SABIEDRĪBA AR IEROBEŽOTU ATBILDĪBU
Aiva Āboliņa-Ābola
Kopsavilkums
Uzņēmuma apraksts
Preču raksturojums
Tirgus analīze
Mārketinga stratēģija
Uzņēmuma funkcionēšana
Uzņēmuma vadība un nodarbinātās personas
Finansu informācija
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Sapnis” dibināta 2007. gada 1.janvārī Ērgļos. SIA “Sapnis” pamatdarbības veids ir apģērbu un apavu tirdzniecība.
Uzņēmuma mērķis ir piedāvāt pircējiem tādu apģērbu un apavu sortimentu, kas apmierinātu viņu vēlmes un prasības, no šīs darbības gūstot peļņu.
SIA “Sapnis” nepieciešamie naudas līdzekļi ir 4 500 Ls. Šī summa tiks nodrošināta no personīgajiem līdzekļiem – 2 500 Ls, bezprocentu aizņēmumu no vecākiem 1 000 Ls uz 5 gadiem, kā arī ņemot bankā kredītu 1 000 Ls. Līdzekļi pamatā tiks izlietoti veikala telpu iekārtošanai un preču iegādei.
Ērgļos pieprasījums pēc kvalitatīviem apģērbiem un apaviem ir salīdzinoši liels. Iedzīvotājus nepamierina tirgū pārdoto apģērbu un apavu zemā kvalitāte un milzīgā vienveidība, tas ir, masu produkcija, kā arī mazais sortiments. Iedzīvotāji vēlas iegādāties kvalitatīvu preci par pieņemamu, vidēju cenu, un šīs prasības centīsies apmierināts jaunais apģērbu un apavu veikals “Sapnis”, kurš piedāvās preces atbilstoši šīm prasībām – dažādām vecumu grupām (bērniem, jauniešiem un pieaugušiem cilvēkiem – gan vīriešiem, gan sievietēm) kvalitatīvi un daudzveidīgi, salīdzinoši mazākās tirāžās ražoti apģērbi un apavi par vidusmēra cenu. Veikalā varēs iegādāties arī tādas preces, kā somas, zeķes, zeķubikses, veļu, lietussargus, lakatus, naudas makus, apavu smēres u.c.
Konkurence šajā jomā nav liela. Pilsētā darbojas apģērbu un apavu veikals, “Ceļotājs”, pēc kura piedāvātajiem preču cenas ir salīdzinoši augstas, apaviem pieprasījums ir zems, jo to sortiments pircējiem nav apmierinošs, veikals “Mālkrogs”, kura piedāvāto apģērbu un apavu kvalitāte un aktualitāte ir zema, kā arī pašvaldības tirgus, kurš piedāvā jau minēto masu produkciju.
SIA “Sapnis” piesaistīs klientus galvenokārt ar preču daudzveidību, labo kvalitāti, aktualitāti (moderni apģērbi un apavi) un pieņemamām cenām (atbilstoši vidusslāņa iedzīvotāju pirktspējai). Kā priekšrocību vēl var minēt uzņēmuma izdevīgo atrašanās vietu – pašā pilsētas centrā netālu no autoostas un dzelzceļa stacijas.
SIA “Sapnis” daļu peļņas atvēlēs reklāmai (3 – 5 %). Veikals tiks reklamēts gan vietējos laikrakstos, gan radio, kā arī citos veidos – interesanti noformējot veikala skatlogu, piedaloties un atbalstot pilsētā rīkotos pasākumus, rīkojot apģērbu skates utt.
Potenciālie pircēji pamatā būs Ērgļu iedzīvotāji, kas nosacīti tiks dalīti 3 grupās, galvenokārt ņemot vērā vecumu – bērni, jaunieši un pieaugušie. Ērgļi ir ekonomiski attīstīts pagasts, tajā iedzīvotāju skaits pārsniedz 3 tūkstošus, darbojas vairākas izglītības iestādes utt., līdz ar to bezdarba līmenis ir zems, vidējās algas kopumā pārsniedz valstī noteikto minimālo algu 120Ls un iedzīvotāju pirktspēja ir salīdzinoši augsta. Plānots piesaistīt klientus arī no citiem rajoniem un pilsētām, piemēram, no Jēkabpils, Cēsīm, Pļaviņām u.c. Svarīgs faktors ir tas, ka apģērbi un apavi ir pirmās nepieciešamības preces, pēc kurām pieprasījums būs vienmēr.
