šiem klientiem apmēram 20 uzņēmumi ir vairumpircēju statusā – t.i, ieguvuši speciālu atlaižu grupu. Tie pārsvarā ir Cēsu un rajona auto veikali un servisi, degvielas uzpildes stacijas. Lielākie no tiem ir - SIA Aleta, SIA BB auto, SIA Bērzs, SIA Briks – F, SIA Larko – V, SIA Dame, SIA GR & auto, SIA Kom – auto, SIA Reifeks u.c., kā arī lielie kokapstrādes uzņēmumi – SIA Staļi, SIA Čiekuri & koks u.c.

2.MĀRKETINGA PASĀKUMU KOMPLEKSS

2.1. PRODUKTA LOMA UZŅĒMUMĀ

Apskatot uzņēmumu no marketinga miks elementu viedokļa, vispirms ir jārunā par produktu – šajā gadījumā par precēm un pakalpojumiem. Analizējot mūsu piedāvāto produktu tiek izdalīti šādi kritēriji:

kvalitāte;

preču iepirkšanas daudzums un vieta;

reģistrētā tirdzniecības marka;

preces unikālās īpašības;

preces lietošanas iespējas;

preces pozicionēšana;

uzglabāšanas iespējas.

Visi kritēriji viens otru papildina un ietekmē. Šis mijiedarbības process notiek gan tirgū, gan patērētāja apziņā. Tirdzniecības marka ir saistīta ar konkrētu dzīves veidu un priekšstatiem par to.[1,135]

Tā kā uzņēmums SIA “Sinhro – C” pats nav preču ražotājs, bet iepērk nepieciešamās automašīnu rezerves daļas un dažādus apkopes līdzekļus, tad jārēķinās ar to, ka pircēju apziņā jau ir uzkrājusies informācija par konkrēto preci, kas iegūta gan no televīzijas pārraidēm un reklāmām, preses izdevumiem un paša pieredzes. Tāpēc iepērkot šādas preces, izvēlamies jau pazīstamas un popularitāti iekarojušas tirdzniecības markas un par jauno preču piegādēm, izmantojot šo marku atpazīšanas simbolus, reklamējam piedāvātās preces sava un kaimiņu rajonu laikrakstos. Kvalitatīvie un populārie ražojumi - gan riepas, akumulatori, amortizatori, filtri, dažādas stūres iekārtas daļas, automašīnu kopšanas kosmētikas līdzekļi un citas rezerves daļas, bieži vien ir nedaudz dārgāki par mazāk pazīstamu firmu izstrādājumiem. Tāpēc pircējs tiek nodrošināts ar dažādu firmu un cenu attiecīgo preču grupu ražojumiem. Mūsu uzņēmums klientam piedāvā arī izvēles iespējas, var iegādāties dārgas, ilgi kalpojošas rezerves daļas, vai arī krietni lētākas, kuras būs jānomaina biežāk. Protams viss ir atkarīgas no klientu maciņu biezuma.

Amortizatorus mūsu uzņēmums piedāvā no diviem pilnīgi atšķirīgiem ražotājiem. Viens ir Japānas koncerna Kayba ražojums, kas dod klientiem divu gadu garantiju, kā arī Krievijas rūpnīcā ražotos Plaza amortizatorus, kas ir ražoti pēc populārā zīmola (preču zīmes) Bilstein patenta. Šiem amortizatoriem ir krietni vien ilgāks kalpošanas laiks, tie ir arī iecienīti sportistu aprindās. Stūres daļas – bukses, lodbalstus, stabilizatorus u.c. pārsvarā izvēlamies vācu ražojuma - Lemforder Ruville, Sidem, Febi. Auto kosmētiku un ķīmiju piedāvājam no tādām populārām ražotājfirmām kā TurtleWax , Wynn’s, Loctite, Concept un citām mazāk pazīstamām. Atsevišķām precēm - kā speciālām ziemas un vasaras riepām ir sezonāls raksturs. Riepu izvēlē galveno lomu spēlē dažādos preses izdevumos ievietotie testu apraksti. Uzņēmumā SIA “Sinhro – C” jau vairākus gadus pircēji izvēlas zviedru koncerna Gislaved, Continental un Somijā ražotās Nokian riepas. Tomēr jāsaka, ka šīs riepas ir dārgas, ne visiem pieejamas. Arī riepu ražotāji cenšas iekarot tirgu ar lētākām, tomēr ne sliktākām riepām. Čehijas riepu koncerns Barum ir izveidojis jaunas ražošanas tehnoloģijas, kas ļauj šīm riepām ieņemt augstas vietas dažādos testos. Laba, kvalitatīva un pazīstama tirdzniecības marka uzlabo preces situāciju tirgū un vienlaikus apgrūtina un sadārdzina konkurentu preču iekļūšanu tirgū.

Tā kā uzņēmums skaitās OPEL markas tirdzniecības pārstāvis Vidzemē, tad reklamējam un piegādājam pircējam tieši šīs markas jaunās automašīnas. Pircējs regulāri var saņemt profesionālu darbinieku informāciju un praktiski iepazīties ar šīs markas jaunākā modeļa automašīnām organizētajos testa braucienos. Laba, kvalitatīva un pazīstama tirdzniecības marka uzlabo preces situāciju tirgū un vienlaikus apgrūtina un sadārdzina konkurentu preču iekļūšanu tirgū.

