Uzņēmumu apvienošanās



Horizontālā Integrācija.
Konglomeratīvā integrācija.
KooperĀcija.
Kooperāciju priekšrocības.
Kooperāciju trūkumi.
SecinĀjumi.
IzmantotĀ literatūra.
Uzņēmumu apvienošanās ir process, kad tiek apvienoti līdz šim saimnieciski un tiesiski neatkarīgi uzņēmumi lielākās saimnieciskās vienībās. Šāda veida uzņēmumu apvienošanos ekonomikā dēvē par integrāciju. Apvienošanās var notikt uz brīvprātības pamata un relatīvi vaļīgā formā, veidojot gadījuma sabiedrības, lai īstenotu vienu vai līgumā noteiktu ierobežotu skaitu projektu.
Integrācija ir atsevišķu, diferencētu daļu savstarpēja apvienošana vienotā veselumā, sistēmā, katrai daļai papildinoties un pielāgojoties. Integrācija nozīmē tādu sadarbību, kurā iesaistījušies uzņēmumi pamazām apvienojas, tiek pakļauti kopējai vadībai, pilnīgi vai daļēji zaudējot savu saimniecisko un juridisko patstāvību. 1
Uzņēmumu apvienošanai par pamatu kalpo galvenokārt tikai viens galvenais mērķis, piemēram, ražošanas racionalizācija vai iegādes un realizācijas koordinēšana, taču dažkārt apvienošanās pamatā var būt arī vairāki mērķi.
Uzņēmumu mērķus nosacīti var iedalīt pa uzņēmuma darbības sfērām:
kopīgu uzņēmējdarbības pasākumu, nodomu īstenošana (piemēram, uzņēmumu salīdzināšana, tirgus izpēte, izglītība),
kopīgi informācijas un ziņu dienesti, kopīgs sabiedriskais darbs
Atkarībā no izvirzītajiem mērķiem uzņēmumiem ir svarīgi izvēlēties saviem mērķiem atbilstošāko integrācijas formu (apvienošanās veidu).
Eksistē vairākas integrācijas formas vertikālā integrācija, horizontālā integrācija un ir arī tāda uzņēmumu apvienošanās forma kā konglomerāts.
Vertikālā integrācija nozīmē to, ka organizācija ražo savas izejvielas (pretplūsmas integrācija jeb integrācija atpakaļ) vai pati realizē savu produkciju (plūsmas integrācija jeb integrācija uz priekšu)2
2 Caune J., Dzedons A., Stratēģiskā vadīšana. Funkcionālā, biznesa un korporatīvā līmeņa stratēģija, Rīga. 2004. 81.lpp
• Iegūstot kontroli pār izejmateriāliem, vai izplatīšanas kanāliem tiek samazināta konkurentu ietekme tirgū un potenciāli jauniem tirgus dalībniekiem grūtāk iekļūt tirgū.
• Izmaksu palielināšanās (piemēram, ārējo piegādātāju cenas var būt zemākas)
Horizontālā integrācija dažādu uzņēmumu pirkšana un apvienošanās, tie ir tādi uzņēmumi, kas ražo vienādus produktus, sniedz vienādus pakalpojumus.
Tas ir populārs korporatīvās stratēģijas paraugs. Šāda integrācija veicina uzņēmumu koncentrēšanos atsevišķajā nozarē
• Samazināšanās izmaksas (fiksētās izmaksas uz lielāku produkcijas apjomu paliek nemainīgas, samazinās administratīvās izmaksas)
Konglomerāts – Apvienošanās starp firmām, kuras neražo līdzīgus produktus un kuras nav daļa no viena un tā paša kopīgā ražošanas procesa.3
Konglomerāta ietilpst uzņēmumi, kas ražo ļoti atšķirīgus produktus, tomēr šiem produktiem var būt nepieciešamas vienas izejvielas, piemēram, sulu ražošanas uzņēmums nopērk šokolādes ražotni, abi uzņēmumi ražošanā izmanto cukuru, tātad var samazināties iepirkuma cena cukuram.