Preces, pakalpojumi, kuri krīzes laikā kļūst lētāki



1. Lai gan pārtikas cenu pieaugums ir rimies, arī pārtikas ražotājiem, nepiemērojoties mainīgajiem ekonomiskajiem apstākļiem, šobrīd pastāv risks pārdotās produkcijas apjoma samazinājumam. Tas uzņēmumiem un pašiem ražotājiem nav vēlami, līdz ar to preces cena tiek samazināta, lai pircējiem tā kļūtu pieejamāka un varbūt arī iemīļotāka. Ir veikti pētījumi, kas parāda to, kā mainās pircēju paradumi mazāk tiek pirkta gatavā pārtika un "ekskluzīvie produkti, kā dārga grauzdētā kafija un jogurti".
2. Pazeminās arī vairāku izejvielu cenas, atgādinot arī par naftas cenu kritumu, kas ļauj ietaupīt uz preču piegādi. Samazinās kreditēšanas iespējas, tādēļ patērētāji pārskata tēriņus un pērk tikai lielas nepieciešamības gadījumā. Pieprasījuma samazinājums ierobežos inflāciju, un pārtikas produktu cenas sāks samazināties.
3. Valdība ir arī piekāpusies darba devēju spiedienam un samazinājusi valsts nodevu par ārzemju viesstrādnieku nodarbināšanu, lai mazinātu šķēršļus ārzemnieku nodarbināšanai Latvijā un atvieglotu darba devējiem ārvalstu darbinieku piesaisti uzņēmumos. Valdība pieņēmusi lēmumu no 1. jūlija samazināt ar ārzemju viesstrādnieku nodarbināšanu saistītās izmaksas – no līdzšinējiem 533 (Igaunijā mūsu naudā 67,35 lati, bet Lietuvā – 93,25 lati) līdz 148 latiem gadā, tātad darba atļaujas izsniegšanas izmaksas sarūk par 385 latiem.
Tātad, kopumā, lai gan liekas, ka varbūt nav nemaz tik daudz pakalpojumu un preču, kas krīzes laikā kļūst lētākas, tomēr tā nav. Ir diezgan daudz šo preču un pakalpojumu, kuru cena krītas tieši krīzes laikā, lai uzņēmēji nebūtu ’’zaudētāju lomā un spētu pārdzīvot’’ šo diezgan sarežģīto posmu.