Ar vien vairāk Latvijā, pārsvarā no Vācijas, tiek ievestas lietotās automašīnas. Kopš 2001. gada maija arī SIA “Sinhro – C” sāka tirgot lietotās automašīnas. Šajā jomā uzņēmuma sadarbības partneris ir Vācijas kompānija Joseph Brass & Co. Šī firma Vācijā arī ir OPEL dīleri. Sadarbības līgums paredz, ka vismaz pusei no visām nopirktajām automašīnām ir jābūt OPEL markas. Šajā firmā Vācijā ir iespējams iegādāties arī citu marku automašīnas, jo pērkot jaunu ir iespējams savu lietoto automašīnu atstāt firmā, par kuru tiek atrēķināta atbilstoša summa no jaunās, vai arī tā kalpo par pirmo iemaksu, gadījumā, ja mašīnu iegādājas uz līzinga. Arī SIA “Sinhro – C” pieņem no klientiem lietotās automašīnas. Uz šo brīdi uzņēmums jau ir notirgojis aptuveni 600 lietotās automašīnas. Protams visvairāk tās ir OPEL markas automašīnas – 54%, VW – 13%, Audi – 9%, BMW - 8%. Pārējās automašīnu markas sastāda ļoti mazu procentuālo daudzumu. OPEL automašīnu pārsvaru nerada vien tas, ka tāda ir vienošanās ar Vācijas kolēģiem, bet gan arī tiek ņemtas vērā pircēju vēlmes. Uzņēmums piedāvā ļoti dažādu marku automašīnas, gan Eiropā, Japānā un arī Amerikā ražotās, tomēr klienti pārsvarā izvēlas Eiropas automašīnas – 91%, Japānas – 8%, bet Amerikas tikai – 1%. Šo izvēli lielā mērā nosaka rezerves daļu cenas, kas Eiropā ražotajām automašīnām ir lētākas. Nākošajos attēlos 2.1. un 2.2. iespējams redzēt SIA “Sinhro - C” ievesto automašīnu kopskaitu pa automašīnu markām, kā arī to ģeogrāfisko izcelsmi (%).

2.1. attēls SIA “Sinhro – C” ievesto automašīnu marku kopskaits (%) [autores]

2.2. attēls SIA “Sinhro – C” Ievesto automašīnu ģeogrāfiskā izcelsme (%)[autores]

2.2. PRODUKTA CENAS NOTEIKŠANA

Nosakot cenas, reizēm augstāka cena var dot lielāku ienākumu un peļņu, citreiz to pašu rezultātu var sasniegt, pārdodot vairāk preču par zemākām cenām. Cenu noteikšanas stratēģijas pamatā ir trīs galvenās pieejas:

uz izmaksām orientēta cenas noteikšana,

uz pieprasījumu orientēta cenas noteikšana,

uz konkurenci orientēta cenas noteikšana.[1,136]

Uzņēmums SIA “Sinhro-C” savā darbībā arī izmanto šos cenu noteikšanas veidus atkarībā no preču sortimenta - riepas, akumulatori, automašīnas utt. Visbiežāk pielietotais cenu noteikšanas veids ir uz izmaksām balstīta cenu noteikšana. Cenu izmaiņas vienas preces dažādiem pircējiem var būt saistītas ar cenu atlaidēm patstāvīgajiem pircējiem, vai speciālu cenu noteikšanu konkrētam pircējam pēc iepriekšēja līguma. Vairumpircēju cenas tiek noteiktas pēc īpaši izstrādātas atlaižu sistēmas, kas katrai preču grupai ir atšķirīga. Šo cenu pārsvarā nosaka starpnieku uzņēmumu piedāvātās atlaides. Neorģinālajām rezerves daļās mēs piedāvājam 25 – 30% lielas atlaides, oriģinālajām - 5 –10%. Dažām precēm ir īpaši izstrādāta speccena, ko nosaka preces iegādātais apjoms.

Pārējiem līgumklientiem, kā arī tiem, kas pie mums ir iegādājušies automašīnas, tiek piešķirtas 5 – 15% lielas atlaides, atkarībā no preču grupas.

Laikā pirms ziemas un vasaras sezonas par 50% - 100% palielinās realizācijas ieņēmumi. Tas saistīts ar sezonas riepu pārdošanu. Šajā laikā pastāvot spēcīgai konkurencei Cēsu rajona automašīnu rezerves daļu tirdzniecībā jāseko līdz arī konkurentu piedāvāto riepu modeļu un cenu izmaiņām. Pircējus piesaistīt cenšamies izmantojot augstas kvalitātes apkalpošanas servisu, bez maksas uzmontējot tieši mūsu firmā iegādātās riepas. Nodrošinām ātru un precīzu, tieši klientam nepieciešamo izmēru, zīmējuma un cenā atbilstošo riepu piegādi. Operatīvs un kvalitatīvs darbs un prece ļauj šajā periodā palielināt realizācijas ieņēmumus.

Lietoto automašīnu cenas SIA “Sinhro – C” ir augstākas nekā citās tirdzniecības vietās. Tomēr tas nav bez pamata. Pircējam ir tiesības izvēlēties kādu automašīnu un par cik lielu cenu viņš vēlas iegādāties. SIA “Sinhro - C” lietoto automašīnu piedāvājums ir īpašs – automašīna ar garantiju. Klients iegādājas lietošanai pilnībā sagatavotu automašīnu:

piereģistrēta ar valsts numura zīmēm,

veikta pilna tehniskā apkope,

veikts nepieciešamais remonts,

veikta tehniskā apskate CSDD,

OCTA apdrošināšana trijiem mēnešiem,

3 mēnešu vai 10 000 km nobraukuma garantija.

