Motivēšana kā vadības funkcija



Motivācija un motivēšana.
Pamatapgalvojumi par motivāciju un motivēšanu.
Motivēšana un tās nozīme vadīšanā.
Motivācijas teorijas.
Vajadzību teorija.
Maslova vajadzību hierarhija.
K. Alderfera ERG teorija.
Trīs vajadzības.
F. Hercberga divfaktoru teorija.
Stimulēšanas teorija.
Stimulēšanas teorijas būtība.
Uzvedības modifikācija.
Taisnīguma teorija.
Gaidu teorija.
Mērķu izvirzīšanas teorija.
Motivēšanas veidi.
Nauda.
Nemonetārais atalgojums.
Bailes.
Secinājumi un priekšlikumi.
Izmantotās literatūras un avotu saraksts.
“Viss plūst un mainās”, teica viens no grieķu gudrajiem. Tā tik tiešam ir, taču mainoties pasaulei, rodas ne tikai jaunas iespējas, bet arī jauni sāncenši. Pasaules tirgus kļuvis piesātināts un Latvijai, paliekot atvērtai visai pasaulei, ir jārēķinās ar vissīvāko konkurenci.
Lai izturētu konkurenci, ir nepieciešams pilnveidot visu, kas darīts līdz šim. Ir jāmeklē jauni ceļi un iespējas, atmetot visu lieko. Pats galvenais ir jāmaina veids un attieksme, kā izglītot cilvēkus un organizēt procesus uzņēmumā.
Uzņēmuma peļņa, pašu darbinieku labklājība ir atkarīgas vienīgi no darba ražīguma. Visi uzņēmumu vadītāji gribētu, lai viņiem būtu vislabākie darbinieki - patstāvīgi, kompetenti, ar augstu atbildības sajūtu un daudzām citām lietderīgām īpašībām, jo tieši no viņiem lielā mērā ir atkarīgs darba ražīgums. Bet, lai tādus darbiniekus iegūtu ir jāveic ļoti liels darbs. Un šis darbs pirmām kārtām ir saistīts ar motivēšanu. Šodienas apstākļos darbiniekiem vajadzētu apzināties, ka viņi ir svarīgs faktors visā ražošanas procesā. Diemžēl ir jāatzīst, ka Latvijā nepievērš lielu uzmanību cilvēku faktoram ( ja pievērš vispār), bet var būt ka laiks un augošās prasības sabiedrībā iznīdēs visu neproduktīvo un rezultātus nenesošo.
Tāpēc šī darba mērķis ir parādīt kādā veidā var ietekmēt darbiniekus, izmantojot viņu motivāciju. Jo ja būs šī savstarpējā sapratne starp darbinieku un darba devēju, tad tas noteikti sekmēs uzņēmuma attīstību un līdz ar to paaugstināsies ekonomiskie un sociālie rādītāji valstī.
Menedžeri un menedžmenta pētnieki jau ilgu laiku uzskata, ka organizācijas mērķi nav sasniedzami bez organizācijas locekļu pastāvīgām saistībām (commitment). Motivācija ir cilvēku psiholoģiskais raksturojums, kas attiecas uz cilvēka spēju (pakāpi) būt saistītam jeb padotam. Tas iekļauj faktorus, kas rada, virza un atbalsta cilvēka rīcību konkrēta darba veikšanai. Motivēšana ir menedžmenta process cilvēku ietekmēšanā, kurš balstās uz zināšanām par to, “kas uztur cilvēkus pie dzīvības”[7,442]. Motivācija un motivēšana ir saistīti ar divām cilvēka galējībām: refleksu un paradumu. Cilvēka rīcības cēloņus var redzēt 1.1.zīm.:1.1.Pamatapgalvojumi par motivāciju un motivēšanu
•Demotivēšana ir vairāk pierasts paradums nekā motivēšana, taču motivēšana parasti tiek uzskatīta par labu lietu. Kad mūs motivē, mēs izjūtam to ar visu savu ķermeni. Motivēšana palīdz mums, mēs jūtam, ka varam nogāzt kalnus, jo mūs atbalsta. Turpretim, ja jūs esat izdomājuši kādu jaunu projektu un mēģināt ieinteresēt tajā citus, bet jums saka, ka tas nav vajadzīgs un “vispār kas par stulbu domu ir tavs projekts!”, tad droši vien jūs nejutīsieties labi.
• Motivācija ir viens no elementiem, kas sastāda darba izpildi. Jūs varat būt augsti motivēti palīdzēt cilvēkiem kā profesionālais mediķis, taču ar...