Kreiļu fiziskās un psihiskās īpašības



Račkovska A. Kreiļu apmācības problēmas sākumskolā un viņu sociālā adaptācija // Izglītība un kultūra
Račkovska A. Spoguļdomāšana // Skola un Ģimene. – 1998. – Nr.
• rakstīt sāk pretējā virzienā t.i. no labās uz kreiso pusi;
• atsevišķus burtus raksta “apgriezti” t.i. spogulī, smagos gadījumos viss teksts tiek rakstīts spoguļrakstā;
• jauc līdzīgus burtus, nepareizi tos lasa (p,d,b), lasot pēkšņi kādu no zilbēm vārda vidū vai beigās sāk lasīt pretējā virzienā;
• lasītprasmes apguves sākumposmā vairāk cenšas vārdus uzminēt, ne izlasīt;
• divciparu skaitļi, piemēram, 26 un 62 tiek uztverti viennozīmīgi, vai arī pareizi iegūtu atbildi pieraksta nepareizi, piemēram, 4+19=32.
Nereti vecāki cenšas savu bērnu kreili pārmācīt. To pierādīja arī vecāku anketēšanas dati, kur 25 no 30 vecākiem atzīst, ka ir centušies iemācīt bērnu darboties ar labo roku. Taču rodas jautājums, vai to vajag darīt un kādas pēc tam ir sekas? Pirms bērnu sākt pārmācīt, pieaugušajam ir jāzina, ka bērns nekļūs par labroci. Labākajā gadījumā var izveidoties abrocis. Apmācīt kreili darboties ar labo roku var tikai 7 9 mēnešu vecumā. Šajā laikā galvas smadzeņu funkcijas vēl ir ļoti plastiskas, bet galvas smadzeņu funkcionālās zonas gandrīz viennozīmīgas.
Ja bērns ir izteikts kreilis un labā roka nav trenēta, nekādā gadījumā nedrīkst viņu “lauzt”, liekot viņam visu darīt ar labo roku! Par to brīdina visi speciālisti. Nav noslēpums, ka agrāk to darīja, turklāt reizēm ar ļoti nežēlīgiem paņēmieniem (bērniem kreiso roku sēja pie ķermeņa, sita pa pirkstiem).
Ja kreili ar varu pāraudzina, viņam šķiet, ka viņš visu dara nepareizi. Bērns sāk kaunēties no savas kreilības, viņam rodas mazvērtības komplekss, pazeminās pašvērtējums, pašcieņa. Ja nav pozitīva attieksme pret sevi, ja nav prieka, bērnam ar laiku zūd interese un patika iet skolā.
“Laužot” kreili skolas vecumā vai nedaudz agrāk, pieaugušajiem būtu jāzina, ka viņi riskē ar sava bērna veselību. Pārmācīšanas iespējamās sekas ir pietiekami nopietnas, lai tās ņemtu vērā:
• var pasliktināties ēstgriba un miegs; • bērns kļūst raudulīgs;
Šīs pazīmes var būt vairāk vai mazāk izteiktas, tas atkarīgs no bērna nervu darbības tipa. Jāatceras, ka “lauztais” kreilis piecas–sešas reizes biežāk saslimst ar neirozēm. “Laužot” kreili, tiek mainītas augstākās nervu sistēmas darbība.
Runājot par rakstīšanu, jāpiebilst, ka kreiļiem bieži sastopami neglīti rokraksti. Jāatceras, ka kreiļu rokrakstam ir pazeminātas prasības. Pieļaujamas novirzes kaligrāfijā. Skolēns kreilis drīkst rakstīt gan stāvus, gan ar nelielu slīpumu. Ar laiku kreiļu rokraksti izveidojas, kļūst glīti.
Strādājot pie matemātisko priekšstatu veidošanas, galvenais ir sekot pareizam virzienam, nepieļaujot ciparu likšanu apgrieztā secībā (10, 9, 8 utt.).
Pieaugušiem jābūt ir loti uzmanīgiem, minot par paraugu citus, kuri strādā ar labo roku. Tas kreilī var izraisīt spēcīgu mazvērtības kompleksu.
Īpaši ir jāpievēršas sociālas adaptācijas jautājumam. Ir zināms, ka bērni kreili ir emocionālāki, jūtīgāki, vairāk pakļauti stresam. Tādēļ viņi sevišķi jāpasargā no krasas ierastas vides maiņas. Pirms bērns kreilis sāk apmeklēt bērnudārzu vai skolu, jārada apstākli, kas atvieglotu adaptāciju:
- Microsoft Word 17 KB
- Latviešu
- 13 lapas (2971 vārdi)
- Universitāte
-