Šie nosacījumi ļauj klientam ieguldīt visus atvēlētos līdzekļus tieši automašīnas iegādē, jo nav jāparedz izdevumi apkopei, nav jādomā par remonta apjomu, kas nepieciešams, lai lietotu automašīnu un tā atbilstu CSDD tehniskās apskates prasībām. Turklāt, sākot auto ekspluatāciju, var atklāties nepamanīti defekti vai pat īstie iemesli, kuru dēļ iepriekšējais auto saimnieks izšķīries par tās pārdošanu. Uzņemoties atbildību par veikto darbu, firma piedāvā klientam noslēgt garantijas līgumu. Uzņēmums SIA “Sinhro – C” garantē, ka pārdotajai automašīnai 10 000 km nobraukuma vai 3 mēnešu laikā atklātie defekti tiks novērsti mūsu autoservisā.[7]

2.3.MĒRĶTIRGUS NODROŠINĀJUMS AR PRODUKTIEM

Sadale uz izvietojums pēc mārketinga būtības ietver ne tikai atrašanās vietu, bet visu piegādes kompleksu, lai produktus fiziski virzītu no ražotāja līdz patērētājam t.i., lai mērķtirgu nodrošinātu ar produktiem.[2,101]

SIA “Sinhro – C’” ir izveidojis pietiekami plašu rezerves daļu noliktavu. Tā izveidota vadoties no pašreizējā tirgus pieprasījuma. Automašīnas Latvijā paliek arvien vairāk un jaunākas. Pēc CSDD statistikas datiem visvairāk ir AUDI, VW un OPEL marku automašīnas. Nepieciešamās rezerves daļas, lai veiktu apkopi, ritošās daļas remontu, vai nelielu motora remontu Eiropas automašīnām SIA “Sinhro – C” noliktavā ir vienmēr uz vietas. Vietējie auto veikali un servisi ir pieraduši, ka pašiem neesošo detaļu var iegūt SIA “Sinhro – C”. Šādā sadarbībā ir vairāki labumi – tiek apmierināti konkurentu klienti, pieaug mūsu preču pasūtījumu apjoms, kas mums ļauj starpniekuzņēmumos iegūt papildus atlaides, kā arī uzņēmumam rodas papildus iespēja nopelnīt. Nākošajā diagrammā 2.3. apskatīsim mūsu vairumpircēju nopirkto detaļu kopapjomu latos 2004. gada pirmajos trīs ceturkšņos.

2.3. attēls Pārskats par vairumpircēju nopirkto detaļu apjomu Ls, 2004. gada I - III ceturkšņos [6]

Lai nodrošinātu ātrāku preces nokļūšanu no starpnieka uzņēmuma līdz SIA “Sinhro – C” transports katru dienu atrodas Rīgā, kur savāc jau iepriekš pa internetu vai faksu nosūtītos pasūtījumus. Pēdējos gados daudzas kompānijas pašas piegādā preci, bet tas nenotiek katru dienu. Pārsvarā tā ir viena diena nedēļā. Tie pārsvarā ir auto ķīmiju un auto piederumus tirgojoši uzņēmumi. Šīm precēm mēs ieplānojam nedēļai nepieciešamo daudzumu un izmantojam starpnieku piegādes, kas nedaudz atvieglo noslogotā sagādnieka darbu. Attēlā 2.4 varam redzēt SIA “Sinhro – C” vietu, preces virzībā no ražotāja līdz gala patērētājam.

2.4.attēls SIA “Sinhro – C” vieta, preces virzībā no ražotāja līdz gala patērētājam [autores]

2.4.PRODUKTA VIRZĪŠANA TIRGŪ

Preces virzīšanas tirgū galvenais mērķis ir lai cilvēki pirktu preci vai pakalpojumu. Pircēji tiek iedrošināti pirkt jaunu preci, reklamējot to preses izdevumos, televīzijā u.c. Pircēji mūsu firmā tiek piesaistīti reklamējot uzņēmuma darbību izstādē “ Cēsu uzņēmējs” , reklamējot preces vietējā laikrakstā “DRUVA”, reklamējot savu darbību telefona uzziņu grāmatās rajona uzņēmumiem u.c. , organizējot bezmaksas autodiagnostikas dienas un šiem akcijas dalībniekiem piedāvājot atlaides auto rezerves daļu iegādei. Interesentiem dota iespēja testa braucienos pašiem izdarīt secinājumus par OPEL markas automašīnas pozitīvajām iespējām.

Iepazīstinot ar sava uzņēmuma darbību un piedāvātajām precēm , reklāmā un pārdevējam jāatklāj šīs preces iegādes un lietošanas izdevīgums, tāpēc jāievēro vairāki noteikumi:

jāparāda šīs preces priekšrocības, kas sagaida tās lietotāju;

jāparāda preces lietošanas process, lai pircējs zinātu, kā ar šo preci ir jārīkojas;

jāpanāk, lai rekomendācijas būtu pircējam pievilcīgas;

jācenšas pamatot preces izdevīgumu, balstoties uz cilvēka uztveres īpatnībām;

nedrīkst aizsegt preces izdevīgumu ar dažādiem blakusefektiem reklāmā.

Preču virzīšana tirgū sastāv no reklāmas, propagandas jeb sabiedriskās domas ietekmēšanas, noieta veicināšanas, tiešās pārdošanas. [1,137]

Mūsu mazpilsētā tirgus ir kļuvis daudz sarežģītāks, bet pircējs - izvēlīgāks, konkurence kļuvusi spēcīgāka. Tāpēc daudz kas ir atkarīgs no tā, ko par mūsu firmu domā cilvēki. Tā kā reklāma ir viens no informācijas līdzekļiem, lai piesaistītu uzmanību, izraisītu interesi, padarītu kaut ko populāru, tad uzņēmuma izdevumos ir atvēlēti līdzekļi reklāmai. Lai veicinātu mūsu uzņēmuma popularitāti un nodrošinātu vizuālo informāciju, piesaistot potenciālos patērētājus tieši mūsu uzņēmumam, ir izstrādāts mūsu firmas nosaukuma vizuālais noformējums. Firmas nosaukumā un noformējumā dominējošās ir sarkanā, baltā un zilā krāsā.

