Tirgus + konkurence



pilnīga konkurence – situācija, kad tirgū ir ļoti daudz neatkarīgu pircēju un pārdevēju, kuri brīvi pieņem lēmumus, brīvi iekļūst un izkļūst no tirgus. Neviens nevar ietekmēt cenu. Ir reti.
Nepilnīga konkurence – situācija tirgū, kur vienlaikus pastāv gan konkurences, gan monopola situāciju elementi.
Monopolistiskā konkurence – daži atpazīstamāki par citiem. Zāles, pulveri u.c.
Oligopols – ja tirgū konkurē tikai daži ražotāji. Coca cola, pepsi.
Monopoltirgus – viens ražotājs, diktē cenu, nav aizstājama, nevar brīvi iekļūt.
Ģeogrāfiskie monopoli – ja lielā apkaimē es viens piedāvāju šo produktu.
Dabiskais monopols – tāpēc, ka vairāk pārdevēju darbība nav izdevīga. (ūdens, elektrība)
1. kartelis – juridiski un saimnieciski patstāvīgu vienas nozares uzņēmumu horizontālās apvienošanās formas. Uz līguma pamata vienojas par noteiktu konkurences elementu regulēšanu. (ražošanas apjomi, cena, realizēšana)
2. sindikāts – karteļa tipa vienošanās forma, kurā jaunizveidotais sindikāts uzņemas visu ar komerciālo darbību saistīto jautājumu kārtošanu. (pirkšana – pārdošana). Ražošana patstāvību saglabā.
3. koncerns – vairāku juridiski patstāvīgu uzņēmumu apvienība ar augstu kapitāla koncentrācijas līmeni un vadības centralizācijas pakāpi. Ir viens vadošais uzņēmums & vairāki atkarīgi. Netiek pirktas citu uzņēmumu kontrolpaketes, bet gan noslēgts līgums vismaz uz gadu. Veidojas daudznozaru veidojums.
4. holdings – tā ir A/S, kurai pieder citu firmu akciju kontrolpakete un kuras mērķis realizēt savu kontroli par šīm firmām (mātes meitas uzņēmumi). Meitas uzņēmumi nav pilnībā zaudējuši savu juridisko un saimniecisko patstāvību.