SIA “Sapnis” saimnieciskās darbības rezultāts ir peļņa. Pirmajā uzņēmuma darbības gadā vidēji plānots nopelnīt 6 000 Ls. Mēnesī tas veido 500 Ls lielu peļņu. Uzņēmumam augot, attīstoties un paplašinoties peļņu plānots palielināt. Otrajā uzņēmuma darbības gadā plānotā peļņa ir 8 000 Ls, kuru plānots iegūt galvenokārt paplašinot tirgu un piesaistot lielāku pircēju loku. Turpmākajos gados tiek plānots vēl lielāks peļņas pieaugums, jo uzņēmuma veiksmīgas darbības rezultātā tiks atvērta viena vai vairākas uzņēmuma filiāles – tāda paša tipa veikali blakus rajonos.
Uzņēmuma juridiskais statuss
Uzņēmums “Sapnis” ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību. Šāda veida sabiedrība tika dibināta, jo SIA formā ir viskonkrētāk nodalīts uzņēmuma īpašums un īpašnieka kapitāls. Katrs dibinātājs atbild ar to daļu, kuru ir ieguldījis uzņēmumā. Attiecīgi ieguldījumam tiek sadalītas īpašumdaļas. Tā kā dibinātāji ir vairāki (divi), šāda uzņēmējdarbības forma šķita vispiemērotākā. Nozīmīgs ir arī fakts, ka SIA atbildība ir ierobežota.
SIA “Sapnis” reģistrēta 2007. gada 1.janvārī . Reģistrācijas Nr.1706335XX.
SIA “Sapnis” juridiskā adrese:
Rīgas iela 15, Ērgļi, LV – 4840
Tālr. 67792XX
SIA “Sapnis” norēķinu konts atrodas Hansabankas Madonas filiālē, konta Nr.0030-4802XX-0XX
SIA “Sapnis” kapitāls un īpašumdaļas:
SIA “Sapnis” pamatkapitāls 2007. gada 1.janvārī ir 2 500 Ls (divi tūkstoši pieci simti latu), kas dalās 250 daļās, katras daļas vērtība ir 100 Ls (simts latu). Daļu īpašnieki ir divas fiziskas personas.
1.Aiva Āboliņa-Ābola – per.kods 1706xx – 117xx, pases Nr. LF 05496xx, izdota 13.02.19xx. Madonas pasu daļā. Pieder 200 daļas (80%) – 2 000 Ls.
2.Nauris Āboliņš- Ābols – pers.kods 2408xx – 117xx, pases Nr. LF 06496xx, izdota 01.03.19xx. Madonas pasu daļā. Pieder 50 daļas (20%) – 500 Ls.
Tiek ņemts aizņēmums no bankas 1 000 Ls apmērā un bezprocentu aizņēmums no vecākiem 1 000 Ls.
Kopā 4 500 Ls nepieciešamie līdzekļi (dibinātāju ieguldījumi un aizņēmumi).
Aiva Āboliņa -Ābola iegulda sabiedrībā šādas vērtības:
o2 000 Ls skaidrā naudā
Nauris Āboliņš- Ābols iegulda sabiedrībā šādas vērtības:
o500Ls skaidrā naudā
1.Uzņēmuma piedāvāto preču raksturojums
SIA “Sapnis” piedāvātās pamata preces būs apģērbi un apavi dažāda vecuma grupu iedzīvotājiem. Tās tiks orientētas uz šādām iedzīvotāju grupām – bērniem ( no 1 – 10 gadu vecumam), pusaudžiem un jauniešiem (10 – 20 gadi) un pieaugušajiem (virs 20 gadiem). Pusaudžiem un jauniešiem piedāvātie apģērbi un apavi tiks īpaši izmeklēti – interesanti, netradicionāli un moderni, tādi, kas spētu piesaistīt šīs grupas pārstāvju uzmanību. Savukārt, apģērbi un apavi pieaugušajiem pārsvarā pārstāvēs klasisko stilu, pēc kura pilsētā ir vislielākais pieprasījums. Būs arī atsevišķi apģērbi un apavi sportiskā stila cienītājiem. Bērnu preču izvēlē pamatnosacījums – ērtums, kvalitāte un dabisks materiāls, pēc iespējas mazāk sintētisku audumu.