Tā kā SIA “Sinhro – C” darbības specifika ir saistīta ar autobraucējiem, tad ir svarīga reklāmas atrašanās vietas. Sadarbībā ar Cēsu ceļu pārvaldi, veiksmīgs risinājums ir atrasts, izvietojot mūsu firmas reklāmu uz ceļiem, pārbraucot Cēsu rajona robežas. Šeit ekskursanti, apstājoties un iepazīstoties ar rajona karti un piedāvātajiem pakalpojumiem, ievēros arī mūsu firmas nosaukumu un piedāvātās iespējas.

SIA “Sinhro - C” reklāmas galvenie mērķi ir:

informēt tirgu par jaunajām precēm veikalā, par servisa pakalpojumiem;

informēt tirgu par cenu izmaiņām un atlaidēm;

izskaidrot piedāvāto preču priekšrocības;

aprakstīt piedāvātos pakalpojumu veidus servisā;

veidot priekšstatu par uzņēmumu;

pārliecināt klientus būt atsaucīgiem pret pakalpojuma piedāvājumu;

atgādināt pircējam, ka prece viņam būs vajadzīga jau tuvākajā laikā;

atgādinājums, kur var attiecīgo preci un pakalpojumu iegādāties;

saglabāt pircēja atmiņā priekšstatu par preci pēc sezonas beigšanās;

saglabāt atmiņā attiecīgo preču noteiktās priekšrocības.

Reklāmas sfērā tiek izlietoti apmēram 7 % gadā no visiem uzņēmuma izdevumiem. Ļoti laba sadarbība ir izveidojusies ar Cēsu rajona laikrakstu “Druva”, kā arī apkārtējo kaimiņu rajonu avīzēm. No pašiem uzņēmuma pirmssākumiem SIA “Sinhro – C” ir “Radio 3” klienti. Kad Vidzemes zonā tika izveidota radio “SWH” filiāle, uzņēmums noslēdza sadarbības līgumu reklāmas jomā arī ar šo radio staciju. Tā kā mūsu patērētāji ir pamatā autobraucēji, tad uzmanību piesaistām arī uzstādot speciālus automašīnu numurzīmju paliktņus ar firmas krāsās noformēto uzņēmuma nosaukumu. Uzņēmuma klientiem, turpmākās sadarbības nodrošināšanai tiek izsniegtas vizītkartes.

Pēc reklāmas mērķu noteikšanas uzņēmumam ir jāpieņem lēmums par to, cik daudz līdzekļu ir lietderīgi izmantot reklāmai. Reklāmas finanšu līdzekļu plānošanai firma var izmantot dažādas metodes:

Brīvi noteiktas reklāmas izmaksas. Šādu metodi izmanto mūsu firma, nosakot pilnīgi brīvi izraudzītu naudas summu atkarībā no savām iespējām. Šī metode ir diezgan bieži izplatīta tirgotāju vidū. Trūkums ir tāds, ka nevar noteikt sakarību starp reklāmu un pārdoto preču daudzumu. Šajā variantā ir grūti veikt ilgtermiņa plānošanu, jo reklāmas izmaksas var nepārtraukti mainīties.

Metode - procents no realizācijas apjoma- firma atkarībā no realizācijas apjoma nosaka reklāmas līdzekļus. Piemēram, 10% no iegūtajiem līdzekļiem izlieto reklāmai. Šīs metodes priekšrocības ir:

⋙Reklāmas izmaksas ir proporcionālas ieņēmumiem- tātad firma iedala reklāmai tik daudz līdzekļus, cik tā var atļauties.

⋙Pastāv sakarība starp reklāmas izmaksām, preču pārdošanas cenu un firmas peļņu.

⋙Metode veicina konkurences stabilitātes uzturēšanu, jo visas konkurējošās firmas reklāmai izlieto apmēram vienādu naudas summu.

Metode- paritāte ar konkurentiem - dažas firmas plāno reklāmas izmaksas tā, lai būtu pretsvars konkurentu reklāmai. Pozitīvi ir tas, ka līdzsvara uzturēšana palīdz novērst “reklāmas karus” - kurš vairāk ieguldīs līdzekļus reklāmai.

Metode - mērķi un uzdevumi- pēc šīs metodes reklāmas izdevumi tiek plānoti pa posmiem. Visa darbība reklāmas jomā tiek sadalīta pa sīkiem uzdevumiem. Tālāk katram mazajam uzdevumam nosaka , cik daudz naudas līdzekļus vajadzētu, lai to realizētu. Beigās aprēķina kopējo izdevumu summu.[1,150]

Katru gadu tiek pārskatīti mediji, kuros tiks ievietotas reklāmas. Tas atkarīgs no tā, kuram laikrakstam, radiostacijai vai telefongrāmatai ir labāks piedāvājums. Arī tiek izvērtēts uz kuru mērķauditoriju labāk strādāt dotajā momentā. Tabulā varam redzēt reklāmas izdevumu sadalījumu latos 2004. gadā.

