Franšīza: koncepcija un piemēri

9- 1 atsauksmes

Kur meklēt franšīzi.
Interneta adreses , kas varētu noderēt meklējot franšīzi.
FranšĪzes , kĀ specifiskas uzŅĒmĒjdarbĪbas veikšanas formas , pirmsĀkumi un vĒsturiskĀ attĪstĪba.

Starptautiskais privāttiesību unifikācijas institūts (UNIDROIT) 2002. gada septembrī ir izstrādājis franšīzes līgumam piemērojamos noteikumus (Model Franchise Disclosure Law), kurus piedāvā iekļaut katras valsts normatīvajos aktos. Šie noteikumi piedāvā šādu franšīzes definīciju:

"Franšīze nozīmē vienai pusei (franšīzes devējam) piederošās tiesības nodošanu ar pilnvaru otrai pusei (franšīzes ņēmējam) apmaiņā pret tiešu vai netiešu finansiālu atlīdzību; iesaistīties komercdarbībā, pārdodot preces vai sniedzot pakalpojumus uz sava rēķina, bet franšīzes devēja izveidotās komercdarbības sistēmas vārdā, kas sevī iekļauj know how, palīdzību, priekšrakstus franšīzes komercdarbības vadībai, pastāvīgu franšīzes devēja uzraudzību un atļauju izmantot franšīzes devēja firmas zīmes, firmas vārdu un logo."

Britu franšīzes asociācija (British Franchise Association) piedāvā šādu franšīzes definīciju:

"Franšīze ir licences līgums, ar kuru viena puse (franšīzes devējs) otrai pusei (franšīzes ņēmējam):

a) atļauj veikt noteikta veida komercdarbību (franšīzes līguma priekšmets), izmantojot franšīzes devēja vārdu;

b) atļauj franšīzes devējam īstenot regulāru kontroli pār to, kā franšīzes ņēmējs veic komercdarbību;

c) uzliek franšīzes devējam par pienākumu nodrošināt franšīzes ņēmēju ar palīdzību komercdarbības veikšanai (darbinieku apmācību, tirdzniecības veicināšanu, menedžmentu u.c.);

d) uzliek franšīzes ņēmējam par pienākumu periodiski un pastāvīgi maksāt noteiktu maksu par franšīzes izmantošanu, bet, kas nenodibina līgumiskas attiecības viena uzņēmuma, to filiāļu, pārstāvniecību vai fiziskas personas un viņam pašam piederoša uzņēmuma starpā."

Amerikas Savienoto Valstu Starptautiskā franšīzes asociācija (International Franchise Association) ir pieņēmusi līdzīgu, tomēr atšķirīgu definīciju no Britu franšīzes asociācijas:

"Franšīze ir līgumiskas attiecības starp franšīzes devēju un franšīzes ņēmēju, kur franšīzes devējs piedāvā un apņemas saglabāt pastāvīgu interesi par franšīzes ņēmēja darbību tādās jomās kā know how, apmācība, kur franšīzes ņēmējs izmanto franšīzes devēja pazīstamo vārdu, iekārtojumu un metožu kopumu un kura īstenošanā franšīzes ņēmējs veic būtisku ieguldījumu."

Starptautiskās franšīzes asociācijas definīcija papildina iepriekšējo ar franšīzes ņēmēja ieguldīšanas (investēšanas) pienākumu.

Eiropas franšīzes federācija (European Franchise Federation), kas apvieno vairāku Eiropas valstu nacionālās franšīzes asociācijas, ir pieņēmusi Ētikas kodeksu, kuru ar dažām izmaiņām ir atzinušas visas nacionālās asociācijas. Minētais ētikas kodekss piedāvā šādu definīciju:

"Franšīze ir preču, pakalpojumu vai tehnoloģiju mārketinga sistēma, kura balstās uz pastāvīgu juridiski un finansiāli atšķirīgu uzņēmumu franšīzes devēja un franšīzes ņēmēja sadarbību. Franšīzes devējs nodrošina franšīzes ņēmēju ar tiesībām un uzliek par pienākumu veikt uzņēmējdarbību saskaņā ar franšīzes devēja koncepciju. Šīs tiesības ļauj franšīzes ņēmējam apmaiņā pret tiešu vai netiešu finansiālu atlīdzību lietot franšīzes devēja tirdzniecības vārdu, tirdzniecības zīmi, know how, biznesa un tehnisko metožu kopumu un citas industriālas vai intelektuālas tiesības, kuras tiek nodrošinātas ar nepārtrauktu komerciālu un tehnisku palīdzību līgumā noteiktajā termiņā."

Savukārt Baltijas franšīzes asociācija sniedz sekojošu skaidrojumu: „Franšīze ir biznesa organizēšanas veids, kurā kompānija – franšīzes devēja (franshiser) – nodod neatkarīgam cilvēkam vai kompānijai – franšīzes ņēmējam (franchisee) tiesības pārdot franšīzes devēja produktu vai pakalpojumus. Franšīzes ņēmējs uzņemas pārdot šo produktu vai pakalpojumus saskaņā ar iepriekš atrunātiem biznesa noteikumiem, kurus nosaka franšīzes devējs. Apmaiņai pret visu šo noteikumu ievērošanu franšīzes ņēmējs saņem atļauju izmantot savā darbā franšīzes devēja kompānijas nosaukumu, tās ilggadējo reputāciju, produktus, pakalpojumus, mārketinga tehnoloģiju un atbalsta mehānismus. Tātad franšīze ir vienošanās starp franšīzes devēju labi attīstītu uzņēmumu, kas strādā ar pazīstamu tirdzniecības zīmi un franšīzes ņēmēju neatkarīgu uzņēmumu (SIA vai I/K), kas sāk strādāt ar franšīzes devēja preču zīmi, ievērojot tā koncepciju un prasības. Franšīzes pakete (biznesa sistēma, ko franšīzes devējs nodevis franšīzes ņēmējam) ļauj uzņēmējam sekmīgi kārtot savas biznesa lietas, gūstot panākumus pat bez iepriekšējas pieredzes, zināšanām vai izglītības attiecīgajā sfērā .”

  • Microsoft Word 20 KB
  • Latviešu
  • 14 lapas (3781 vārdi)
  • Universitāte
  • Franšīza: koncepcija un piemēri
    9 - 1 balsojums(-i)
Skatīt pilnu darbu
Franšīza: koncepcija un piemēri. (Janvāris 3, 2008). https://gudrinieks.lv/fransiza-koncepcija-un-piemeri/ Pārskatīts 10:01, Maijs 23 2025
DARBA DATI
14 lapas (3781 vārdi)
Valoda: Latviešu
Microsoft Word 20 KB
Līmenis: Universitāte
Skatīt pilnu darbu
ATSAUKSMES
EvelinaStudente2024 11 04
Lieliska vietne ar daudz noderīgas informācijas mācībām. Paldies, ka esat! Veiksmi jums! Iesaku!
AliseStudente2024 01 23
Mājaslapa ir ļoti nepieciešama un noderīga. Tā palīdz gan skolotājiem, gan skolēniem, gan studentiem, piedāvājot daudz vērtīgas informācijas mācībām.
MartaSkolotāja2021 08 17
Ļoti priecājos, ka ir tāda mājaslapa, kas palīdz strādājot pirmsskolas skolotājai, sniedzot daudz dažādas informācijas un idejas svētku rīkošanai bērnudārzā.
×