Papildus apģērbiem un apaviem tiks piedāvātas šādas preces – somas (mugursomas, rokas somiņas, iepirkumu somas), zeķes un zeķubikses, veļa, lietussargi, naudas maki, lakati un lakatiņi, apavu smēres u.c.
Preču izvēles pamatnosacījumi – augsta kvalitāte, plašs sortiments un vidējas cenas.
2.Preču sortiments
Sieviešu apģērbi
oBikses (garas un pusgaras, lietišķa un sportiska stila, džinsi, taisniem un paplatinātiem galiem u.c.)
oŽaketes (garās un īsās)
oSvārki (īsi, pusgari, gari)
oKostīmi (bikses + žakete un svārki + žakete)
oBlūzes (lietišķā un brīvā stila)
oKleitas (vakarkleitas, kokteiļkleitiņas, brīvā stila kleitas – ikdienai)
oKrekliņi, maiciņas (visdažādākā veida)
oDžemperi, jakas (īsi un gari, dažāda biezuma)
oVirsjakas (atbilstoši sezonai – plānākas un biezākas)
oMēteļi (pusmēteļi un garie mēteļi)
oNaktstērpi (pidžammas, naktskrekli, halāti)
Vīriešu apģērbi
oBikses (lietišķā stila – uzvalka auduma, sportiskā stila, džinsi)
oŽaketes
oUzvalki
oKrekli, džemperi, jakas
oVirsjakas un mētēļi
oHalāti
Bērnu apģērbi
oVisdažādākā sortimenta – krekliņi, bikses, džemperi, jakas, virsjakas, šalles, cimdi, cepures, brunči, kleitiņas u.c.
Citas preces (somas, zeķes, zeķubikses, lietussargi, cepures, lakati u.c.)
3.Vajadzības, kuru apmierināšanai tiek piedāvātas preces
Jebkurā mūsdienu sabiedrībā ir vajadzība pēc apģērba un apaviem. Šodien tās tiek uzskatītas par pirmās nepieciešamības precēm, turklāt strauji augušas ir iedzīvotāju prasības pēc kvalitātes par saprātīgu cenu, bieži pircēji ievēro principu :”Skopais maksā dubultīgi!”, kurš norāda uz to, ka labāk nopirkt mazliet dārgāku, bet kvalitatīvāku preci, nekā lētu un nekvalitatīvu. Lētu un nekvalitatīvu preču iegāde ir nesaprātīga un kopumā izmaksā dārgāk.
Vajadzība, kuru apmierināšanai tiek piedāvātas šīs preces ir vēlme un nepieciešamība ērti, kvalitatīvi un moderni apģērbties par pieņemamu cenu.
4.Faktori, kas ietekmē veikala preču piedāvājumu
oSezona, klimats un laika apstākļi
oKlientu vēlmes, gaume
oModes tendences, stils
oMakroekonomiskā vide valstī (piem., augsts bezdarba līmenis un vidējo ienākumu samazināšanās liks uzņēmumam meklēt iespējas piedāvāt preces par zemāku cenu)
oKonkurentu piedāvātās preces
oPiegādātāji (to piedāvāto preču klāsts, izvēles iespējas)
5.Preces dzīves cikls
1. zīm. Preces dzīves cikls
1.Nav pilnībā apzināts tirgus, līdz ar to pieaug pircēju skaits
2.Pārdotais apjoms palielinās
3.Klienti nāk atkārtoti
4.Pieaug peļņa
5.Tirgū ienāk jauni konkurenti
Galvenie uzdevumi:
oIekarot jaunus tirgus segmentus – paplašināt sortimentu
oUzlabot reklāmu (informējošā)
Produkcijas nosaukumsKādas pircēja vajadzības apmierinaIesaiņojuma īpašībasDizaina priekšrocībasPārdošanas laiksKalpošanas ilgumsUzglabāšanas nosacījumiServissPiedāvātais apjoms
Bikses
Žaketes
Svārki
Kostīmi
Blūzes
Kleitas
Krekliņi
Džemperi
Virsjakas
Mēteļi
Naktstērpi
Halāti
Šalles
Cimdi
Cepures
Lakati
somas
Zeķes
Zeķubikses
Lietussargi
1. Tirgus vispārējs raksturojums
Veikala apmeklētāji un preču pircēji būs galvenokārt Ērgļu iedzīvotāji – dažādu sociālo slāņu (pamatā vidēji turīgi iedz.) , vecuma grupu un profesiju pārstāvji.