2.1.tabula

SIA “Sinhro – C” Reklāmas izdevumu sadalījums (Ls) 2004. gadā [9]

Reklāmas veidiMēnešiKopā

Ls

123456789101112

“Radio 3 ” 707070707070707070707070840.00

Laikrakstā “DRUVA”1501501851501501501501501851501501501870.00

Laikrakstā “Tava izvēle ”303030303030303030303030360.00

Cēsu telefonu uzziņu grāmatā00300000000000300.00

Vidzemes telefonu uzziņu grāmatā04500000000000450.00

Republikas uzņēmēju telefonu uzziņas gr.00048000000000480.00

KOPĀ2507005857302502502502502852502502504300.00

3. TIRGUS IZPĒTE UN MĀRKETINGA IESPĒJU NOTEIKŠANA

3.1.INFORMĀCIJAS NEPIECIEŠAMĪBA

Kā mainīt situāciju – kā palielināt servisa pieprasījumu, ienākumus? Kā SIA “Sinhro – C “varētu uzlabot savu darbu, kādus uzlabojumus mūsu servisā vēlas redzēt esošie klienti? Kādus pakalpojumus autoservisā vēlas saņemt mūsdienīgs autoīpašnieks? Lai labāk pārzinātu tirgus iespējas un risinātu mārketinga problēmas, firmai vajadzīga izsmeļoša un reāla informācija., kuru tika nolemts iegūt veicot aptauju pašreizējo klientu vidū. Anketējot servisa klientus, tika noskaidrotas klientu domas par SIA “ Sinhro – C” servisa līdzšinējo darbību, kā arī apzināts nākotnē veicamie darbi servisa darbības uzlabošanai, pieprasījuma un ienākumu līmeņa palielināšanai.

Aptaujas anketas veidošanas mērķis bija rast atbildi, kādēļ SIA “Sinhro – C” servisa klienti ir izvēlējušies veikt savas automašīnas remontu mūsu servisā, kādus papildus pakalpojumus viņi vēlētos saņemt, kādas izmaiņas jāveic servisa darbības uzlabošanai, pilnveidošanai. Anketēšanā piedalījās 48 nejauši izvēlēti klienti. Aptaujas anketu skatīt pielikumā.

Klientiem tika piedāvāts aizpildīt aptaujas anketu ar šādiem jautājumiem:

1.Kā Jūs tikāt informēti par SIA “Sinhro – C” autoservisa darbību, atrašanās vietu?

Jautājums veidots ar mērķi noskaidrot, kādā veidā vislabāk popularizēt firmu – vai ievietojot reklāmas vietējā laikrakstā, vai piedaloties izstādēs, vai arī izmantot citu reklamēšanas veidu.

2.Kādēļ Jūs izvēlējāties veikt savas automašīnas remontu SIA “Sinhro – C” autoservisā?

Ar šo jautājumu tika noskaidrots, ar ko firmas klienti apmierināti un kam ir jāpievērš lielāka uzmanība turpmākajā darbā – kvalitātei, cenai, pakalpojumiem utt.

3.Kāds SIA “Sinhro – C” servisa darba laiks Jums šķiet piemērotāks?

Vai klientus apmierina patreizējais darba laiks, vai to nevajadzētu pārkārtot, lai serviss klientiem būtu pieejamāks.

4.Par kuriem pakalpojumiem, kurus veic mūsu autoserviss, Jūs esat informēti?

No jautājuma atbildēm tika noskaidrots, kuri servisa pakalpojumi klientiem ir mazāk zināmi un servisam vairāk informatīvi jāreklamē.

5.Kādi pasākumi servisam jāveic labākai sadarbībai ar klientiem?

Kādus uzlabojumus mūsu servisa klienti vēlas sagaidīt mūsu servisā.

6.Kurus no tālāk minētajiem pakalpojumiem Jūs labprāt vēlētos izmantot mūsu servisā?

Kādus pakalpojuma veidus servisam papildus vajadzētu ieviest tuvākajā nākotnē.

7.Vai Jūs apmierina, ka remonts servisā jāpiesaka 2 – 4 dienas iepriekš?

Tika noskaidrots, vai klientus apmierina pašreizējais remontā pieteikšanās veids, vai jāveic pārkārtojumi servisa darba laikā klientu interesēs.

8.Kādi pasākumi jāveic, lai uzlabotu servisa darbu?

Ar šo jautājumu uzzinājām ar ko klienti nav apmierināti autoservisa darbā. Kādi pasākumi jāveic tā uzlabošanai.

9.Jūsu dzimums?

10.Jūsu automašīnas marka?

11.Jūsu automašīnas vecums?

Ar 10. un 11. jautājuma palīdzību vēlējāmies uzzināt kādām automašīnu markām jāpievērš uzmanība pasūtot rezerves daļas noliktavai.

12.Jūsu auto vadīšanas stāžs?

Aptaujas anketas jautājumi tika veidoti ar mērķi apzināt tikai uzņēmuma SIA “Sinhro–C” servisa attīstību un problēmas (aptaujas dalībnieki ir mūsu servisa klienti, kuri vismaz vienu reizi ir izmantojuši SIA “Sinhro – C” servisa pakalpojumus). Tādējādi aptaujas rezultāti nesniedz atbildi par Latvijas autoservisu attīstību vai problēmām kopumā.

Lai mazinātu anketu aizpildīšanu ar t.s. “vēlamajām atbildēm”, anketēšana tika veikta kabinetā, kurā klients var netraucēti atbildēt uz anketas jautājumiem, un anketu ievietot speciālā urnā pie pārējo aptaujas dalībnieku anketām. Tādējādi tika nodrošināta aptaujas dalībnieku aizpildīto anketu anonimitāte, kā arī panākta atbilžu lielāka ticamība, servisa klientu uzskatu (par mūsu servisa darbību) precīzāks atspoguļojums.

3.2.PIRCĒJU RĪCĪBAS ANALĪZE

Aptaujas jautājumu atbilžu sadalījums ir šāds:

3.1. attēls Kā Jūs tikāt informēti par mūsu autoservisa darbību, atrašanās vietu? [autores]

Attēlā 3.1. redzam, ka gandrīz puse - 23 jeb 49% aptaujāto par SIA “Sinhro – C” servisu uzzinājuši no pazīstamiem cilvēkiem, paši uzmeklējuši 8 jeb 17% , laikrakstā “Druva” reklāmu ieraudzījuši 7 jeb13%, izstādē “Cēsu uzņēmējs” 2 jeb 4%.Kā citas (8 dalībnieki jeb 17%) atbildes tika minētas – iepriekšēja pazīšanās, reklāma Radio 3, serviss – darba automašīnas remonta vieta.

