Labas sabiedrisko attiecību prakses pārkāpuma analīze jeb case study

10- 1 atsauksmes

Prakses atskaite. Labas sabiedrisko attiecību prakses pārkāpuma analīze jeb case study.

Gadījuma izklāsts

2005.gada rudenī Satiksmes ministrija 14 ceļu remontdarbu vietās visā Latvijā izvietoja plakātus, kas informēja par būvdarbiem un atvainojās par sagādātajām neērtībām. Plakātus Satiksmes ministrijas vārdā bija parakstījis satiksmes ministrs Ainārs Šlesers. Plakātu izgatavošana maksāja 24 000 latu ( 858,40 Ls/viens) un tie tika izgatavoti, lai informētu iedzīvotājus.

Presē un televīzijā parādījās informācija, ka A.Šlesers bezatbildīgi tērē valsts naudu sava tēla spodrināšanai – konkrēti: “jau gadu pirms vēlēšanām atgādinot par to cik viņš ir labs un liekot saprast vēlētājiem jau laikus izdarīt izvēli par ko balsot nākamajās vēlēšanās.” Vēl tika spriedelēts ko par iepriekš minēto naudas summu varēja izdarīt sabiedrībai nozīmīgāku, piemēram, nopirkt atstarotājus, ko izdalīt gājējiem, izveidot divarpus krustojumu sistēmas, izvietot 480 ceļa zīmes u.t.t.

Bijušais satiksmes ministrs Vilis Krištopāns presē teica: “Manuprāt Šlesers ir pieļāvis nelielu kļūdu. Kad biju satiksmes ministrs, arī es izvietoju plakātus. Es pirmais to iesāku, taču neparakstījos ar savu uzvārdu.”

VAS “Latvijas Valsts Ceļi” Sabiedrisko attiecību un mārketinga daļas vadītāja Daiga Mežapuķe presē teica, ka uzskata, ka nauda ir izlietota mērķtiecīgi: “Tie līdzekļi, kas iztērēti sabiedrības informēšanai, atmaksāsies ar uzviju.”

Kas ieguva politiski?

Politiski kā ieguvējs viennozīmīgi bija Ainars Šlesers un Latvijas Pirmā partija. Pats ministrs to vēlāk presē komentēja: ”Tā bija mana vēlme uzņemties politisku atbildību par iedzīvotājiem radītajām neērtībām.”

Kas ieguva ekonomiski?

Ekonomiski ieguvēji bija pašvaldības, kuru teritorijās ceļu remonta darbi tika veikti, bet tie būtu notikuši arī ja nebūtu izvietoti A.Šlesera atvainošanās plakāti. Ceļu remonts tika veikts pašvaldībās, kur vadošos amatos ir Latvijas Pirmās partijas un vēlēšanu apvienības biedri. A.Šlesers 962 000 latu no valsts autoceļiem paredzētās naudas vienpersoniski piešķīra ielu remontam

Kas tika pārkāpts?

Dažādos mēdijos izskanēja, ka šāda plakāti izgatavoti jau laikus gatavojoties Saeimas vēlēšanām.

Tika pārkāpts likums “Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām”, konkrēti 22.pants, kas paredz, ka:„valstij un pašvaldībām ir aizliegts radīt priekšrocības vai ierobežojumus kādai politiskajai organizācijai, politisko organizāciju apvienībai vai arī kādam deputāta kandidātam priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanā publiskās vietās.”

Šajā situācijā ir grūti runāt par ētiku. Vispārpieņemtie ētiskie principi politikā nedarbojas. Politikā ir cita veida ētika un šajā gadījumā A.Šlesers ir rīkojies kā politiķis – it kā informējis sabiedrību, bet vienlaikus atgādinājis par sevi.

Kā vajadzēja rīkoties?

Eiropas Komisijas 2000. gada 30. maija Regula (EK) Nr. 1159/2000 par informācijas un publicitātes pasākumiem, kas dalībvalstīm veicami sakarā ar palīdzību no struktūrfondiem, paredz, ka katrā projektā noteikta daļa līdzekļu ir jānovirza sabiedrības informēšanai, kas šajā gadījumā tika arī darīts. Sabiedrība tika informēta, ka ceļu remonts notiek ar ES Struktūrfondu atbalstu. Lai atvainošanās notiktu ministra vārdā, Satiksmes ministra birojs nolēma, ka plakātus vajag „parakstīt” ministram A.Šleseram.

Plakātus vajadzēja izvietot, tieši tāpat kā tas visu laiku ir darīts - vienkārši informējot sabiedrību, ka konkrētajā vietā tiek veikti ceļu remonta darbi, kurus finansē Eiropas Savienības fondi, neminot ministra vārdu.

Izmantotās literatūras saraksts

1.LR likums “Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām” // http://www.likumi.lv

2.Eiropas Komisijas 2000. gada 30. maija Regula (EK) Nr. 1159/2000 par informācijas un publicitātes pasākumiem, kas dalībvalstīm veicami sakarā ar palīdzību no struktūrfondiem// http://www.esfondi.lv

3.Sabiedrības par atklātību „Delna” starpziņojums „Administratīvo resursu izmantošanas novērošana pirms 9.Saeimas vēlēšanām”//http://www.delna.lv

4.Z.Volkinšteine, Nav zināms, vai noņems Šlesera plakātus // Vakara ziņas, 2005, 22.sept. – 3.lpp.

5.Anekdotes//Sestdiena, 2006.11.nov.-56.lpp

  • Microsoft Word 9 KB
  • Latviešu
  • 3 lapas (526 vārdi)
  • Universitāte
  • Labas sabiedrisko attiecību prakses pārkāpuma analīze jeb case study
    10 - 1 balsojums(-i)
Skatīt pilnu darbu
Labas sabiedrisko attiecību prakses pārkāpuma analīze jeb case study. (Septembris 24, 2008). https://gudrinieks.lv/labas-sabiedrisko-attiecibu-prakses-parkapuma-analize-jeb-case-study/ Pārskatīts 21:20, Jūlijs 23 2025
DARBA DATI
3 lapas (526 vārdi)
Valoda: Latviešu
Microsoft Word 9 KB
Līmenis: Universitāte
Skatīt pilnu darbu
ATSAUKSMES
AliseStudente2024 01 23
Mājaslapa ir ļoti nepieciešama un noderīga. Tā palīdz gan skolotājiem, gan skolēniem, gan studentiem, piedāvājot daudz vērtīgas informācijas mācībām.
MartaSkolotāja2021 08 17
Ļoti priecājos, ka ir tāda mājaslapa, kas palīdz strādājot pirmsskolas skolotājai, sniedzot daudz dažādas informācijas un idejas svētku rīkošanai bērnudārzā.
MarkussPasniedzējs2022 04 24
Uzskatu, ka pati mājaslapas struktūra ir pietiekami informatīva. Tāpēc tās lietošana ir viegla, un tam nav nepieciešams daudz laika.
×