Stereotipu būtība



Teorētiskā daļa
Stereotipu būtība.
Stereotipu izplatība.
Rasu un etniskiie stereotipi.
Dzimumu stereotipi.
Reliģija un stereotipi.
Stereotipu un aizspriedumu slēptās formas.
Stereotipu un aizspriedumu izcelsme, veidošanās mehānismi
Un to noturība.
Sociālā pieeja.
Emocionālā pieeja.
Kognitīvā pieeja.
Personības pieeja.
Stereotipu pielietošana.
Stereotipu kognitīvās sekas.
Stereotipu ietekme uz saskarsmi.
Stereotipu atvieglināšanas un izmainīšanas iespējas.
Praktiskā daļa
Pētījuma būtība un metodes apraksts.
Rezultātu analīze.
Nobeigums.
Pielikums.
Laika gaitā sabiedrības apziņā ir radušies daudz un dažādi mīti par dažādām parādībām kā arī cilvēkiem pašiem vienam par otru. Šos mītus ir nostiprinājušas pastāvošās normas, kuras ikdienā cilvēki piemēro sev un citiem apkārtējiem. Patiesībā šīm normām pilnībā atbilst nespēj neviens , jo cilvēki ir tik dažādi. Dažādība ir ļoti auglīga augsne nesaskaņām dažādu grupu starpā un pamatā tam ir pareizi, nepareizi, precīzi vai neprecīzi priekšstati par otru grupu. Ja šie priekšstati ir noturīgi, stabili un pastāvīgi, tos sauc par stereotipiem.
Cilvēki, lai tiem būtu vienkāršāk uztvert tik dažādo un daudzveidīgo pasaules ainu, pastāvīgi kaut ko apvieno. Un šīs apvienošanas rezultātā arī veidojās stereotipi.
Dažādi stereotipi ir bijuši plaši izplatīti visos laikos un visā pasaulē. Vissenākie un arī mūsdienās sastopamie stereotipi ir rasu un dzimumu stereotipi. Tie pastāv no vissenākajiem laikiem. Jebkurā gadījumā stereotipi dziļi sakņojas kultūrā un daudzus no tiem – rasu, dzimumu, bērni apgūst jau no mazām dienām. Stereotipi ir visai noturīgi un pārstāvēti visos sociālajos slāņos.
• stereotipu un aizspriedumu veidošanās iemeslus un avotus;
• stereotipu atstāto iespaidu uz indivīdu kognitīvajiem procesiem, saskarsmi;
• praktiskā pētījumā izpētīt konkrētas sociālās grupas un vecuma tas ir, valsts iestāžu 35 50 gadus vecu vīriešu un sieviešu priekšstatus par vīriešu un sieviešu rakstura iezīmēm un uzvedības formām jeb stereotipus.
Šis darrbs sastāv no septiņām nodaļām un praktiska pētījuma.
1. nodaļā tiek apskatīta stereotipu būtība un noskaidroti galvenie jēdzieni, kas ir sastopami darbā. 2. nodaļā tiek apskatīta stereotipu izplatība – rasu un etniskie, dzimumu stereotipi, reliģijas un stereotipu saistība, kā arī stereotipu un aizspriedumu slēptās formas. 3.nodaļā tiek apskatīti stereotipu un aizspriedumu veidošanās iemesli, avoti, kā arī stereotipu noturība. 4.nodaļā tiek apskatīti stereotipu pielietošanas veidi un gadījumi. 5.nodaļā apskatītas stereotipu kognitīvās sekas – kā tie iespaido dažādus kognitīvos procesus. 6.nodaļā tiek apskatīts, kādu ietekmi stereotipi atstāj uz indivīdu saskarsmi. 7.nodaļā apskatītas stereotipu “mīkstināšanas” un izmainīšanas iespējas.
Praktiskajā daļā ar atbilstoši izstrādātas anketas palīdzību būs izpētīti vienas konkrētas sociālās grupas un vecuma – tas ir, valsts iestāžu 35 50 gadus vecu vīriešu un sieviešu priekšstati par vīriešu un sieviešu raksturīgajām īpašībām un uzvedības formām jeb stereotipi.
Lai precīzi varētu analizēt iegūtos datus , vispirms izvirzīju hipotēzi :
35 –50 gadus veciem vīriešiem un sievietēm – valsts iestāžu darbiniekiem piemīt dzimumstereotipi jūtīguma, intuīcijas, pļāpīguma, labsirdības piedēvēšana sievietēm un loģiskuma, agresivitātes, līderības piedēvēšana vīriešiem.
Aizspriedums – tā ir ievirze, jeb noteikts jūtu kopums ar tendenci rīkoties noteiktā veidā pēc savas pārliecības; tā ir negatīva ievirze, orientācija, sprieduma izvirzīšana. Cilvēki, kas atrodas aizspriedumu varā nesimpatizē tiem, kas nav līdzīgi viņam savā uzvedībā, viņi diskriminē pārējos, jo ir pārliecināti par to, ka pārējie ir bīstami, neizglītoti vai nekulturāli. (Myers D., 1997)
- Microsoft Word 30 KB
- Latviešu
- 29 lapas (7614 vārdi)
- Universitāte
- Saniitis
-