3.2. attēls Kādēļ jūs izvēlējāties veikt savas automašīnas remontu Sinhro - C servisā? [autores]

Attēlā 3.2. varam redzēt, ka uz šo jautājumu 18 jeb 37% aptaujāto atbildēja, ka viņus apmierina pakalpojumu kvalitāte, 12 jeb 25% apmierina tas, ka serviss sniedz daudzveidīgus remontpakalpojumus, 8 jeb 17% apmierina pakalpojumu cena, 4 aptaujātie jeb 8% uzskata, ka servisam ir izdevīga atrašanās vieta. Pie citām atbildēm (6 jeb 13%) tiek minēts kvalitatīvs darbs, mūsdienīgs servisa izskats.

3.3.attēls Kāds SIA"Sinhro - C" servisa darba laiks Jums šķiet piemērotāks? [autores]

3.3. attēla diagrammā redzam, ka 38 jeb 79% izvēlējās atbildi – 5 reizes nedēļā, sestdien pl. 8.00 - pl.14.00, savukārt, 8 jeb 16% labprāt vēlētos, lai serviss strādātu 7 dienas nedēļā no pl. 9.00 līdz pl.18.00. 2 jeb 5% aptaujāto izvēlējās citu variantu, minot vēlamo servisa darba laiku pl. 8.00 – 19.00 6 dienas nedēļā, svētdien pl. 9.00 – pl. 14.00.

3.4. attēls Par kuriem pakalpojumiem Jūs esat informēti? [autores]

Diagrammā, kas attēlota attēlā 3.4., varam redzēt, ka par tehniskās apkopes veikšanu mūsu servisā bija informēti visi 48 aptaujas dalībnieki, 42 jeb 87% bija informēti par auto ritošās daļas diagnostiku un remontu mūsu servisā, 38 (79%) aptaujāto ir informēti par bremžu sistēmas diagnostiku un remontu, elektrosistēmas, riepu remonta iespējām. 36 jeb 75 % aptaujāto ir informēti par motora darbības diagnostiku un remontu , 32 (67%) zina, ka servisā veicam auto stiklu nomaiņu, taču tikai 28 jeb 58% ir informēti par barošanas sistēmas remonta iespējām Sinhro – C servisā.

3.5.attēls Kādi pasākumi servisa kolektīvam jāveic labākai sadarbībai ar klientiem? [autores]

Uz nākamo jautājumu (sk. 3.5. attēlu) visvairāk aptaujāto (18 jeb 38%) vēlējās atlaižu karšu ieviešanu pastāvīgajiem klientiem, 15 (31%) uzskata, ka nepieciešama kafejnīcas ierīkošana, 10 jeb 21% labprāt vēlētos, lai servisā regulāri tiktu veiktas bezmaksas auto diagnostikas, bet 3 (6%) aptaujas dalībnieki uzskata, ka jāuzlabo klientu auto remontā pieņemšanas – nodošanas darbs. Kā citi varianti 2 (4%) tika minēti auto sagatavošana tehniskajai apskatei un tehniskās apskates formalitāšu kārtošana (1) un rezerves daļu piegādes uzlabošana (1).

3.6.attēls Kurus no tālāk nosauktajiem pakalpojumiem Jūs labprāt vēlētos izmantot mūsu servisā? [autores]

Attēlā 3.6. skatāmies, ka visvairāk (19 jeb 39%) aptaujāto Sinhro – C servisā labprāt vēlētos izmantot auto mazgāšanas pakalpojumu, 12 (25%) iznomāt automašīnu remonta veikšanas laikā, 9 jeb 18% aptaujāto labprāt izmantotu virsbūvju remonta pakalpojumus . 7 (14%) aptaujāto uzskata, ka servisa pakalpojumu klāsts ir pietiekošs. Kā cits variants (1 jeb 4%) tika minēts tāds pakalpojums kā auto pirmsiegādes testēšana.

3.7.attēls Vai Jūs apmierina patreizējā remontā pieteikšanās kārtība? [autores]

Uz nākamo jautājumu (sk.3.7. attēlu) lielākā aptaujāto klientu daļa - 28 jeb 59% uzskata, ka remonts, kas veicams 10 minūšu laikā jāveic uzreiz, lielāka remonta veikšanai jāpierakstās uz konkrētu laiku. 18 (36%) aptaujāto uzskata, ka jebkurš remonts jāveic uzreiz, bet 2 (5%) aptaujātos apmierina patreizējā kārtība.

3.8. attēls Kādi Jūsuprāt pasākumi jāveic, lai uzlabotu mūsu autoservisa darbu? [autores]

Jautājumā par servisa darba uzlabošanu (sk.3.8. attēlu) 22 jeb 44% aptaujāto uzskata, ka servisam lielāka uzmanība jāpievērš pakalpojumu sniegšanas kvalitātei, 13 (28%) uzskata, ka nepieciešama servisa darbinieku izglītošana, kvalifikācijas celšana, 11 jeb 24% aptaujas dalībnieku domā, ka servisam jāveic remontzonas paplašināšana, modernizācija. 2 (4%) uzskatīja par nepieciešamu uzlabot servisa telpu elektroapgādi.

3.9. attēls Respondentu dzimums [autores]

Aptaujā piedalījās 36 (75%) vīriešu un 12 (25%) sieviešu dzimtas respondentu. (sk.3.9. attēlu)

3.10. attēls Respondentu automašīnu markas [autores]

Lielākajai daļai aptaujas dalībnieku pieder Opel (13 jeb 27%), Audi (12 jeb 26%) un Volksvagen (10 jeb 21%) markas automašīnas (sk.3.10.attēlu).

