Mediju kritika SWOT (SVID) analīze



Profesionalitāte.
Ētika.
Negatīvisms un tendenciozitāte.
Izpratne.
Pašcenzūra , redakcionālā atkarība.
Divas informācijas telpas.
Dzeltenums.
Elitisms , politizācija.
Saturs.
Pieejamība.
Komercializēšanās.
Sabiedrības kritika.
Zināšanas.
Valsts kritika.
• Žurnālistu bieži vien seklā interese, neiedziļināšanās par to, ko viņš raksta, līdz ar to informācija medijos nonāk vispārināti, nekonkrēti un pavirši.
• Nevērība, tīša vai netīša izvairīšanās runāt par atsevišķu sabiedrības grupu ikdienu, problēmām, sasniegumiem, aktivitātēm, tādejādi tās izslēdzot, atstumjot.
• Vispārīgas, nekonkrētas frāzes, kurām nav konkrēta risinājuma.
• Nerēķināšanās ar personu, par kuru tiek rakstīts.
• Nepareizs, neprecīzs, sagrozītu, izkropļotu, nepilnīgu, kļūdainu, vispārinātu, nepārbaudītu, nepatiesu datu, skaitļu, faktu un viedokļu atspoguļojums.
• Vienveidība, virspusīgums un vienpusība viedokļa, problēmas atspoguļošanā.
• Nevēlēšanās ieklausīties pretējās vai citas puses pārstāvjos
• Žurnālista, redakcijas vai tā pārstāvoša spēka personīgā viedokļa, nostājas kā vienīgā pareizā paušana, pat uzspiešana, līdz ar to iespaidojot arī citus.
• Informācijas kvalitāte (neapskata pretējus viedokļus, neaicina uz diskusiju)
• Tiek koriģēti informatīvie raksti, pazūd ideja, jēga
• Informācijas nesaskaņošana ar informācijas sniedzēju pirms publicēšanas, kas nodara kaitējumu lietai un šim cilvēkam personiski.
• Informācijas sagrozīšana, kam pamatā ir žurnālista neatrisinātās psihiskās un sociāli ekonomiskās problēmas.
• Nevienlīdzīga attieksme pret “labajiem” un “sliktajiem” stāstu varoņiem attiecībā uz viņu privātās dzīves tiesībām.
• Viena indivīda nodarījuma vai blēdība rezultātā tiek attiecināts uz visu ļaužu grupu (draudzes vecākais – draudze, skolēns – skola...). Uzsvērta cilvēka tautība, ja vainīgs nelatvietis.
• Presē dominē bieži vieni un tie paši; kā atrast to, kurš strādā, bet nebļaustās?
• Ventspils medijiem jāapgūst demokrātijas pamatprincipi; jāatspoguļo dažādi viedokļi, lai rastos pilnīgs priekšstats.
• Nesmalkjūtība pret cietušo informācijas sniedzēju, kas kaitē viņa cilvēktiesībām un nodara ļaunumu.
• Mediju ētika attiecībā uz informācijas pasniegšanas veidu, atspoguļojot dažādu sabiedrības grupu problēmas
• Publicitāte ienāk par daudz privātajā dzīvē, atspoguļojot cilvēka izskatu, turīgumu u.t.t.
• Pozitīvās pieredzes, iedrošinājuma, mūžīgo vērtību atklājumu, dvēseliskuma, garīguma un labestības trūkums.
• Lielā prese, TV (Diena, LNT) neņem pretī labās ziņas; (“No reģioniem mums nepieciešamas sensācijas un asinis”).
• Atspoguļojot krievvalodīgo problēmas, tiek aizmirsts, kā jūtas latviešu minoritāte Daugavpilī agrāk un tagad.
• Šaura “integrējamo” izpratne (ne tikai invalīdi, nepilsoņi, bet arī citas grupas).
• Raksti par dažādu sociālo grupu ikdienu, problēmām – neregulāri, kas nepieradina sabiedrību pieņemt viņus kā visas sabiedrības daļu.
• “Pirmo personu” kults (kaut kas tiek atspoguļots, tāpēc, ka iesaistīta bijusi kāda svarīga persona, nevis tāpēc, ka pasākums ir bijis vērtīgs un uzmanības vērts pats par sevi).
• Visas sabiedrības grupas netiek “informācijas telpā” – neraksta, nestāsta par tām; neuzrunā visu sabiedrību
• Par vienu un to pašu faktu divās valodās pretēja analīze, atšķirīgs lietu skatījums, divas interpretācijas par lietām
• Mediji lielākoties atspoguļo politiķu, amatpersonu u.tml nevis “parasto” cilvēku viedokļus; atspoguļo lēmumus, nevis kā tas ietekmē cilvēkus.
• Veiksmīgo, bagāto, skaisto, egoisma, perfektuma un vieglas dzīves kults, kas izslēdz interesi un vēlmi domāt par “grūtajiem” jautājumiem un piešķirot zemāku vērtību vienkāršajam cilvēkam un viņa vērtībām, dzīvesveidam.
- Microsoft Word 15 KB
- Latviešu
- 14 lapas (1780 vārdi)
- Universitāte
-