Ziemassvētki ziemassvētki


Mūsdienās Ziemassvētki un laiks ap šiem svētkiem ir kļuvuši ļoti komercionāli. Cilvēki dāvanās ir gatavi tērēt ļoti daudz naudas, un šo situāciju izmanto ne tikai veikali, bet arī bankas un dažādas kredītiestādes. Cilvēki dāvanu iegādei nereti izvēlas ņemt dažādus aizdevumus – banku piedāvājums šajā ziņā ir ļoti plašs, sākot ar vienkāršākajiem līzinga un kredīta piedāvājumiem, iegādājoties sadzīves tehniku, un beidzot ar patēriņa kredītiem, speciāli dāvanu iegādei. Līdz ar to, naudas daudzums apritē strauji palielinās, kas nozīmē, ka arī vairāk naudas tiek tērēts. Ikviens no mums ir pieredzējis garās rindas lielveikalos pirmssvētku dienās. Šādos gadījumos pie kasēm pavadītais laiks nereti ir ilgāks, nekā tas laiks, kas pavadīts staigājot un meklējot nepieciešamās preces. Diagrammā 1.1 ir parādīta SKD veiktā aptaujas rezultāti par to, cik lielu naudas summu iedzīvotāji ir gatavi tērēt dāvanu iegādei. Diagrammā 1.2 ir parādīts mazumtirdzniecības apjoms salīdzinot novembra un decembra mēnešus pēdējos 4 gados.
Un šajā nebeidzamajā iepirkšanās drudzī var izdalīt atsevišķas preces, kuru cena Ziemassvētku laikā ir kļuvusi neelastīga, salīdzinot ar pārējo gadu. Viena no šīm precēm ir mandarīni. Tā nu ir iesakņojies, ka mandarīni ir Ziemassvētku augļi, un bez tiem Ziemassvētki nav iedomājami.
Kad Ziemassvētku un Jaunā gada iepirkšanās drudzis ir pierimis, janvārī ir novērojama cenu deflācija.