3.11. attēls Respondentu automašīnu vecums [autores]

3.11. attēlā redzam, ka 25 jeb 52 % aptaujas dalībnieku automašīnu vecums ir 5 – 10 gadi, 14 (29%) ir 10 – 20 gadi, 9 (19%) aptaujātajiem pieder 0 – 5 gadu vecas automašīnas.

Aptaujas dalībnieku vidējais šofera stāžs ir 13.5 gadi, lielākais 32 gadi, mazākais – mazāk par vienu gadu.

3.3.APTAUJAS REZULTĀTU APKOPOJUMS

Analizējot aptaujas rezultātus, secinām, ka aptaujas dalībnieki ir aktīvi atbildējuši uz visiem uzdotajiem jautājumiem. Aptaujas atbildes rosina pārvērtēt servisa pašreizējo darbību, izdarīt secinājumus un veikt izmaiņas atbilstoši aptaujas dalībnieku (klientu) vēlmēm.

Uz 1. jautājumu (Kā Jūs tikāt informēti par SIA “Sinhro – C” autoservisa darbību, atrašanās vietu?) lielākā aptaujāto daļa atbildēja ar atbildi “paziņas ieteica”. Tikai 13% klientu informēti par servisa darbību ar reklāmām laikrakstā “Druva”. Tas liek secināt, ka uzņēmuma reklāmas aktivitātes nav bijušas efektīvas (uzņēmums ar laikraksta redakciju ir noslēgusi līgumu uz vienu gadu par nelielu reklāmas lauciņu katrā laikraksta numurā), un uzņēmuma vadībai jāizvērtē, kādu turpmāk ievietot reklāmu, un kādā veidā informēt esošos un potenciālos klientus par servisa darbību, atrašanās vietu u.tt.

Uz otro jautājumu, kā divi svarīgākie iemesli, kādēļ klienti izvēlējušies veikt savas automašīnas remontu mūsu servisā, tika minēti – apmierina pakalpojumu kvalitāte un serviss piedāvā daudzveidīgus pakalpojumus. Atbildes ļauj secināt, ka serviss strādā pietiekoši labi, turpmākajā darbā jāievieš arvien jauni pakalpojumi, kas apmierinātu klientu vēlmes un nepieciešamības, arī turpmāk servisa vadībai rūpīgi jāseko pakalpojumu izpildes kvalitātei.

Pēc atbildēm uz trešo jautājumu, kāds servisa darba laiks apmierina klientus, lielākā daļa - 79% aptaujāto apmierina patreizējais. Tas nozīmē, ka servisa darba laikā korekcijas nav jāievieš, patreizējais mūsu darba laiks ir pieejams lielākajai daļai servisa klientu.

Par mūsu servisa pakalpojumiem (4. jautājums), visi aptaujātie ir informēti par automašīnu tehnisko apkopju veikšanu, vismazāk aptaujas dalībnieku zina par auto barošanas sistēmas diagnostikas, remonta iespējām (58 %) un auto stiklu nomaiņu (67%) mūsu autoservisā. Mēs veiksim šo, vismazāk zināmo auto remonta pakalpojumu biežāku reklamēšanu rajona laikrakstā, tādējādi palielinot klientu informētību, palielinot pieprasījumu pēc šiem pakalpojumiem.

Visvairāk aptaujāto par svarīgāko pasākumu sadarbībai ar klientiem, uzskata klientu karšu ieviešanu pastāvīgajiem servisa klientiem. Servisa vadība, ņemot vērā klientu intereses, ir uzzinājusi par klientu karšu izgatavošanas izmaksām, termiņiem un paredz šo karšu ieviešanu tuvākajā laikā. Jau ilgāku laiku servisā tiek veikta klientu automašīnu remontu uzskaite, kas dos iespēju redzēt, cik bieži un regulāri katrs klients ir veicis savas automašīnas remontu mūsu servisā. Tas atvieglos klientu karšu ieviešanu, ļaus atšķirt pastāvīgos servisa klientus no pārējiem, kā arī motivēs klientus izmantot pastāvīgi mūsu servisa pakalpojumus.

Kā pakalpojumu, kuru labprāt vēlētos izmantot mūsu autoservisā (6. jaut.), visvairāk aptaujāto minēja automašīnu mazgāšanu. Diemžēl sakarā ar uzņēmuma atrašanās vietas īpatnībām tuvākajā laikā auto mazgātava netiks atvērta. Priekšrocības bauda mūsu Smiltenes filiāles klienti, jo šeit jau ir iespējams savu auto nomazgāt. Uzņēmuma vadība drīz cer ievākties jaunajās biroja telpās, līdz ar to iepriekšējās tiks pārveidotas par klientu uzgaidāmo telpu. No pagājušā gada decembra sadarbībā ar firmu Baltvendings ir uzstādīts kafijas automāts, kas klientiem un arī darbiniekiem piedāvā 7 dažādus dzērienus.

Lielākā daļa aptaujāto, atbildot uz 7. jautājumu, vēlas, lai remonts, kas veicams 10 minūšu laikā, tiktu veikts uzreiz, taču ilgākai remonta veikšanai viņi labprāt pierakstītos uz noteiktu laiku. Līdz šim šādu iespēju mūsu serviss nepiedāvāja, taču, ņemot vērā servisa klientu vēlmes, veiksim izmaiņas servisa remonta pieteikšanās kārtībā, vienā servisa darba vietā neveidojot remonta pierakstu, bet atstājot brīvu 10 minūšu darbu veikšanai.

