Personālvadība Motivācija



Darbinieku apmierinātība ar darbu uzņēmuma.
Cilvēka dzīves neatņemama sastāvdaļa ir darbs. Jo darbinieks apmierinātāks ar to ko dara, jo lielāka viņa atdeve un labāks rezultāts padarītajam. Jebkuras cilvēka darbības pamatā ir motivācija. Šajā darbā motivācija tiek apskatīta kā vadīšanas procesa sastāvdaļa konkrētā organizācijā, analizēta vadītāja rīcība. Motivācija apzīmē procesus, kas ierosina, aktivizē un ievirza izturēšanos. Motivēšana – veicināšana, pamudināšana izvēlēties tādu darbību, kura nepieciešama uzņēmuma mērķu sasniegšanai. Organizācijā ar terminu motivēšana sastopas menedžmenta jomā un motivēšanas skaidrojumi ir ļoti atšķirīgi. Motīvs tulkojumā no franču valodas nozīmē – apstākļi, kas pamudina uz darbību. Motivēšana ir darbinieku stimulēšana izvēlēties kādu no rīcības alternatīvām, lai sasniegtu organizācijas un personīgos mērķus. Motivēšana ir dinamisks process, kurš, lietojot psiholoģiskā, sociālās, ekonomiskās un tiesiskās metodes, līdzekļu, sekmē darbinieku un organizācijas mērķu sasniegšanu.
Viens no vadīšanas uzdevumiem ir pārliecināt organizācijas darbiniekus par aktīvas līdzdarbības nepieciešamību mērķu sasniegšanas procesā. Vienlaicīgi vadītājam jārēķinās ar savu līdzstrādnieku dažādu attieksmi pret darbu. Motivācija ir cilvēku potenciālo iespēju atraisīšanas process. Darbinieka uzvedību funkciju izpildē ietekmē ne tikai tehniskās zināšanas, bet arī uzvedības prasmes.
Ilgvars Forands uzskata ka motivācija ir dinamisks process, kurš, lietojot psiholoģiskās, sociālās, ekonomiskās un tiesiskās metodes un līdzekļus, sekmē indivīda un uzņēmuma izvirzīto mērķu sasniegšanu. Cilvēkam paaugstinās motivācija, ja ievēro viņa individualitāti, ja saprotams darba process, ja darba saturs ne tikai viņa profesionalitāte, bet arī viņa vajadzībām, ja uzņēmuma kultūra atbilst viņa vērtībām, ja cilvēks saņem informāciju un var piedalīties uzņēmuma pārvaldē, ja atalgojums par padarīto darbu atbilst iecerētajam.
2. uzņēmums ietaupa līdzekļus, jo darbu var paveikt ar mazāku darbinieku skaitu;
3. saglabājas vajadzīgie darbinieki, jo motivēts cilvēks darba vietu nemainīs. Motivācija ietekmē: darba atmosfēru, saskarsmi, ražību, saliedētību, imidžu, plānošanu, sadarbību ar klientiem, materiālo un tehnisko apgādi, vadības pilnveidošanu, kontroli, uzdevumu izpildi utt. Zinot motivācijas mehānismu un iegūstot nepieciešamo informāciju, var metodiski pareizi un pēctecīgi vadīt cilvēkus un atbilstoši novērtēt viņu veikumu un nopelnus.
Amerikāņu zinātnieki D. Makklellands un Dž. Atkinsons uzskatīja, ka cilvēku reakcija uz ārējo faktoru iedarbību notiek dinamiskās sistēmas darbības ietekmē, kurā izveidojas izjūtas, izvēle, pieredze. Šī koncepcija dod galveno atslēgu motivācijas izpratnei : nekas (alga, labāka sistēma, darba plāns, biroja iekārtojums) nenoturēs cilvēku, ja viņu kaut kas nospiež. Zinātnieki izvirzīja teoriju, ka pastāv trīs cilvēkiem piemītošas motivācijas kategorijas:
- Microsoft Word 12 KB
- Latviešu
- 5 lapas (1412 vārdi)
- Universitāte
-