Laika gaitā plānots piesaistīt klientus no Madonas rajona pagastiem, kā arī no blakus esošajiem rajoniem – Cēsīm, Jēkabpils u.c.
2.Klienti
Potenciālie pircēji – Ērgļu iedzīvotāji galvenokārt vecumā no 16 – 60 gadiem.
Piedāvāto preču priekšrocības, kas piesaistīs pircējus – kvalitāte, plašs sortiments, modernas, mūsdienīgas preces, salīdzinoši mazas tirāžas, vidusmēra iedzīvotājam pieņemama cena.
Kopumā visa gada laikā īpašas pieprasījuma maiņas pa sezonām nav plānotas, jo apģērbs un apavi ir vajadzīgi vienmēr – neatkarīgi no sezonas, gadalaika. Lai arī pieprasīto preču daudzums atkarībā no sezonas strauji nemainās, tomēr ir ļoti svarīgi laicīgi reaģēt uz gadalaika maiņu, jo jāmaina piedāvāto preču sortiments – vasarā attiecīgi vasaras apģērbi un apavi, ziemā – ziemas utt. Būtiski ir mainīt sezonai atbilstošās preces laicīgi, tajā brīdī, kas pircēji sāk interesēties par jaunās sezonas precēm un apsvērt to iegādi.
Lēmumu pirkt veikala piedāvāto preci galvenokārt pieņem pats patērētājs – tā persona, kas attiecīgo preci lietos pēc iegādes, bet tas neattiecas uz bērniem un jauniešiem – to patērētāju segmentu, kuriem nav pastāvīgu ienākumu, viņu vietā lēmumu par preču iegādi vairumā gadījumu pieņems vecāki (īpaši bērniem no 1 – 10 gadiem), līdz ar to tas jānovērtē un, piedāvājot preces šai tirgus daļai, jāņem vērā pieaugušo gaume.
Pēc aptaujas datiem un prognozēm tipiskais pirkums un visvairāk pieprasītās preces būs apavi, virsjakas, bikses un lietišķie sieviešu kostīmi.
Starp visām klientu prasībām noteicošā ir prasība pēc kvalitātes par saprātīgu cenu. Šo prasību uzņēmums savā darbībā ņems vērā kā pirmo un svarīgāko.
Klientu lēmumu pieņemšanu noteikti ir iespējams ietekmēt un turklāt lielā mērā, jo apģērbu un apavu iegāde lielai iedzīvotāju daļai ir ne tikai pirmās nepieciešamības vajadzību apmierināšana, bet gan sava veida izprieca un atpūta. Daudziem neizsakāmu prieku sagādā jaunu apģērbu pielaikošana un iegāde, svarīga ir vēlme sagādāt sev prieku. Neapšaubāmi tas vairumā attiecas uz sievietēm. Attiecīgi šo tirgus segmenta daļu ir viegli ietekmēt un rosināt preču iegādei. Jāizmanto laba reklāma, pirmkārt, pārdevēju neuzbāzīga laipnība un padomi. Liela nozīme ir apkalpojošā personāla izvēlei.
3.Tirgus rādītāji
a.Makroekonomiskie
Sociālā un kultūrvide
Sākot ar 90–tajiem gadiem Latvijā ir vērojama iedzīvotāju skaita samazināšanās, kas samazina gan potenciālo pircēju skaitu, gan darbaspēka tirgu. Pēc CSP datiem Latvijā vērojama tendence palielināties pilsētā dzīvojošo cilvēku skaitam (šobrīd apmēram 69% no visiem Latvijas iedzīvotājiem).
Tā kā SIA “Sapnis” preces tiks realizētas pilsētās, tad šī tendence palielinās pieprasījumu.
Liela nozīme ir vecuma struktūrai, jo SIA “Sapnis” piedāvāto preču pircēji ir galvenokārt darbaspējīga vecuma iedzīvotāji, kas veido 60% no visiem Latvijas iedzīvotājiem.
Svarīga ir arī kultūrvide, caur kuru izpaužas iedzīvotāju dzīvesveids, tradīcijas un gaume, kas vistiešāk ietekmē preču pieprasījumu.
