Preču zīme - uzņēmuma vizītkarte



Laikā, kad tirgū pastiprinās konkurence, arvien lielāku lomu veiksmīgā uzņēmējdarbībā spēlē brends jeb preču pakalpojumu zīme. Pēc būtības tā ir uzņēmuma vizītkarte.
Veidojot šo vizītkarti, jāatceras arī par šī jautājuma juridisko aspektu, kam jānodrošina, lai citas personas nevarētu negodprātīgi izmantot jūsu intelektuālo īpašumu. Preču zīmes reģistrācija ir vienīgais veids, kā uzņēmums var nodrošināt savas izņēmuma tiesības uz preču zīmi Latvijā. Preču zīmju reģistrācija un aizsardzība Latvijā norit ar LR likuma normām. Preču zīmes reģistrācija ir spēkā tikai tajā valstī, kurā tā ir reģistrēta, tādēļ ja uzņēmējs vēlas savas tiesības uz preču zīmi nostiprināt vairākās valstīs, preču zīmes reģistrācija būtu jāveic visās šajās valstīs. Īpaši aktuāli tas varētu būt pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā, kad uzņēmējs ar savu produkciju, vēlēsies ieiet arī Eiropas Savienības tirgū. Pirms uzsāk kāda produkta eksportu ārpus Latvijas robežām, jau savlaicīgi būtu jāinteresējas, vai šajā konkrētajā valstī tirgū tam nevarētu būt kādi šķēršļi. Būtiski ir arī saprast, kas ir izņēmuma tiesības, un ko tās uzņēmumam dod. Izņēmuma tiesību būtība ir tieši tiesībās aizliegt citiem identiskas vai līdzīgas preču zīmes lietošanu.
Preču zīmi var veidot: atsevišķs vārds vai vārdu savienojums, grafisks attēls un tamlīdzīgi. Likums atļauj arī pavisam neparastu preču zīmju reģistrāciju piemēram, skaņas vai gaismas signālu, bet ar noteikumu, ka tos ir iespējams attēlot grafiski. Pasaulē aizvien biežāk tiek reģistrētas šīs īpašo veidu preču zīmes skaņas, gaismas un arī smaržas. Manuprāt, šo īpašo veidu preču zīmes ir interesantākās un piesaista vairāk cilvēku uzmanību, cilvēkiem tas patīk.
Preču zīmes tiek reģistrētas tikai attiecībā uz noteiktām precēm vai pakalpojumiem, kuri ir sagrupēti 45 preču un pakalpojumu klasēs. Sava preču zīme ir jāreģistrē obligāti, lai to neizdarītu kāds cits ar tādu pašu preču zīmi. Ja uzņēmums vēlas veikt visus iespējamos priekšdarbus, lai pārliecinātos, ka viņa iecerētā preču zīmes lietošanai Latvijā nebūs nekādu šķēršļu, vispirms noteikti jāveic tā sauktais preču zīmju meklējums un tajā iegūto datu izvērtēšana, lai pārbaudītu vai iecerētā preču zīme nekonfliktē ar trešo personu agrākām preču zīmēm.