Zaļā izglītība – jaunās latviešu paaudzes fundaments



Kā izglītības sistēma var palīdzēt veidot laimīgu.
Kā un kāpēc manī radās šī ideja.
Pāris pēdējie vārdi.
Esmu dzimusi un augusi Latvijā, šeit man ir ģimene un mājas, un, kaut arī nākotnē esmu nolēmusi daudz ceļot, palikt domāju tieši šeit, un tas arī ir iemesls, kādēļ man Latvija un norises tajā ir ļoti aktuālas, jo no tām, gribot negribot, ietekmējos. Domāju, ka būtiskākais, kam, runājot par Latviju, ir vērts pievērt uzmanību, ir latviešu tautas laimes rādītāji – pēc pētījumu datiem vidējais laimes līmenis Latvijā ir ļoti zems, tikai 5,54 balles no 10! Šis jautājums, domājams, ir sāpīgs, jo cilvēki veido tautu, tauta – valsti un mēs cits no cita ietekmējamies, arī es, protams. Un, ja valstī risinās kādas problēmas, būtībā ikviens indivīds par to ir atbildīgs (Bet ne vainīgs. Latviešiem par daudz ir ierasts vainot.) Tas manī izraisīja ilgas pārdomas ar sevi – ko darīt, lai iespējami efektīvāk un sekmīgāk visu verstu par labu? Un ideja radās. Tā balstās uz spriedumiem, ka 1) nepieciešamības gadījumā kaut ko risināt vai uzlabot, pirmkārt, ir jāvēršas pie tautas vai vismaz nozīmīgas tās daļas, 2) cilvēki cits citu pastāvīgi ietekmē: vecāki bērnus, tauta – tautiešus un valstsvīrus, draugi – draugus, un mēs šīs zināšanas un paradumus nododam mantojumā nākamajām paaudzēm neatkarīgi no to kvalitātes un pareizības, 3) visnozīmīgākais cilvēka attīstības periods ir 0 līdz 7 gadi, un ļoti nozīmīgi ir arī pusaudža gadi, veidojoties personībai, 4) paši esam savas laimes kalēji, bet daudzi to vēl nezina, 5) visvieglāk veidojami ir jauni cilvēki, īpaši bērni, un, ņemot vērā, ka viņi radīs mūsu nākotni, tajos ir būtisks pamats ieguldīt, 6) tikai dzīvojot saskaņā ar dabu, cilvēks sevi saglabās nākotnei, un zaļa dzīvošana ir vienīgais ilgtspējīgais risinājums, un 7) kā minējis Rainis, „Pastāvēs, kas pārvērtīsies.”
Pati ideja. Mans risinājums sabiedrības attīstībai ir šāds: pilnīgi jauna veida mācību iestāžu zaļi domājošu diennakts bērnudārzu un internātskolu izveide Latvijā ar mācību veidu, kas krasi atšķiras no mums ierastā. Šīs mācību iestādes vismaz sākotnēji sastādītu tikai pāris procentus no kopējā mācību iestāžu skaita, jo tas tomēr būtu jauninājums. Šajās skolās (un bērnudārzos) tāpēc ietu bērni, kam to ir izlēmuši vecāki (ieinteresēto vajadzētu būt daudz), un sākotnēji tas, protams, viss tiktu pastiprināti pētīts un vērots, jo, kā jau jauninājums, tas būtu arī eksperiments, kura ideja vēl nav paspējusi iesakņoties, tādējādi izraisot diskusijas sabiedrībā un kļūstot jo īpaši aprūpējama.
Valsts + Z/s. Pašas mācību iestādes atradīsies prom no pilsētām, pie dabas, klusumā un mierā. Ļoti īpaša, tikai šīm skolām raksturīga iezīme ir tāda, ka tās būs saistītas ar bioloģiskajām zemnieku saimniecībām (tajā atspoguļosies efektīva sadarbība valsts : Z/s). Šajās saimniecībās atradīsies milzīgs lauks ar dārzeņu kultūrām, augļu kokiem, iespējams, tiks audzēta arī labība, precīzāk, tur tiks izaudzēts viss, kas nepieciešams skolām, lai bērni un personāls varētu paēst un labi iztikt un tiktu gandrīz pilnībā apgādāts ar savām pašu veltēm. Šajās saimniecībās būs arī kūtis ar ne bīstamiem, neliela izmēra lopiņiem: kazām, kas dos ļoti veselīgus, nealerģiskus piena produktus, vistām (olas), kaķiem, suņiem u.tml.