Tiesiskā vide
Uzņēmuma darbību zināmā mērā ietekmēs jaunā komerclikuma pieņemšana, jo tas var ietekmēt piegādātāju, kā arī pircēju darbību un ekonomisko stāvokli, tas varētu izpausties kā nespēja pārstrukturēt savu uzņēmumu attiecīgi komerclikuma prasībām, kas sliktākajā gadījumā novestu atsevišķus partneruzņēmumus līdz bankrotam.
Nodokļu lielums arī ietekmē SIA “Sapnis” darbību, jo, piem., uzņēmuma ienākuma nodokļa lielais apjoms priekš mazā uzņēmuma ir ekonomiski kavējošs. SIA “Sapnis” valstij maksā uzņēmuma ienākuma, PVN un sociālo nodokli.
Tehnoloģiskā vide
Katrs jaunatklājums tehnoloģiju jomā var būtiski ietekmēt piedāvāto preču sortimentu un cenas, piemēram, jaunu audumu ieviešana tirgū, jaunas audumu un apavu apstrādes tehnoloģijas, šūšanas tehnoloģijas u.c.
Ekonomiskā vide
1.Bezdarba līmenis – pēc CSP datiem bezdarba līmenim ir tendence samazināties, kā rezultātā pieaug to iedzīvotāju skaits, kas nodrošināti ar pastāvīgiem ienākumiem, līdz ar to palielinās potenciālo klientu skaits.
2.Ienākumu līmenis – SIA “Sapnis” produkcija ir orientēta uz iedzīvotājiem ar vidējiem ienākumiem (120 – 300Ls), kas veido 70% no visiem iedzīvotājiem.
3.Inflācija – pēdējos gados Latvijā inflācijai ir tendence samazināties. 2000. gadā inflācija bija 1,8, līdz ar to liela cenu līmeņa paaugstināšanās nav vērojama un pieprasījuma svārstības neizraisīs.
4.Kredītu procenti – SIA “Sapnis” izmanto bankas kredītu 1 000 Ls apmērā un tas galvenokārt tiks izlietots veikala aprīkošanai un preču iegādei. Tā kā kredīta summa nav liela un termiņš pietiekoši ilgs (5 gadi), tad naudas atdošana, kas vienmērīgi sadalīta pa mēnešiem, lielas grūtības nesagādās.
Darbinieki – veiksmīga vadības struktūra un sadarbība ar padotajiem veicinās uzņēmuma darbību. Svarīgi ir noteikt katra darbinieka pienākumus, lai nerastos lieki konflikti un pārpratumi.
Ja uzņēmums vēlas pilnveidoties, katram darbiniekam jābūt iesaistītam, darbinieku potenciāls jācenšas izmantot maksimāli, bet, protams, ievērojot nepieciešamās atpūtas normas un citas prasības. Darbinieku prasme un kompetence ir ļoti būtiska, tāpēc iespēju robežās uzņēmumam tā jācenšas paaugstināt.
Piegādātāji – uzņēmuma vadībai vērīgi jāseko līdzi preču piegādei, jāskatās, lai nenotiktu kādi pārpratumi, negodīgas rīcības u.c. lietas, kas ietekmē preču kvalitāti, sortimentu. Apģērbu un apavu industrijā vēlams piegādātājus ik pa laikam mainīt, lai mainītos preču sortiments, protams, respektējot pircēju vēlmes.
Konkurenti – SIA “Sapnis” darbojas pilnīgas konkurences tirgū, kur notiek pietiekoši liela cīņa par tirgus daļu un klientiem. Konkurence nosaka gan cenu, gan klientu skaitu, tāpēc nozīmīga vieta ir mārketinga politikai un preču diferenciācijai.
Kontaktauditorijas – tās galvenokārt ir bankas – finanšu līdzekļi, masu informācijas līdzekļi, valsts un pašvaldības iestādes – kvalitātes uzraudzība. Gan uzņēmums pats, gan šīs kontaktauditorijas spēj radīt pozitīvu tēlu par uzņēmumu.
4.Konkurence
Uzņēmuma konkurenti ir apģērbu un apavu veikals “Ceļotājs”, apģērbu un “Mālkrogs”, kā arī vietējais pašvaldības tirgus.