8. jautājuma atbildes (kas jāveic servisa darba uzlabošanai) apstiprina to, ka servisam nepieciešams ļoti rūpīgi sekot remontu veikšanas kvalitātei. Lai nodrošinātu kvalitatīvu pakalpojumu veikšanu, servisa vadība ir izstrādājusi darbības plānu. Tas paredz servisa darbinieku kvalifikācijas pastāvīgu uzlabošanu (noslēgts līgums ar auto atslēdznieku mācību centru Rīgā), kā arī diferencētu darba apmaksas sistēmas ieviešanu, paredzot darbiniekiem prēmijas par labu darba izpildi, atvilkumus no algas par nekvalitatīvu, neproduktīvu darbu.

Pēc 9. jautājuma atbildēm redzam, ka diezgan ievērojams skaits daiļā dzimuma pārstāvju pašas dodas uz auto servisu, lai nodotu remontā automašīnu.

Ar 10. un 11. jautājuma palīdzību mēs noskaidrojām kādām automašīnu markām un kādu izlaiduma gadu, rezerves daļu klāsts mūsu veikala noliktavā būtu jāpaplašina.

Kopumā, aptaujas analīze parāda, ka servisa darbībā nekavējoties jāveic dažas izmaiņas – nepieciešams ieviest korekcijas uzņēmuma reklāmā: vietējā laikrakstā “Druva” reklāma jāveido informatīva sadaļa - klientu informēšanai par servisā piedāvāto pakalpojumu klāstu, it sevišķi par auto stiklu nomaiņu, barošanas sistēmu diagnostikas un remonta iespējām mūsu servisā. Vēl servisam jāveic atlaižu karšu ieviešana pastāvīgajiem klientiem.

SECINĀJUMI

Mūsdienās veiksmīgs bizness bez sekmīgiem mārketinga pasākumiem nav iespējams. Analizējot studiju darbā apskatīto SIA “Sinhro – C” mārketinga pasākumu kompleksa pielietojumu vairum un mazumtirdzniecībā secinu:

1.Lai sasniegtu labus rādītājus uzņēmējdarbībā ir nepieciešama rūpīga tirgus izpēte.

2.Uzņēmums desmit pastāvēšanas gados ir nodrošinājis stabilitāti tirgū.

3.Precīza mērķa tirgus apzināšana ļauj noteikt uzņēmuma piedāvāto pakalpojumu un preču vietu tirgū un nodrošināt maksimālu labuma iegūšanu patērētājam.

4.Aptaujas pircēju vidū sniedz objektīvu uzņēmuma darbības vērtējumu un ļauj operatīvi reaģēt uz klientu izteiktajām vēlmēm.

5.Veiksmīgu reklāmas pasākumu plānošanas rezultātā iespējams palielināt uzņēmuma realizācijas apjomu.

PRIEKŠLIKUMI

Jāņem vērā, ka tirgus nemitīgi attīstās un mainās. Mainās pieprasījums pēc dažādām precēm un pakalpojumiem. Uzņēmējam jābūt elastīgam un ātri jāreaģē uz tirgus izmaiņām. Pamatojoties uz studiju darbā iztirzātajiem jautājumiem un secinājumiem, esmu izveidojusi priekšlikumus uzņēmuma tālākās attīstības uzlabošanai:

1.Lai nodrošinātu augstas kvalitātes profesionālus kadrus, uzņēmumā SIA “Sinhro - C” ir jārealizē darbinieku izglītības atbalsta politika.

2.Uzņēmuma komercdirektoram jāapmeklē ārvalstu izstādes, lai pēc iespējas vairāk noslēgtu līgumus ar rezerves daļu ražotājkompānijām.

3.Periodiski jāizstrādā aptaujas anketas, lai labāk iepazītos ar pircēju vēlmēm un atsauksmēm par uzņēmuma darbu.

4.Tuvākajā laikā jārod iespēja palielināt vairumtidzniecības apjomu, piedāvājot elastīgākas cenu atlaides.

IZMANTOTĀ LITERATŪRA

1.Junior Achievment Latvija. Biznesa pamati. – R: RAKA, 1999. – 350 lpp.

2.Praude V., Beļčikovs J. Mārketings. - R: Vaidelote, 1999. – 559 lpp.

3.Tirgzinības pamati. – R: Jumava, 2002. – 307 lpp.

4.SIA “Sinhro - C” Gada pārskats 2003.gads

5.SIA “Sinhro – C” Ceturkšņu pārskati 2004. gads

6.SIA “Sinhro – C” 2003. un 2004. gada apgrozījuma dati no noliktavas programmas

“Tildes Jumis”

7.Kur var iegādāties labu auto??? // Tava Izvēle. – 25.09.2004. – 6. lpp.

8.http://www.alberts.lv

9.SIA “Sinhro – C” mārketinga pasākumu plāns 2004. gadam

PIELIKUMS
  • Microsoft Word 26 KB
  • Latviešu
  • 22 lapas (6240 vārdi)
  • Universitāte
  • Mārketings uzņēmumā
    9 - 3 balsojums(-i)
Skatīt pilnu darbu
Mārketings uzņēmumā. (Februāris 3, 2009). https://gudrinieks.lv/marketings-uznemuma/ Pārskatīts 02:20, Jūlijs 8 2025
DARBA DATI
22 lapas (6240 vārdi)
Valoda: Latviešu
Microsoft Word 26 KB
Līmenis: Universitāte
Skatīt pilnu darbu
ATSAUKSMES
MarkussPasniedzējs2022 04 24
Uzskatu, ka pati mājaslapas struktūra ir pietiekami informatīva. Tāpēc tās lietošana ir viegla, un tam nav nepieciešams daudz laika.
MartaSkolotāja2021 08 17
Ļoti priecājos, ka ir tāda mājaslapa, kas palīdz strādājot pirmsskolas skolotājai, sniedzot daudz dažādas informācijas un idejas svētku rīkošanai bērnudārzā.
ViktoriaSkolniece2019 04 28
Ne reizi vien esmu izmantojis jaunus konspektus mācībām.
Skatīt pilnu darbu
×