Mazbērna jeb agrīnās bērnības vecumposma raksturojums



Agrīnā bērnība, jeb mazbērna periods ietver 1 līdz 3 gadu vecumposmu. Psihologu pētījumi un etnogrāfijas dati ir palīdzējuši pārvarēt ilgi valdījušo uzskatu, ka bērnība ir kāda ``dabiska`` stadija, kurai piemīt visām tautām un laikmetiem kopīgas universālas iezīmes. Kā sociāli kulturālam fenomenam bērnībai piemīt konkrēti vēsturisks raksturs un sava attīstības vēsture. Galvenā bērnības sociālā funkcija ir bērna sagatavošana pieaugušā patstāvīgai darbībai; tā nosaka vecumposmu diferencēšanos, bērnības ilgumu un īpatnības. Bērnības atsevišķu posmu raksturu un saturu ietekmē arī tās sabiedrības, kurā aug bērns, konkrētie sociāl ekonomiskie un etnokulturālie rādītāji, pirmām kārtām sabiedriskā audzināšanas sistēma.
Bērna darbības veidos, kuri secīgi nomaina viens otru un kurus nosaka sabiedrība, atspoguļojas vēsturiski noteiktās cilvēka prasmes un spējas.
Mūsdienu zinātnes dati liecina par to, ka psiholoģiskajiem jaunveidojumiem, kuri rodas bērnībā, ir nemainīga vērtība spēju attīstībā un personības formēšanā. (1.)
Sociālo, morālo normu apguve vispār saistās ar ģimeni, kuru nenoliedzami ietekmē gan vēsturiskā, gan etnokulturālā, gan sociāli kulturālā un sociāli ekonomiskā vide.
Ģimene bērna attīstībā veicina socializēšanos dzīvei sabiedrībā, kā arī dzimuma identifikāciju, pašvērtējuma attīstību, dzīves telpas robežu izpratnes attīstību.
No 1,5 2 gadu vecumam bērni sāk apgūt tuvākajā apkārtnē esošo lietu kopsakarības (lietu veseluma ideja, atbilstība noteiktiem etaloniem). Tas nozīmē, ka bērns ir psihiski gatavs apgūt sociālās normas, kuru apguve savukārt ir saistīta ar gribas un paškontroles procesu attīstību. Bērni sāk apgūt vērtīborientāciju, tikumiskās jūtas, normas. Agrīnās bērnības periodā attīstās spēja novērtēt lietu un parādību atbilstību normai, etaloniem, vai tas ir ``labi`` vai ``slikti``.
Bērna socializāciju vairāk veicina lomu rotaļas, kad bērni atdarina pieaugušo izturēšanos, runas veidu, valodu, atdarina normas un uzvedības standartus, priekšmetu sociālās funkcijas. Veiksmīgi socializēties bērns varēs tad, ja attīstīsies atdarināšanas reflekss, lietu kopsakarību simboliskā uztveres spēja sociālo normu uztverei, pieķeršanās jūtas, empātija, normu apguve.
- Microsoft Word 10 KB
- Latviešu
- 3 lapas (841 vārdi)
- Universitāte
-