Zināmā mērā jāņem vērā arī konkurējošie uzņēmumi kaimiņrajonos, kā arī Rīgā, jo daļa iedzīvotāju šad tad mēdz iepirkties ārpus Ērgļiem, bet kavējošs faktors ir attālums.
Konkurentu vērtējums“
Nr.Produkcijas veidsKonkurenta nosaukumsAtrašanās vietaKonkurenta raksturojums
1.Apģērbi un apaviCeļotājscentrā,pasta tuvumāmazas telpas, šaurs sortiments
2.Apģērbi un apaviMālkrogicentrāplašas telpas, šaurs sortiments
3.Apģērbi un apaviPašvaldības tirgusnetālu no centra, pasta un skolas tuvumātelpu nav, ir teritorija
Kopumā konkurējošo uzņēmumu galvenais tirgus ir pilsētas iedzīvotāji. Veikals “Ceļotājs” vairāk ir vērsts uz turīgāku iedzīvotāju slāni, virs vidējā slāņa, kurš Ērgļos ir ļoti neliels. Turklāt pašvaldības tirgū tirgotāju piedāvātās preces vairāk piemērotas iedzīvotājiem ar ienākumiem zem vidējā līmeņa, kādu Ērgļos arī ir salīdzinoši maz.
Konkurentu priekšrocības un trūkumi (5 ballu skalā)
Konkurētspējas faktori“Ceļotājs”“Mālkrogs”Pašvaldības tirgus
Kvalitāte541
Sortiments534
Cena254
Apkalpojošais personāls451
Klientu daudzums353
SIA “Sapnis” stiprās puses attiecībā uz konkurenci – izdevīga atrašanās vieta, mājīgs un plašs telpu iekārtojums, augts apkalpošanas līmenis, kvalitatīvas preces par pieņemamu un vidēji augstu cenu, plašs preču sortiments, elastīga reaģēšana un sezonas maiņu un pircēju gaumes izmaiņām, modernu un aktuālu preču piedāvāšana saviem klientiem, reklāma, izstrādāta atlaižu sistēma, klientu kartes u.c.
Iespējamā konkurentu atbildes reakcija uz SIA “Sapnis” darbības uzsākšanu un nākotnes plāniem nevar būt īpaši ietekmīga, jo konkurenti ir ierobežoti savos resursos un iespējās. Iespējamā reakcija – cenu samazināšana, lielāka līdzekļu ieguldīšana reklāmā, apkalpojošā personāla maiņa.
Mārketinga stratēģija
1.Teritorija, kurā uzņēmums plāno darboties
Galvenokārt tie ir Ērgļi, Madonas rajons un citas rajona pilsētas, blakus esošie rajoni, to pilsētas un pagasti.
2.Uzņēmuma cenu politika
Cenas veidošanās problēmas uzņēmumos pastāv vienmēr. Galvenās no tām ir, kā noteikt sākotnējo cenu, kā to modificēt pēc zināma laika, kā reaģēt, ja konkurents maina preces cenu.
SIA “Sapnis” cenu politika ir atkarīga no tirgus tipa, kurā darbojas uzņēmums – tīrās konkurences tirgū, jo vairāki pārdevēji pārdod ļoti līdzīgas vai pat vienādas preces, tādēļ arī cenas ir ļoti līdzīgas.
Veiksmīgas cenu politikas īstenošanas pamatā ir nekļūdīgi noteikts uzņēmuma darbības mērķis, no kura būs atkarīga pieeja cenu veidošanā – SIA “Sapnis” mērķis ir maksimālas peļņas gūšana, saglabājot stabilas pozīcijas tirgū.
Cenu politika galvenokārt būs pamatota uz izmaksām. Svarīga būs preču pašizmaksa, piegādātāju piedāvātās cenas. Uzcenojums būs atkarīgs no preces veida un pašizmaksas, attiecīgi, piem., biksēm, uzvalkiem, žaketēm, apaviem - augstāks, zeķēm, somām, lakatiem – zemāks. Vidējais uzcenojums 35%.
Cenas atkarībā no pieprasījuma mainītas netiks. Pieaugot pieprasījumam, palielināsies pārdoto preču skaits, ienākumi, bet speciāli cena palielināta netiks.
3.Noieta veicināšanas pasākumi
Reklāma
Katrs uzņēmums atkarībā no savām iespējām izmanto dažādus reklāmdarbības veidus. Ar reklāmu parasti nodarbojas mārketinga speciālists, bet šos pienākumus SIA “Sapnis” uzņemas pildīt uzņēmuma vadība.
