Uzņēmumu kontrolings: jēdziens un praktiskais pielietojums



Kas ir kontrolings.
Kontrolinga būtība.
Kontrolinga rašanās cēloņi.
Kontrolings, kontrole un vadības grāmatvedība.
Kontrolinga uzdevumi.
Kontrolinga funkcijas un mērķi.
Stratēģiskais un operatīvais kontrolings.
Kontrolinga līdzekļi.
Grūtības kontrolinga darbā.
Kontrolings Latvijas uzņēmumā.
Šī referāta uzdevumi ir noskaidrot kas ir kontrolings, kāda ir tā būtība un ar ko tas atšķiras no kontroles, apskatīt kādas ir būtiskākās kontrolinga funkcijas, mērķi un līdzekļi, ar kuriem sasniegt vēlamo rezultātu. Referāta mērķis – noskaidrot kā kontrolings, kas ieviests uzņēmumā spēj palīdzēt uzņēmuma vadības procesiem, tālākai, uz attīstību balstītai plānošanai un uzņēmuma vērtības palielināšanai.1. Kas ir kontrolings.
Kontrolings ir uzņēmuma vadības mērķtiecīgu pasākumu kopums plānošanas, kontroles un informācijas aprites mērķtiecīgā saskaņošanā un koordinēšanā, efektīvs līdzeklis pārvaldības nepilnību, traucējumu un konfliktu novēršanā un efektivitātes paaugstināšanā; mērķtiecīgs vadīšanas process mainīgos apstākļos.
Kontrolings palīdz vadītajam pārdomāti un savlaicīgi pielāgot uzņēmuma darbību nemitīgi mainīgajai uzņēmējdarbības videi.
Kontrolings sevī ietver uzņēmuma mērķu noteikšanu, informācijas vākšanu un apstrādāšanu izlemšanas vajadzībām, uzņēmuma darbības faktisko rādītāju noviržu kontroli no plānotajiem, ieteikumu gatavošanu uzņēmuma vadības lēmumiem.
Kontrolings, koordinējot, integrējot, mērķtiecīgi virzot visus pārvaldības procesus, it kā “vada, pārvalda pārvaldību”.
Darbiniekus, kas veic kontrolinga funkcijas sauc par kontrolieriem.2. Kontrolinga būtība.
Kontrolinga koncepcijas būtību var raksturot kā vadības grāmatvedības, plānošanas, kontroles, analīzes un citu vadības funkciju sintēzi, kura ir obligāta, ja vēlamies pieņemt būtiskus vadības risinājumus un efektīvi pārvaldīt uzņēmumu, lai panāktu paredzētos mērķus. Ikvienā uzņēmumā ir noteikta sistēma, uz kuru balstoties, tiek pieņemti lēmumi un visbeidzot, tiek vai netiek sasniegti paredzētie mērķi. Kontrolingu var raksturot kā tādas sistēmas darbības tehnoloģiju vai koncepciju.
• darbības plānošana un rādītāju mērķa vērtību noteikšana
Par kontrolingu kā vadības tehnoloģiju iespējams runāt tikai tad, ja visi šie procesi uzņēmumā ir integrēti un formalizēti, kā arī reāli darbojas.3. Kontrolinga rašanās cēloņi.
1. Uzņēmējdarbības makrovides nestabilitātes pastiprināšanās izvirza uzņēmuma vadībai jaunas prasības:
• pagājības procesu rezultātu kontroles vietā nāk nākotnes procesu kontrole
• uzņēmuma nepieciešamā reaģēšanas ātruma palielināšanas uz ārvides procesiem, lokanības, elastības palielināšanās
3. Informācijas plūdi vienlaicīgi ar visnozīmīgākās informācijas deficītu rada vajadzību pārveidot līdzšinējo uzņēmuma informācijas sistēmu
4. Kultūru tuvināšanās un mijiedarbība rosina dažādu zinātņu sintēzi un integrāciju.4. Kontrolings, kontrole un vadības grāmatvedība.
Kontrolings tā ir uz uzņēmuma nākotni un paredzēto mērķu sasniegšanu orientēta sistēma. Taču gan tad, ja grib noteikt skaidrus un pareizus uzņēmuma darbības mērķus, gan analizēt un vērtēt jau sasniegtos rezultātus, kā arī pieņemt atbilstošus vadības risinājumus, bez šaubām nepieciešama precīza, izsmeļoša un savlaicīga informācija. Tikai metodiski reģistrējot, uzkrājot un apstrādājot datus par uzņēmumā notiekošajiem saimnieciskajiem procesiem, ir iespējams saņemt kvalitatīvu un noderīgu informāciju, kas ļauj pieņemt vadības risinājumus. Tam arī kalpo vadības grāmatvedība. Vadības grāmatvedība ir orientēta uz pagātni, uz jau notikušo faktu reģistrēšanu. Kontrolinga speciālistam šī informācija vispirms ir nepieciešama kontrolei un analīzei: lai noteiktu, vai faktiskie rezultāti atbilst paredzētajiem mērķiem un lai konstatētu iemeslus, kādēļ ir notikušas novirzes, bet iegūtie rezultāti ir pamats atbilstošu vadības risinājumu pieņemšanai un turpmāko darbību plānošanai. Tāpēc vadības grāmatvedību vajadzētu traktēt kā neatņemamu kontrolinga daļu un informācijas pamatu, kas ir obligāts nosacījums kontrolinga sistēmas efektīvai funkcionēšanai uzņēmumā.