SIA “Sapnis” reklāmdarbības vadīšanas gaitā jāpieņem šādi lēmumi:
oJānosaka reklāmas mērķis
oJāplāno reklāmdarbības budžets
SIA “Sapnis” reklāmai veltīs vidēji 3 – 5 % no uzņēmuma peļņas, līdz ar to reklāmas izmaksas, tāpat kā citas izmaksas, būs proporcionālas ieņēmumiem.
oJāizvēlas reklamēšanas veids
Uzņēmums darbības sākumposmā galvenokārt plāno izmantot informatīvo reklāmu, jo ir ļoti būtiski iepazīstināt potenciālos klientus ar savu uzņēmumu, tā atrašanās vietu un piedāvātajām precēm, to cenām. Paredzēts veikt šādus reklāmas pasākumus:
oIevietot reklāmas vietējos laikrakstos (“Stars” un “Ērgļu ziņas”)
oIevietot reklāmu radio
oIzgatavot veikalam izkārtni, kā arī attiecīgi noformēt veikala skatlogu (skatloga noformējumu ik pa laikam mainīt, tādējādi pievēršot iedzīvotāju uzmanību)
oSagatavot reklāmbukletus un izplatīt tos tuvākajā apkārtnē
oOrganizēt apģērbu un apavu modes skates, iesaistot skolu audzēkņus
oAtbalstīt pilsētā organizētos pasākumus, kā arī vēl citi reklāmpasākumi
Noietu veicinoši pasākumi:
oNelielas dāvaniņas pircējiem, kuru pirkuma vērtība pārsniedz 40 Ls
oAtlaides noteiktām precēm svētkos
oKonkursi un izlozes, kurās piedalās pircēji (tas ir, iepirkumu čeki)
oKlientu karšu izsniegšana regulāriem pircējiem, kas ļauj turpmāk iepirkties ar nelielām atlaidēm
1.Uzņēmuma atrašanās vietas raksturojums
Uzņēmumam ir ļoti izdevīga atrašanās vieta – pašā pilsētas centrā, vietā, kur apgrozās liels cilvēku skaits, blakus atrodas valsts iestādes, autoosta, dzelzceļa stacija, lielākie pārtikas veikali, netālu izglītības iestādes un pilsētas domes ēka. Juridiskā adrese ir Rīgas iela 15, Ērgļi, LV – 4840.
Ērgļu centru bieži apmeklē arī tūristu grupas, jo te atrodas pāris vēsturiskas celtnes, muzeji. Uzņēmumā izmantojamie resursi
oElektrība – veikals nepatērē elektroenerģiju lielos apmēros, bet tas ir svarīgs uzņēmuma funkcionēšanas resurss, kas nepieciešams telpu apgaismojumam, kases aparātam un signalizācijai. Vidēji mēnesī elektrības izmaksas ir 12 Ls, gadā tas attiecīgi veido 144 Ls.
oSakaru līdzekļi – uzņēmuma rīcībā ir īpašnieces mobilais telefons maksa par kuru mēnesī vidēji ir 20 Ls, gadā 240 Ls.
3.Pamatlīdzekļi un apgrozāmie līdzekļi
Pamatlīdzekļi Apgrozāmie līdzekļi
NosaukumsVērtība latos
Kases aparāts280
Pārdevēju sertifikāti (2)24
Mazās vitrīnas (2)100
Stikla vitrīnas (2)140
Apģērbu pakaramie800
Apavu palikņi200
Apkures krāsniņa200
Paklāji un putekļu sūcējs180
Citi izdevumi76
KOPĀ2 000
1.Uzņēmuma vadības struktūra
Ņemot vērā to, ka SIA “Sapnis” ir mazs uzņēmums, tam ir lineāra vadības struktūra, kas ļauj sadalīt funkcijas un atbildību atbilstoši pienākumiem, kā arī ļauj izvairīties no pārpratumiem. Visus uzdevumus un pienākumus nosaka uzņēmuma galvenā īpašniece, kas ir arī uzņēmuma vadītāja un grāmatvede.
2.Nodarbinātās personas
Uzņēmumā bez veikala vadītājas darbosies divas pārdevējas, no kurām viena ir arī veikala līdzīpašniece (20%). Tā kā SIA “Sapnis” ir mazs uzņēmums, darbiniekiem jāuzņemas papildpienākumi. Vadītājai – grāmatvedes, šofera un preču piegādātāja pienākumi. Pārdevējām jāveic arī apkopējas pienākumi, tas ir, jāuzkopj veikala telpas.
Pārdevēju pienākumus nosaka uzņēmuma vadītāja.
3.Atalgojums
Uzņēmumā nodarbinātajām personām algu aprēķina kā mēnešalgu – noteikta darba līgumā.
Vadītājai140 Ls
Pārdevējām120 Ls
Galvenie kritēriji, kas tiek ievēroti, pieņemot darbā jaunu darbinieku:
oKompetence šajā jomā (apģērbu un apavu industrija)
oIzglītība (vēlams vidējā, vidējā speciālā)
oDarba pieredze (vēlams tirdzniecībā)
oValodas zināšanas (valsts valoda perfekti, vēlams krievu, angļu)
1.Projekta sākotnējās izmaksas
Nr.NosaukumsDaudzumsMērvienībaCena par mērvienībuSumma (Ls)
1.Kases aparāts1gab.280280
2.Sertifikāts pārdevējām2gab.1224
3.Mazā vitrīna2gab.50100
4.Stikla vitrīna2gab.70140
5.Pakaramie1komplekts800800
6.Apavu palikņi1komplekts200200
7.Apkures krāsns1gab.200200
8.Paklāji2gab.50100
9.Putekļu sūcējs1gab.8080
10.Līdzekļi preču iegādei 2 500
11.Citi izdevumi 76
12.KOPĀ 4 500
Nr.Preces nosaukumsSumma latos
1.Apavi (kopā visi)2 000
2.Bērnu apģērbi320
3.Jauniešu apģērbi500
4.Pieaugušo apģērbi:
sieviešu1000
vīriešu500
KOPĀ4 320
VienībaVērtība latosSkaitsDerīguma laiksNolietojuma summa mēnesī
Kases aparāts2801 gab.60 mēn.4,67
Mazās vitrīnas (2)1002 gab.60 mēn.1,67
Stikla vitrīnas (2)1402 gab.60 mēn.2,33
Apģērbu pakaramie8001 kompl.36 mēn.22,2
Apavu paliktņi2001 kompl.36 mēn.5,56
Apkures krāsniņa2001 gab.60 mēn.3,33
Paklāji (2)1002 gab.36 mēn.2,78
Putekļu sūcējs801 gab.36 mēn.2,22
KOPĀ190044,76
PL nosaukumsSkaitsSākuma vērtība, LsAmortizācija %Gada amortizācijas summa, LsAtlikusī vērtība, Ls
Kases aparāts12802570210
Mazās vitrīnas (2)2100202080
Stikla vitrīnas (2)21402028112
Apģērbu pakaramieKompl.8001080720
Apavu paliktņiKompl.2001020180
Apkures krāsniņa1 200 25 50 150
Paklāji (2)2 100 10 10 90
Putekļu sūcējs1 80 25 20 60
KOPĀ11 1900 298 1602
Nr.Izdevumu veidsSumma latos
1.Telpu noma (88 m2 )100
2.Elektrība12
3.Apkure37
4.Algas 260
5.Sociālais nodoklis (24,09%)62,63
6.Benzīns40
7.Sakaru līdzekļi15
8.Apsardze50
9.Reklāma15
10.Apdrošināšana20
11.PL nolietojums44,76
12.Kredīta % atmaksa 18
13.Citi izdevumi10
14.Preču iegādei2808
15.KOPĀ3492,39
2007.gads
Mēneši123456789101112Kopā
Pamatsumma 0
Procentu maksājumi1818181818181818181818198
Mēneši123456789101112Kopā
Pamatsumma83,3383,3383,3383,3383,3383,3383,3383,3383,3383,3383,3383,331000
Procentu maksājumi16.501513.501210.597.564.531.5099
6.Bilance 2007. gada beigās Ls
AktīvsPasīvs
Pamatlīdzekļi 1408 LsPamatkapitāls 2500 Ls
Preču atlikums 1320 LsAizņēmumi 2000 Ls
Nauda 3000 LsPeļņa 1228 Ls
Kopā 5728 LsKopā 5728 Ls